SEUL CONTRE TOUS (1998,FRA) - 7,5/10



"Sam protiv svih" bio je film kojim je francuski filmaš podrijetlom iz Argentine Gaspar Noe predstavio svoj mračni, izopačeni, perverzni, nihilistički i nasilni univerzum koji su neki kritičari nazvali "cinema du corps" odnosno "Cinema of the Body". Taj se predikat kod Noea ne odnosi samo na tematiku, već i na izrazito napadni snimateljski, montažerski i režijski stil, no uspio je sa svojim filmovima steći kultni status, a ovaj je film možda i najbolji primjer njegovog šokantnog stila. Glavni lik ovog filma je Mesar, o čijem bijednom, samotnom i tužnom životu sve saznajemo kroz njegu vlastitu naraciju, koja se provlači kroz cijeli film. Kao da konstantno slušamo njegov izopačeni tijek misli, a prava radnja kreće nakon njegovog izlaska iz zatvora u kojem je završio jer je nožem napao čovjeka za kojeg je mislio da je silovao njegovu nijemu kćeru. Po izlasku iz zatvora ovaj bezimeni Mesar (Philippe Nahon) se skrasio u Lilleu s konobaricom koja je zatrudnila s njim, a s njima živi i njena majka. Takav način života nikad zadovoljnom Mesaru nikako ne odgovara i on ubrzo kreće iznova u život nasilja, gadosti, samožaljenja i nihilizma u ovom doista šokantnom i ekstremnom filmu.  

Karakterno lik Mesara pomalo djeluje kao Scorseseov / De Nirov taksist Travis Bickle iz čuvenog filma, no ovaj lik je još deset puta ekstremniji, kao taksist na cracku. Teško je Noeov film opisati nekome tko se nikada nije susreo s takvim ekstremnim stilom, kojeg su mnogi pokušavali kopirati, no nitko mu se nije uspio ni približiti. "Seul contre teus" film je kojim Noe istražuje najmračnije kutke i dubine ljudske psihe i posve je očito da ga fasciniraju ljudi za koje bi se reklo da u njima nema ni trunčice dobra, a takav je definitivno i Le Boutcher. Čovjek je to s jezivom životnom pričom, s kojim je gotovo nemoguće suosjećati jer riječ je o čovjeku koji kao da je predodređen za zlo i opačinu. U ovom je filmu očit utjecaj dugo vremena zabranjenog austrijskog filma "Angst" Geralda Kargla o tamošnjem serijskom ubojici i u tom je filmu autor na pomalo psihoanalitičan način pokušao proniknuti u motivaciju za činjenje zla svog antijunaka.

No, za razliku od psihopatskog ubojice koji je praktički oličenje čistog zla i jedini smisao njegovog postojanja je taj što može nekom drugom čovjeku oduzeti život, smisao postojanja Mesara jedna je velika praznina. On je čovjek kojeg nihilizam i mržnja ponajviše prema samom sebi pa potom i ostatku čovječanstva još uvijek drži na životu i "Sam protiv svih" jedan je od rijetkih filmova u kojima imamo priliku vidjeti tako detaljno i intimno istraživanje takvih ljudi. Osim po tematici, ovaj se film ističe i stilski pa je tako velikim dijelom u ovom filmu kamera statična da bi se iznenada počela naglo i neočekivano kretati ili tresti, obično uz glasnu zvučnu pogledu, što je dodatno utjecalo na uznemirujuć dojam. Također, Noe je na više mjesta tijekom montaže ubacio i svojevrsne kartice na kojem stoje razne poruke poput "morala" i "pravde", dok na samom kraju filma imamo i upozorenje i odbrojavanje od 30 sekundi kojima je autor publici dao vremena da prestanu gledati film prije užasavajuće završnice. 

Primjedbe