THE LOVES OF A BLONDE (1965,ČEŠ) - 8/10



Iako čehoslovačka komunistička vlast baš i nije s odobravanjem gledala na dugometražni prvijenac Miloša Formana iz 1964. godine "Crni Petar", nakon što je ovaj film dobio glavnu nagradu na festivalu u Locarnu, dobio je Miloš i relativnu slobodu za daljnje snimanje filmova. Bilo je to zanimljivo razdoblje u kojem se ovu članicu Varšavskog pakta počeo probijati utjecaj zapada, a izgledalo je sredinom 60-ih godina da bi kruti komunistički sovjetski sustav mogao popustiti. Kao što znamo, vrlo brzo su u Prag stigli sovjetski tenkovi i na brzinu ugasili duh promjena, to nih nekoliko godina do 1968. bilo je prilično čudno vrijeme u kojem se naizgled živjelo slobodnije i opuštenije nego samo desetljeće ranije, no i dalje pod strogim patronatom i nadzorom svevideće partije. Prije bijega na zapad, Forman je u domovini postao jedan od glavnih predstavnika i pokretača češkog novog vala, a do kraja se potom 70-ih i 80-ih realizirao u Americi, gdje je dobio i dva Oscara za najboljeg redatelja (Let iznad kukavičjeg gnijezda i Amadeus).

No, i njegovi češki filmovi bili su i više nego zanimljivi, a na ideju za snimanje "Ljubavi jedne plavuše" Forman je došao po događaju iz vlastitog života. Dok se jedne noći vozio Pragom, zamijetio je mladu ženu koja prelazi most s teškim kovčegom, a kad ju je odlučio povesti saznao je što joj se dogodilo. Ona je u veliki grad stigla iz malenog mjesta, gdje ju je zaveo inženjer, koji joj je dao lažnu adresu u Pragu i obećao joj je da će je izbaviti iz njenog dosadnog života. Vrlo brzo kad je stigla u grad, djevojka je shvatila da je prevarena i da adresa koju joj je dao inženjer uopće ne postoji, a ova je priča zasigurno dodatno senzibilizirala Formana jer je kao desetogodišnjak ostao bez majke koju je jedne noći odveo Gestapo i više je nikada nije vidio. Posljednja slika majke ostala mu je tako dok ju je gledao kroz prozor kako odlazi s kovčegom i zbog toga mu je sudbina seoske djevojke koju je sreo bila tako utjecajna.

Tako je i priča ovog filma dosta slična događaju kojem je svjedočio, a ona kreće kad direktor tvornice tekstila iz malog mjesta u kojoj rade samo žene, odluči organizirati zabavu kako bi podigao moral i poboljšao produktivnost kod svojih radnica. Odluči on tako na zabavu pozvati vojnike, no glavnoj junakinji filma, mladoj plavuši po imenu Andula za oko više zapne mladi glazbenik. Nakon što provedu noć zajedno i on joj obeća sve ono što se već obećava u sličnim situacijama, ona ga odluči potražiti u velikom gradu i doživi prilično sličnu sudbinu koju je doživjela djevojka koju je Forman koju godinu ranije sreo. Pokazala se "Ljubav jedne plavuše" kao iznimno dobra humorna romansa u kojoj Forman na sjajan način suprotstavlja utjecaje modernog i tradicionalnog, a upravo takvo tada je bilo i čehoslovačko društvo. Negdje na pola puta između tradicije i moderne, prepuno apsurda i nelogičnosti, koje su češkim autorima tog vremena idealno poslužile za stvaranje modernih, svježih i originalnih filmova koji su u samo nekoliko godina zadivili čitav svijet.

Zanimljivo je kako se Forman odlučio snimanje filma s gotovo cijelim ansamblom neprofesionalnih glumaca od kojih je dobar dio bio ili njegova rodbina ili rodbina ostalih članova filmske ekipe. Tako je tada 18-godišnja Hana Brejčova koja je odglumila glavnu ulogu Andule bila Formanova šogorica i mlađa sestra tadašnje Formanove sestre Jane, također glumice. Za vrijeme snimanja filma Forman je inzistirao na improvizaciji, a glumcima nije davao scenarij sve do početka snimanja scene kako ga "ne bi odnijeli doma na čitanje pa da se ispadne da su njihove žene režirale moj film". Ta je odluka definitivno imala efekt na uvjerljivost priče i cjelokupne situacije jer djeluje ovaj film potpuno naturalistički i prirodno, gotovo kao stvarni život, a ne film. 

Bila je "Ljubav jedne plavuše" ogroman kino hit u Čehoslovačkoj za koji je Forman čak i dobio posebnu nagradu zbog izgradnje socijalističkog društva, a koju je prihvatio iz jednostavnog razloga. Ona je donosila i ček od 20 tisuća kruna, što bi bilo ekvivalent za današnjih 800 eura, no bila je to cjelogodišnja plaća u tadašnjoj Čehoslovačkoj. Sredina 60-ih definitivno je bila u znaku čehoslovačkog filma, pošto je ovaj film bio nominiran za Oscara u kategoriji najboljeg stranog filma, dok je godinu ranije istu  nagradu dobio "Obchod na Korze" Jana Kadara, a samo godinu kasnije ista je nagrada pripala legendarnim "Strogo kontroliranim vlakovima" Jirija Menzela.

Primjedbe