Venezuela je
jedna od onih zemalja koje za koje bismo mogli reći da su potpuno propale
države i pomalo je strašno za povjerovati da država koja ima najveće zalihe
nafte na svijetu danas izgleda tako. No, upravo ta nafta Venezuelu je dovela u
te probleme jer kad ti kompletno gospodarstvo praktički počiva na izvozu samo jedne sirovine,
onda je vrlo lako za predvidjeti što bi se moglo dogoditi kad ti malo
ozbiljnije zemlje lupe sankcije na prodaju iste te nafte i nitko je od tebe na
legalnom tržištu ne želi i ne smije kupovati. Pomalo je teško za povjerovati da ekipa još
od Huga Chaveza pa do sadašnjeg predsjednika ove južnoameričke države Madura
nisu mogli predvidjeti što će im se dogoditi kad krenu sa socijalističkim
eksperimentom i kompletnom nacionalizacijom naftnih polja. Jasno da strane
kompanije na takve poteze nisu mirno gledale i vrlo brzo je Venezuela završila
u izolaciji, a posljednjih dana vidimo da je pitanje dana kad će ondje izbiti građanski rat i kad će se nekad najbogatija južnoamerička država pretvoriti u novu Libiju ili Siriju. Ova država u kojoj je 2016. godine živjelo gotovo
32 milijuna ljudi, danas se gotovo pretvorila u veliki zatvor, a samo u 2018.
godini inflacija je iznosila 1,37 milijuna posto, što je razina koja valjda
nije zabilježena ni u Weimarskoj Njemačkoj početkom 30-ih godina prošlog stoljeća.
U takvim
okolnostima odvija se radnja ove socijalne drame u kojoj pratimo sudbinu
povremenog radnika Andresa i njegovog 12-godišnjeg sina Pedra, koji pokušavaju
preživjeti u najsiromašnijem i najopasnijem kvartu glavnog grada Caracasa. Kako
Andres po cijele dane radi najrazličitije nadničarske poslove kako bi uspio
prehraniti sebe i sina, Pedro je praktički prepušten sam sebi. On cijele dane
provodi u društvu istih takvih klinaca, koji po cijele dane bauljaju ulicama, a
nasilje je zapravo jedino što ih okružuje. Njihovi uzori su stariji klinci koji
su se već priključili bandama, a nakon što jednog dana Pedro upadne u problem i
slučajno tijekom tučnjave teško ozlijedi jednog od klinaca, on i njegov stari
moraju bježati kako bi spasili živu glavu. U njihovom starom kvartu za njih
više nije sigurno te otac i sin kreću u nesigurnu odiseju gradom u kojoj vidimo
svu bijedu ove upropaštene zemlje.
Pokazao se
ovaj film koji je premijeru imao na kritičarskoj večeri festivalu u Cannesu
2017. godine i bio je venezuelanski kandidat za Oscara kao šokantna socijalna
krimi drama u kojoj možda na najbolji i najočitiji način možemo vidjeti kako
izgleda život u ovoj državi. Iako je priča vjerojatno fikcionalna, ovo je jedan
od onih naturalističnih, realističnih filmova snimljenih gotovo u dokumentarnom
stilu da čovjek ima dojam da se doista radi o stvarnim ljudima, a ne o
glumcima. Vidimo koliki su razmjeri tog siromaštva i vidimo da ono što se
nekada nazivalo srednjim slojem u Caracasu više ne postoji. Tu su samo mase
nevjerojatno siromašnih ljudi koji žive od dana u dan i koji su u potrazi za
nekim kratkotrajnim poslom ili hranom, ali kao što i obično biva u ovakvim
društvima tu je i onaj maleni elitni sloj bogataša koji su se vjerojatno
okoristili na švercu ili kriminalu.
Vidimo ovdje da je Caracas potpuno
anarhičan grad u kojem cvijeta samo kriminal, a gotovo ništa ne funkcionira
kako bi trebalo u modernim državama i u tom okruženju Andres svog 12-godišnjeg
sina pokušava izvesti na pravi put. No, osim što s ocem gotovo nema nikakvog
doticaja jer se praktički i ne vide, Pedro oca smatra totalnim gubitnikom jer
on jedva osigurava dovoljno da prežive. On je ljut i razočaran u oca koji se
nije odlučio odati kriminalu već u zemlji u kojoj praktički nikakve univerzalne
vrijednosti više ne važe, on sina pokušava naučiti da je pošten i težak rad
jedini ispravan put. Naravno da je malom teško u to povjerovati i teško se toga
držati kad vidi da jedini novca imaju kriminalci i oni koji žive potpuno
suprotno pravilima kojima nas uglavnom uče. Jasno da je mladac izgubljen i da
je rastrgan između onoga što sam vidi i onoga što mu otac pokušava usaditi, no
sada su Andres i Pedro osuđeni jedan na drugoga i situacija u kojoj su se našli
ne samo da će ih konačno zbližiti, već otac i sin imati priliku zapravo i
upoznati jedan drugoga. Iznenađujuće dobar film koji se po svim parametrima
uklapa u moderni «world cinema», fiilm je to koji pruža perfektan uvid u živote i
probleme onih zemalja s kojima inače nemamo nikakvog kontakta i doticaja.
Primjedbe
Objavi komentar