TODOS LO SABEN (2018,ŠPA) – 7,5/10



Ashgar Farhadi danas je vjerojatno najpoznatiji iranski redatelj, koji je svojoj zemlji donio čak dva Oscara u ovom desetljeću («A Separation» 2012. i «The Salesman» 2016. godine dobili su kipiće za najbolji film izvan engleskog govornog područja), a «Everybody Knows» kako se ponegdje može pronaći ovaj film, nije prvi koje snimio izvan Irana, ali je prvi u kojem nema niti jednog iranskog glumca, niti je tematika vezana uz Iran. Ovaj puta Farhadi priču je smjestio u Španjolsku i snimio je film u španjolsko – francusko – talijanskoj produkciji i na španjolskom jeziku, no tematika i njegov prepoznatljivi stil gotovo uopće se nisu promijenili. Opet su u središtu priče obitelj i njezina temeljita dekonstrukcija i destrukcija i opet ovaj Iranac pomalo ulazi na teren Ingmara Bergmana i opet će ubrzo na vidjelo izaći dugo skrivane i potiskivane obiteljske tajne, laži i prijepori.

Jedna od članica obitelji, Laura (Penelope Cruz) nakon nekoliko godina iz Argentine gdje odavno živi, vraća se u rodnu Španjolsku kako bi nazočila vjenčanju svoje mlađe sestre Anne (Inma Cuesta). Laurin suprug Alejandro (Ricardo Darin) je zbog posla morao ostati u Argentini, no povela je u Španjolsku ona sa sobom kćer Irene i sina Diega. Kod kuće Lauru dočeka već ostarjeli otac Antonio (Ramon Barea), ali i starija sestra Mariana, njezin muž Fernando (Eduard Fernandez) i njihova kćer Rocio. Tu je i Paco (Javier Bardem), Laurina ljubav iz mladosti kojem je ona svojedobno prodala zemlju koju joj je poklonio otac, a on je danas oženjen Beom (Barbara Lennie). Jasno da sve to u početku izgleda i više nego idilično, svi se vesele, svadba se odvija u prekrasnom i romantičnom španjolskom gradiću u kojem svi sve znaju i svi su jako povezani, izgledaju svi oni kao savršena obitelj, no sve će se to vrlo brzo promijeniti nakon što svadbu prekine jedan užasan incident. Idilična slika ove obitelji polako će se početi rušiti kao kula od karata u onoj igri zahoda što smo nekad igrali kao klinci.

Nema se tu što prigovoriti Farhadiju jer on priču već tradicionalno gradi znalački i malo po malo otkriva pojedine detalje o ovoj porodici i «Todos lo saben» i više je nego dobra kombinacija trilera i drame. I glumačka postava ovdje je doista izuzetna i uz ponajbolje španjolske glumce kao što su Cruz, Bardem, Lennie ili Fernandez imamo tu i vjerojatno najpoznatijeg argentinskog glumca Darina, no gledajući Farhadijeve filmove nekako imam dojam da on stalno snima isti film. Lako moguće da sam potpuno u krivu, no meni svih četiri ili pet njegovih filmova koje sam gledao djeluju kao varijacija na temu. Ne znači to nužno nešto loše jer su te Farhadijeve varijacije izuzetno zanimljive i malo se filmaša danas s njim može mjeriti u izgradnji i karakterizaciji likova, no nekako mi je ta njegova monotematičnost (jesam li to upravo izmislio novu riječ?) postala mrvicu potrošena.

Za razliku od ranijih filmova gdje je na izuzetan način problematizirao razne aspekte života u Iranu, od socijalnih i klasnih pitanja pa do tematike neravnopravnosti spolova i njegovi su filmovi možda bili i najbolji uvid u iransku svakodnevicu, zbog čega su i bili tako uspješni, ovdje mi ipak ne djeluje toliko svježe. I stoji da pokušava Farhadi suptilno u ovoj komplesnoj priči provući i tematiku nekadašnjih veleposjedničkih španjolskih obitelji koje su s godinama rasprodale zemlju te unatoč tome što već generacijama nisu ono što bi socijalisti nazvali «kulacima» i dalje ih prati ta stigma. Jasno, dok na tu prodaju zemlje mlađe generacije gledaju kao na nešto normalno i kao na sasvim legitiman izvor pripada, oni nešto stariji i dalje uz količinu zemlje koju posjeduju vezuju svoj status i nikako ne mogu prežaliti i pomiriti se s tim da su potpuno nevažni u društvu tako da se ne može reći da ovdje nema i socijalne note. Logično da i iz svega toga mora doći do trzavica između članova ove obitelji koja će se uskoro naći u situaciji da će konačno morati staviti sve karte na stol. Nije ovo definitivno najbolji Farhadijev film, no u svakom slučaju «Svi sve znaju» spada u gornji dom ovogodišnje filmske produkcije.    

Primjedbe