MUSEO (2018,MEX) – 6,5/10



Film o krađi kulturnog blaga iz meksičkog povijesnog muzeja koje se doista i odigralo 1985. godine zapeo je na pola puta između klasične krimi drame i art filma, što zapravo i ne čudi kad se zna da je njegov autor Alonso Ruizpalacios tipični art-filmaš. Ovim filmom Alonso kao da se želio približiti i široj publici te je film imao i fin festivalski život, osvojivši čak i Srebrnog medvjeda za scenarij u Berlinu, no slična tematiku puno ipak je puno bolje odrađena u nedavnom «American Animals» Barta Laytona. I to je bio prilično netipičan film pljačke, kojeg je Layton razbio s dokumentarnim fragmentima stvarnih protagonista jedne od najbizarnijih krađa umjetnina u američkoj povijesti, a još jedna poveznica između ova dva filma su glavni protagonisti, odnosno tipovi koji smatraju da se u njihovim životima ne događa ništa zanimljivo.

No, dok su u «Američkim životinjama» ti protagonisti bili tinejdžeri, odnosno srednjoškolci, ovdje su to tipovi već u tridesetim godinama života koji i dalje žive s roditeljima i nikako da završe studij veterine koji su odavno započeli. I Juan (Gael Garcia Bernal), manipulativni sociopat i njegov najbolji prijatelj Wilson (Leonardo Ortizgris) dolaze iz prilično imućnih obitelji iz višeg srednjeg sloja. Juan tako dođe na ideju da bi svoju dosadnu svakodnevicu mogli razbiti krađom nacionalnog blaga, arheoloških eksponata neprocjenjive vrijednosti iz nacionalnog antropološkog muzeja u Mexico Cityju. Na sam Božić 1985. godine oni stvarno i krenu s ostvarivanjem svog plana, a iako nitko od njih nema lopovskog iskustva, oni bez problema iz najpoznatijeg muzeja uspiju ukrasti pregršt artefakata, koje potom planiraju prodati na crnom tržištu umjetnina.

Priča je ovo s kojom se naizgled i ne može promašiti i definitivno je «Muzej» film kojeg se isplati pogledati, no ta lutanja između arta i klasičnog žanrovskog filma djelovala su na mene u ovom slučaju pomalo zbunjujuće i dosta čudno. Ruizpalacios je čak možda i mrvicu nepotrebno razvukao na više od dva sata i kao da se na sve načine trudio razvodniti ovu zapravo superuzbudljivu priču. Nastupa on i pomalo moralizatorski i protura tezu da su ionako svi najpoznatiji europski i američki muzeji bogatstvima napunjeni krađom sa svih strana svijeta pa zašto bi onda manje moralna bila krađa ovog dvojca od krađe istraživača koji su londonske, pariške ili njujorške muzeje napunili starinama koje bi se zapravo trebale nalaziti u Egiptu, Mezopotamiji ili gdje već. Jednako kao što je film pljačke, ovaj je film i karakterna studija svojih glavnih junaka, dvojice tipova već u ozbiljnim godinama koji kao da su zapeli u limbu između tinejdžerstva i odraslog života. Posebno se to odnosi na Juana, ogorčenog tipa, koji prezire svoju mnogobrojnu obitelj, a nema se hrabrosti maknuti od njih, povučenog samca koji praktički ne izlazi iz svoje sobe i ne miče se od svojih porno časopisa te mu je krađa iz muzeja zapravo i jedini način da se konačne pomakne s mjesta. 

Primjedbe