GUMMO (1997,SAD) - 8/10




Harmony Korine u svijet filma ušao je gotovo pa potpuno slučajno jer nakon što je već nakon prvog semestra odustao od školovanja za dramskog pisca na prestižnom njujorškom sveučilištu, posvetio se karijeri profesionalnog skateboardera. No, sudbina je očito opaka stvar jer ga je uskoro tijekom skejtanja s društvom u Washingtonu zapazio fotograf Larry Clark. Nakon što su se upoznali i nakon što je Clark saznao da je ovaj klinac studirao dramu, predložio mu je da napiše scenarij o skejterskoj subkulturi i da ga poveže s epidemijom AIDS-a među tinejdžerima. Korine mu je na to odgovorio da je cijeli život čekao da napiše takvu priču i već nakon tri tjedna isporučio mu je scenarij za film "Kids". Taj je film vrlo brzo stekao kultni status zbog prilično provokativnog i eksplicitnog prikaza života tinejdžera iz New Yorka, a suradnju s Clarkom, Korine je nastavio i filmom "Ken Park".

U međuvremenu, Korine se odlučio i sam prihvatiti režije, a njegov prvijenac bio je baš "Gummo". Nakon uspjeha "Klinaca", jedna nezavisna produkcijska kuća osigurala mu je milijun dolara budžeta za snimanje filmova kakvog god želi, a on se također odlučio na snimanje prilično kontroverznog i šokantnog filma koji je bazirao na životu u mjestu Xenia u saveznoj državi Ohio, gradu koji je početkom 70-ih uništio uragan. Film je to bez klasične naracijske linije u kojem pratimo živote nekolicine, uglavnom mladih, stanovnika ovog gradića, a svi su ti likovi najblaže rečeno živopisni. I pravi je to polusvijet, reklo bi se u nas, tipovi koj besciljno bauljaju kroz svoje dosadne, isprazne i nezanimljive živote. Djeluje to od samog starta dosta šokantno, uznemirujuće, čak ima i nekoliko jezivih scena mučenja životinja, ponajviše mačaka, no to i ne čudi jer se dva glavna lika, tinejdžeri Tummler i Solomon bave lovom na mačke lutalice koje potom prodaju u lokalnoj trgovini, a vlasnik te trgovine iste te mačke preprodaje lokalnim restoranima.

Već iz ovog detalja posve je jasno koliko je sve to bizarno i groteskno i nema u ovom filmu zapravo niti jednog tipa koji bi se mogao uklopiti pod nešto što bi se smatralo "normalnim". Film dobrim dijelom izgleda i kao dokumentarac, ondosno kao fake dokumentarac, a važnu ulogu ovdje igra i sjajna kamera Francuza Jeana Yvesa Escoffiera, kojeg je Korine zapazio u filmovima podjednako uvrnutog francuskog filmaša Leosa Caraxa. Taj dokumentaristički štih ponajviše se dobiva jer je gotovo cijeli glumački ansambl sastavljen od neprofesionalanaca ili bolje rečeno živopisnih likova koje je Korine pronašao dok je tražio lokaciju za snimanje filma. Na kraju je film snimljen u siromašnim predgrađima Nashvillea, grada u kojem je Korine i odrastao, a "Gummo" djeluje dosta fragmentarno i sadrži bezbroj nadrealnih scena s bizarnim i potpuno nihilističkim likovima. I soundtrack filma je prilično kontradiktoran jer u njemu imamo glazbu od Roya Orbisona i Madonne pa sve do death metala.

Prilikom premijere filma na Telluride festivalu u kolovozu 1997. godine, dobar dio publike napustio je dvoranu već tijekom jedne od uvodnih scena kad jedan od likova, odnosno tih poluretardiranih klinaca, muči mačku, a do kraja se dvorana dobrim dijelom ispraznila. Koliko sam uspio saznati, niti jedna mačka nije stradala tijekom snimanja ovog filma, već su se koristila tijela od ranije mrtvih mačaka ili umjetne mačke, no činjenica je kako te scene djeluju užasno realistično i šokantno da sam i ja na trenutak pomislio da je neka jadna životinjica platila glavom. To se, ponavljam, NIJE dogodilo, no kad se pogleda film potpuno je jasno zašto su te i slične druge scene uvrštene u ovaj film. Korineova intencija da šokira i uznemiri javnost mrvicu karikiranom i pretjeranom zbiljom bila je očigledna, no nažalost, i ono što vidimo u ovom filmu prava je Amerika, a ne samo blještavilo Hollywooda ili New Yorka.

Jedan od velikih fanova ovog filma je i veliki njemački redatelj, majstor i igranog i dokumentarnog filma, koji kao da se isprepliću u "Gummu", Werner Herzog. On je za Korinea rekao da je riječ o potpuno čistom glasu nove generacije filmaša koji preuzimaju štafetu od starijih i koji će ubrzo dominirati svijetom filma. Prognoze starog Wernera nisu se obistinile, barem za sada, jer se Korine ipak nije uspio profilirati kao jedan od vodećih filmaša svoje generacije. No, u svakom slučaju riječ je o jako zanimljivom autoru, u čijem su fokusu uvijek bili ljudi s margina društva, svojevrsni društveni otpadnici i ljudi kojima gotovo nitko osim njega nije posvetio ni mrvicu pažnje.

Primjedbe