Ashgar
Farhadi danas je vjerojatno najpoznatiji iranski redatelj, koji je svojoj
zemlji donio čak dva Oscara u ovom desetljeću («A Separation» 2012. i «The
Salesman» 2016. godine dobili su kipiće za najbolji film izvan engleskog
govornog područja), a «Everybody Knows» kako se ponegdje može pronaći ovaj
film, nije prvi koje snimio izvan Irana, ali je prvi u kojem nema niti jednog
iranskog glumca, niti je tematika vezana uz Iran. Ovaj puta Farhadi priču je
smjestio u Španjolsku i snimio je film u španjolsko – francusko – talijanskoj
produkciji i na španjolskom jeziku, no tematika i njegov prepoznatljivi stil
gotovo uopće se nisu promijenili. Opet su u središtu priče obitelj i njezina temeljita
dekonstrukcija i destrukcija i opet ovaj Iranac pomalo ulazi na teren Ingmara
Bergmana i opet će ubrzo na vidjelo izaći dugo skrivane i potiskivane obiteljske
tajne, laži i prijepori.
Jedna od
članica obitelji, Laura (Penelope Cruz) nakon nekoliko godina iz Argentine gdje odavno živi, vraća se u rodnu Španjolsku kako bi nazočila vjenčanju svoje mlađe sestre Anne
(Inma Cuesta). Laurin suprug Alejandro (Ricardo Darin) je zbog posla morao
ostati u Argentini, no povela je u Španjolsku ona sa sobom kćer Irene i sina Diega.
Kod kuće Lauru dočeka već ostarjeli otac Antonio (Ramon Barea), ali i starija
sestra Mariana, njezin muž Fernando (Eduard Fernandez) i njihova kćer Rocio. Tu
je i Paco (Javier Bardem), Laurina ljubav iz mladosti kojem je ona svojedobno
prodala zemlju koju joj je poklonio otac, a on je danas oženjen Beom (Barbara
Lennie). Jasno da sve to u početku izgleda i više nego idilično, svi se vesele,
svadba se odvija u prekrasnom i romantičnom španjolskom gradiću u kojem svi sve znaju i svi su jako povezani, izgledaju svi oni kao
savršena obitelj, no sve će se to vrlo brzo promijeniti nakon što svadbu prekine jedan užasan incident. Idilična slika ove obitelji polako će se
početi rušiti kao kula od karata u onoj igri zahoda što smo nekad igrali kao
klinci.
Nema se tu
što prigovoriti Farhadiju jer on priču već tradicionalno gradi znalački i malo
po malo otkriva pojedine detalje o ovoj porodici i «Todos lo saben» i više je
nego dobra kombinacija trilera i drame. I glumačka postava ovdje je doista
izuzetna i uz ponajbolje španjolske glumce kao što su Cruz, Bardem, Lennie ili
Fernandez imamo tu i vjerojatno najpoznatijeg argentinskog glumca Darina, no
gledajući Farhadijeve filmove nekako imam dojam da on stalno snima isti film. Lako
moguće da sam potpuno u krivu, no meni svih četiri ili pet njegovih filmova
koje sam gledao djeluju kao varijacija na temu. Ne znači to nužno nešto loše
jer su te Farhadijeve varijacije izuzetno zanimljive i malo se filmaša danas s
njim može mjeriti u izgradnji i karakterizaciji likova, no nekako mi je ta
njegova monotematičnost (jesam li to upravo izmislio novu riječ?) postala mrvicu
potrošena.
Za razliku od
ranijih filmova gdje je na izuzetan način problematizirao razne aspekte života
u Iranu, od socijalnih i klasnih pitanja pa do tematike neravnopravnosti
spolova i njegovi su filmovi možda bili i najbolji uvid u iransku svakodnevicu,
zbog čega su i bili tako uspješni, ovdje mi ipak ne djeluje toliko svježe. I stoji da pokušava Farhadi suptilno u ovoj
komplesnoj priči provući i tematiku nekadašnjih veleposjedničkih španjolskih
obitelji koje su s godinama rasprodale zemlju te unatoč tome što već
generacijama nisu ono što bi socijalisti nazvali «kulacima» i dalje ih prati ta
stigma. Jasno, dok na tu prodaju zemlje mlađe generacije gledaju kao na nešto
normalno i kao na sasvim legitiman izvor pripada, oni nešto stariji i dalje uz
količinu zemlje koju posjeduju vezuju svoj status i nikako ne mogu prežaliti i
pomiriti se s tim da su potpuno nevažni u društvu tako da se ne može reći da ovdje nema i socijalne note. Logično da i iz svega toga mora
doći do trzavica između članova ove obitelji koja će se uskoro naći u situaciji
da će konačno morati staviti sve karte na stol. Nije ovo definitivno najbolji
Farhadijev film, no u svakom slučaju «Svi sve znaju» spada u gornji dom
ovogodišnje filmske produkcije.
Primjedbe
Objavi komentar