KURSK (2018,BEL) - 7/10



U ožujku 1995. godine Lars von Trier i tada 24-godišnji Thomas Vinterberg objavili su proglas "Dogme 95" kojim su najavili izbacivanje iz filma sveg onog što su smatrali suvišnim i nepotrebnim. Ovim pamfletom odlučili su izraziti svoje nezadovoljstvo smjerom u kojim se kreće film i činjenicom da su redatelji u odnosu na velika studija potpuno izgubili kontrolu nad kreativnim procesom. Kako su već tada počeli prevladavati skupi blockbusteri, Von Trier i Vinterberg odlučili su krenuti ekstremno suprotnim putem i donijeli odluku da će snimati filmove s iznimno malim budžetima i u što prirodnijim uvjetima. Razlog tome je bi što su željeli da se težnja i pažnja opet vrate na samu priču za koju su strahovali da će se s vremenom negdje izgubiti. Vinterberg je bio i prvi filmaš koji je snimio film u takozvanm "dogmatskom" stilu. Bila je to obiteljska drama "Festen" za koju je dobio i nagradu žirija na festivalu u "Cannesu", a sve ovo pišem zato što je posljednji Vinterbergov film "Kursk" upravo ono protiv čega se sam redatelj i pobunio prije nešto više od dva desetljeća.

No, kako kaže ona stara poslovica, "jebeš čovjeka koji ne mijenja mišljenje", tako bi bilo potpuno glupo danas 48-godišnjem Vinterbergu zamjeriti što snima filmove kakvih se nekada odricao i grozio. Jer istinita priča o ruskoj nuklearnoj podmornici koja je 2000. godine doživjela havariju tijekom vojne vježbe, snimljena je gotovo u stilu klasičnog američkog blockbustera i iza "Kurska" stoji najveća europska produkcijska kuća "EuroCorp", kojoj je na čelu Luc Besson, a produkcija ovog fima iznosila je čak 40 milijuna dolara. Već dulje vrijeme Bessonova kompanija pokušava konkurirati Hollywoodu u izradi gotovo pa klasičnih blockbustera, u čemu ponekad i uspijeva. I za "Kursk" bi se slobodno moglo reći da je sasvim korektan film, koji ne samo da prikazuje tragediju posade od 118 pomoraca, već i svu bijedu i nemoć tadašnje ruske države, ali i ono sa čime su se morale susretati obitelji pomoraca zarobljenih u podmornici na dnu Barentsovog mora.

Scenarij je za film po knjizi "A Time to Die" napisao ugledni Robert Rodat (Spašavanje vojnika Ryana), a okupljena je ovdje i više nego kvalitetna glumačka ekipa koju predvode Belgijanac Matthias Schoenaerts, Englez Colin Firth i Francuskinja Lea Seydoux, a tu je i legendarni Šveđanin Max von Sydow, koji bi sljedeće godine trebao proslaviti 90. rođendan. I nema se doista što prigovoriti Vinterbergu i njegovom filmu, siguran sam da je ovo najbolje što je mogao snimiti u datim okolnostima, no nije ovo film ni blizu njegovim najboljim djelima kao što su "Jagten" ili "Submarino". Stoji da je uspio spojiti intimnu obiteljsku dramu i tragediju s ovom katastrofom i užasom koji su proživljavali mornari zarobljeni u podmornici, no malo me i razočaralo što je film povremeno skrenuo i u područje patetike, a to se, uvjeren sam, moglo i moralo izbjeći.

S druge strane, svidio mi se način na koji je prikazan potpuni kolaps ruske države pri kraju Jeljcinova mandata, to vrijeme kad su se skupe podmornice rezale u staro željezo, a mafijaši su gotovo potpuno preuzimali kontrolu u potpuno pokradenoj državi. Možemo mi misliti što god hoćemo o Putinu, no činjenica je da je on gospodarski ipak uspio spasiti Rusiju i od nje ponovno učiniti silu i u vojnom smislu. Zanimjivo je kako se film trebao snimati u Rusiji, a nakon što im je Ministarstvo obrane uskratilo dozvolu za snimanje, odlučeno je da će Rusiju glumiti Francuska, Belgija i Norveška. Oni koji vole ovakve povijesne spektakle s "Kurskom" sigurno neće promašiti, no nemojte od ovog fima ni očekivati da će biti novi "Das Boot".

Primjedbe