MERRY CHRISTMAS, MR. LAWRENCE (1983,GBR-JPN) - 8/10



Davida Bowiea prvenstveno pamtimo kao glazbenika, no ostvario je on i dosta zapaženih glumačkih izvedbi. Za svoj filmski debi u Roegovom "The Man Who Fell on Earth" dobio je čak i poneku nagradu, a sjećamo ga se i u vampirskoj drami "The Hunger" s Catherine Deneuve, "Labirintu", kao Poncija Pilata u Scorseseovom "Posljednjem Kristovom iskušenju", agenta Philipa Jeffriesa u Lynchovom "Twin Peaks: Fire Walk With Me", Andy Warhola u "Basquiatu" ili Nikole Tesle u Nolanovom "Prestigeu". Ipak, filmska uloga po kojoj ću ga ja definitivno najbolje pamtiti ona je bojnika Jacka Celliersa u britansko - japanskoj ratnoj drami "Sretan Božić, gospodine Lawrence" koju je po autobiografskom romanu južnoafričkog pisca Laurensa van der Posta snimio japanski modernist Nagisa Oshima.

Van der Post je tijekom II svjetskog rata zarobljen u jugoistočnoj Aziji te je nekoliko godina proveo u japanskom logoru za ratne zarobljenike na indonezijskom otoku Javi. Djelomično po vlastitim iskustvima napisao je knjigu "The Seed and the Sower", a njegovu britaniziranu verziju, odnosno zarobljenog pukovnika britanske vojske Johna Lawrencea utjelovio je škotski glumac Tom Conti. Lawrence je i prije rata živio neko vrijeme u Japanu te dobro govori japanski i služi kao veza između zapovjednika logora, mladog kapetana Yonoia (Ryuichi Sakamoto, japanski skladatelj koji je osim za ovaj film skladao glazbu i za Bertoluccijevog "Posljednjeg kineskog cara" za kojeg je nagrađen Oscarom, ali i brojne poznate filmove kao što su "Revenant", "Mali Buda" ili "Snake Eyes") te nešto starijeg narednika Haru (jedna od prvih uloga legendarnog japanskog glumca, potom i redatelja Takeshija Kitana).

Upravo s naoko brutalnim narednikom Lawrence je uspio ostvariti nekakvo neobično prijateljstvo, kad se u logoru pojavljuje mladi bojnik Celliers, buntovni britanski časnik sa snažnim osjećajem krivnje koji ga prati još od mladosti. Naravno da takav buntovan Celliers vrlo brzo uđe u sukob sa striktnim Yonoiem, kapetanom opsjednutim samurajskim kodeksom i čašću, kojeg proganja sram jer svoju vojničku sposobnost i odanost caru ne može pokazati na bojištu. Za svaki i najmanji prijestup i pogrešku on svoje podčinjene tjera da počine ritualno ubojstvo, odnosno sepukku i strogo ih kažnjava, Iako ga Celliers konstantno provocira i izaziva, ovaj mlađahni kapetan kao da razvija neku fiksaciju ovim Britancem i upravo s njim planira zamijeniti dosadašnjeg zapovjednika zatvorenika, starog avijatičarskog pukovnika. Naravno da to ovaj baš neće prihvatiti tako lako, tim više jer Celliers ne misli odustati od svojih ideala i borbe za pravdu, kojom kao da pokušava zasjeniti nešto što ga proganja još od mladosti.

Mogao bi se ovaj film nazvati nešto žešćom verzijom poznatog Leanovog filma "Most na rijeci Kwai" u kojem su također britanski vojnici završili u japanskom zarobljeništvu, no Oshima kao da je još želio jače naglasiti te razlike među dvjema civilizacijama i kulturama. Oni koji prate borilačke sportove, dobro znaju da u japanskoj kulturi ne postoji riječ predaja, što im je usađeno još iz samurajskog kodeksa, kada je predaja predstavljala najgori oblik sramote. Iako je vrijeme samuraja završilo još u 19. stoljeću, za vrijeme rata japanski su si borci utvarali da su neka nova vrsta samuraja i trudili su se držati nekakvog kodeksa. Zato su valjda i posebno prezirali Britance i Amerikance kojima je predaja bila draža od smrti, što nikako nisu mogli shvatiti i prihvatiti.

To se posebno dobro vidi u ovom filmu koji je napisao i režirao jedan Japanac. I to ne bilo koji Japanac, već poznati redatelj kao što je Nagisa Oshima, tip koji je već 60-ih godina u Japanu snimao prilično provokativne filmove kojima je šokirao publiku, da bi 1976. godine potpuno šokirao cjelokupni filmski svijet s eksplicitnom erotskom dramom "Ai no korida" ili "In the Realm of the Senses". Koliko je taj film bio šokantan najbolje potvrđuje podatak da je montažu morao završavati u Francuskoj, a integralna verzija s nesimuliranim seksom i dalje je zabranjena u Japanu. Ne treba brinuti, u "Mr. Lawrenceu" nema takvih izrazitih provokacija i izazivanja, no film je to sa snažnim Oshiminim autorskim pečatom, vizualno izuzetan te i dalje iznimno zanimljiv.

Primjedbe