CLIMAX (2018,FRA) - 6/10



Gaspar Noe predstavio se još krajem 90-ih nasilnim, nihilističkim i provokativnim filmom "Sam protiv svih" da bi koju godinu kasnije svijet šokirao kontroverznim filmom "Nepovratno" kojeg mnogi prvenstveno pamte po brutalnoj sceni silovanja Monice Bellucci, no bio je to tehnički, vizualno, glumački i izvedbeno nevjerojatan film. Bila su ta dva filma i kreativni vrhunac ovog argentinsko - francuskog filmaša jer su sljedeća dva njegova filma, "Enter the Void", a posebno gotovo pa pornić "Love" bili bitno, bitno slabiji, kao da je čovjek ostao bez ideja. Silaznu putanju Noe je nastavio i sa svojim posljednjim filmom, neobičnom kombinacijom mjuzikla, psihološke drame i horora "Climaxom" koji je premijeru imao na redateljskoj večeri festivala u Cannesu. I odmah da bude jasno, od prve do zadnje scene potpuno je jasno da je "Climax" Noev film jer vizualno i tehnički on izgleda besprijekorno, no kad se od Noea makne efekt šoka, shvaćamo da ovdje zapravo ostaje jako malo toga.

Svi koji su gledali njegove ranije filmove, dobro znaju koliko Noe voli šokirati i provocirati, bilo nasiljem, bilo eksplicitnim seksom (ili jednim i drugim), no ovaj puta i to je gotovo pa potpuno izostalo (ako maknemo jednu scenu u kojoj je gotovo pa sam sebe kopirao i pokušao šokirati nečim što je bilo šokantno u prvom mu filmu prije više od 20 godina), a još jednom je Noe potvrdio da je puno bolji redatelj nego scenarist. Očigledno je kako je u "Climaxu" bilo i dosta improvizacije i da je puno toga prepušteno samim glumcima, što potvrđuje činjenica da se scenarij sastojao od samo pet stranica. Naravno da to ne znači da je Noe dopustio da se situacija po tom pitanju otme kontroli, već je svojim glumcima ili bolje plesačima odlučio dati dosta slobode, ali prva polovica filma doista je naporna za gledanje. Osim ako nisi veliki fan suvremenog plesa ili ispraznih razgovora.

Okupio je Noe tako u zabačenu, napuštenu školsku zgradu negdje u Francuskoj skupinu plesača koji vježbaju plesnu točku. Nakon probe, ovi mladi plesači i plesačice nastavljaju se družiti, plesati, flertovati, svađati se i to uz obilne količine sangrije. No, ta će se opuštena večer druženja, zafrkancije i plesa vrlo brzo pretvoriti u užasnu noćnu moru jer će se ispostaviti da je netko od njih u zdjelu sa sangrijom ubacio LSD. Kad LSD krene djelovati dakako da film postaje i daleko zanimljiviji, luđi, pravi noeovski jer se cjelokupna situacija pretvara u seriju noćnih mora i halucinacija, a više-manje normalni mladi ljudi počinju se pretvarati u pomahnitale divljake. No, do toga treba proći prva polovica filma koju sam jedva preživio i koja se sastoji od plesa pa ispraznih i bezveznih razgovora pa opet plesa i opet pričanja...

Kao i u ranijim njegovim filmovima i "Climax" tehnički i snimateljski djeluje prilično neobično, i ovdje se kamera povremeno vrti u krug, penje se i spušta, tako da prostor u kojem se ova plesna skupina nalazi djeluje dodatno klaustrofobično. Ovaj puta Noe se odlučio film ispresjecati izrazito dugim i kratkim kadrovima tako da samo uvodna scena snimljena u jednom kadru traje desetak minuta, a ima još nekoliko sličnih scena do kraja. Film vizualno djeluje impresivno, tu se nema što prigovoriti i što ide dalje doista i postaje sve zanimljiviji i bolji i pretvara se u jednu užasnu noćnu moru, groznu fantaziju sa zanimljivim i jako dobrim soundtrackom, no kad se sve ukupno to zbroji svejedno je to dosta, dosta tanko i slabašno. Posebno kad je u pitanju film autora kao što je Noe i posebno kad je dočekan s hvalospjevima i kritikama kao da je snimio neznamkakvo remek-djelo. Kad je riječ o glumačkoj ekipi, od poznatih faca ovdje sam uspio prepoznati jedino Alžirku Sofiu Boutellu, koja je prije no što je ušla u svijet filma i bila plesačica, a ostatak postave sastoji se od neafirmiranih glumaca i debitanata, od kojih su mnogi zasigurno profesionalni plesači.

Primjedbe