JUŽNI VETAR (2018,SRB) – 7,5/10



Uspio je ovaj akcijom nabijeni krimić s vjerojatno najboljom mogućom glumačkom postavom koja se u Srbiji ovog trenutka može okupiti barem nakratko evocirati zlatno doba srpskog filma na prijelazu stoljeća. No, upravo to zlatno doba kad su se u Srbiji svake godine snimala prava remek-djela zapravo su i najveći problem ovog uzbudljivog i napetog filma koji se ipak ni u kojem slučaju ne može uspoređivati s filmovima kao što su "Rane", "Do koske", "Stršljen", "Bure baruta", "Nebeska udica", "Apsolutnih sto", "Profesionalac" ili "Točkovi" da bi posljednji veliki film koji je po mom mišljenju snimljen u Srbiji bio "Klopka" Srđana Golubovića. No, taj je film izašao još 2007. godine i od tada iz Srbije nismo dobili niti jedan ni približno dobar film i zato ne čudi da je drugi film Miloša Avramovića dočekan s toliko oduševljenja.

Ipak, za razliku od gorenavedenih filmova, koji su redom imali i jaku društvenu notu, odisali su briljantnim humorom i šarmom te su fenomenalno oslikavali stanje duha u društvu u tom razdoblju, "Južni vetar" gotovo pa je srpska verzija "Brzih i žestokih" ili "Nestalih u 60 sekundi". Realno gledajući, da se priča ovog filma preslika u bilo koju zemlju na svijetu gotovo pa se ne bi ni osjetilo. Jer priča o mafijašima, kradljivcima automobila, umreženosti državnog vrha, policije i kriminala i imamo svuda u svijetu tako da radnja ovog filma i nije tipično srpska, iako se pokušava provući i društvena nota te prikazati stanje duha, no nekako mi sve to djeluje previše klišeizirano, površno i plošno. Više manje svi likovi su i hodajući klišei i dobrim dijelom ih izvlače standardno dobre izvedbe glumačkih veličina kao što su Dragan Bjelogrlić, Bogdan Diklić, a posebno Nebojša Glogovac. Njegov lik, odnosno mafijaški capo Golub gotovo pa je prava karikatura sličnih sociopatskih manijaka iz američkih filmova i stvarno je velika šteta što smo tako rano ostali bez tako velikog glumca, koji bi imao još puno toga za dati.

No, bez obzira na sve to, "Južni vetar" iznimno je zabavan i uzbudljiv žanrovski film, film kakav se u hrvatskoj kinematografiji vjerojatno nikada nije i neće snimiti, film koji jednako koliko i na spomenutim klasicima srpskog filma počiva na američkom filmu. U središtu priče ovdje je mladi i izrazito sposobni kradljivac automobila Maraš (Miloš Biković, sjećam ga se iz Montevidea),  mladić za kojeg ne postoji auto a da ga on ne može ukrasti. No, kako sa savršenstvom obično dolazi i samodopadnost i preveliko pouzdanje u svoje opasnosti, Maraš ukrade Mercedes koji je bio predviđen za šefa beogradske mafije Goluba. Ovaj puta Maraša će teško iz ove situacije izvući i šef njegove bande Car (Bjelogrlić), tim više jer Goluba ne samo da štiti cijeli policijski aparat, već policija i radi za njega, tako da si je mladi kradljivac na vrat navukao cijelu vojsku onih kojih si nitko ne želi navući za vrat.

I nema se tu što reći, "Južni vetar" je i više nego pristojan akcijski krimić, koji je očito pogodio ukus publike o čemu jako dobro svjedoči i skoro do kraja popunjena kino-dvorana u Bjelovaru, gdje sam ovaj film i sam pogledao. No, toj znatiželji i zanimanju zasigurno je doprinijela i činjenica kako su se ljudi zaželjeli dobrih filmova iz Srbije, a koji posljednjih godina nema i nema. Ima ovdje i duhovitih situacija, iako dobar dio toga počiva na vulgarnostima i psovanju, no nekako ne vjerujem da će to biti jedan od onih filmova koji će se nakon godinu, dvije pamtiti. Osim po tome što je bio zadnji u kojem smo mogli vidjeti velikog glumca Glogovca. 

Primjedbe