BIRD BOX (2018,SAD) - 7/10



Filmovima o raznim kataklizmama, epidemijama, invazijama, znanim i neznanim užasima koji su od cjelokupnog čovječanstva ostavili tek šačicu preživjelih, mogli smo se već nagledati, no to je očito neiscrpna tema i svako malo pojavi se neki novi takav film. Kako je već danas doista teško smisliti nešto novo kad je u pitanju ova tematika jer nema što već nismo vidjeli, tako je i sve teže napraviti film koji odmah neće asocirati na neki koji smo već gledali. Tako me i "Bird Box" prvenstveno podsjetio na nedavni horor "The Quiet Place" u kojem je nužna apsolutna tišina da se ne bi pojavila čudovišta iz svemira. Ovdje pak nema problema s galamom, može se urlati do mile volje, no problemi nastaju kad se otvore oči. E tada ljude opsjedne nepoznati demon ili što već i svi oni koji pogledaju momentalno si oduzmu živote.

Zbog toga kako bi preživjeli oni malobrojni moraju bauljati po eksterijerima s povezima na očima, a u toj situaciji zatičemo i glavnu junakinju Malorie (Sandra Bullock), koja je u divljini zaglavila s dvoje malene djece. Vozi ona vješto s povezom na očima i čamac po prilično brzoj rijeci na kojoj bi i bez poveza ozbiljnih problema imao Matija Ljubek, no Malorie sve to i više nego vješto manevrira. Potom se radnja vraća pet godina unatrag kad je i započela ova apokalipsa tako da paralelno pratimo priču u dva vremenska razdoblja, a ptice iz naziva filma odigrat će bitnu ulogu jer njihovo ponašanje javlja kad se zlo približava. Kad su ptičice na miru, tada nema straha, no kad one krenu skakutati po krletci i nervozno cvrkutati, situacija je tada problematična.

Osim na "The Quiet Place", ovaj me film na trenutke posjetio i na "Cestu" snimljenu prema romanu Cormaca McCarthyja pošto u oba slučaja imamo roditelje koji s malenom djecom pokušavaju preživjeti u postapokaliptičnoj pustoši, kao i na Meirellesovu "Sljepoću" snimljenu prema romanu portugalskog nobelovca Josea Saramaga. No, dok ondje ljudi gube vid zbog vanjske sile, ovdje oni svjesno odbijaju gledati kako bi izbjegli utjecaj te vanjske nadnaravne sile. I ovaj je na kraju sasvim solidan film snimljen prema jednom romanu, meni nepoznatog autora Josha Malermana, a režije se prihvatila ugledna danska filmašica Susanne Bier. Imala je Bier i ranije izleta u anglo-američki film, no daleko su joj najpoznatija ostvarenja bila u domovini, gdje je snimila dva stvarno izvrsna filma. "Nakon vjenčanja" bio je nominiran za Oscara za najbolji film izvan engleskog govornog područja, dok je "U boljem svijetu" iz 2010. godine Oscara i dobio, a u oba ova filma u središtu priče bili su obiteljski odnosi.

Tako veliku pažnju i u "Bird Boxu" Bier posvećuje upravo obiteljskim odnosima, odnosno brizi Malorie za Djevojčicu i Dječaka, no Dankinja fino i polako gradi kompletnu priču. Kako vrijeme prolazi, dvije razdvojene fabule će se spojiti, a iako je ovo bio film s velikim i potencijalom, koji nije uspio do kraja ispuniti, sasvim solidne glumačke izvedbe (uz Bullock su tu i John Malkovich te još neka relativno poznata lica) i misteriozni, jezivi i strašni ugođaj izvlače ovaj postapokaliptični triler malo iznad prosjeka. Oni koji i inače vole ovakve postapokaliptične filmove ni s "Bird Boxom" ne bi smjeli promašiti, iako ima tu ponekih nelogičnosti koje se i inače teško mogu izbjeći kad su u pitanju ovakvi filmovi. Ispostavio se ovaj film kao do sada najveći Netflixov pogodak kad su u pitanju filmovi pošto su objavili podatak da je ovaj horor pogledan u više od 80 milijuna domaćinstava.

Primjedbe