SUSPIRIA (2018,ITA-SAD) - 7/10



Ako me nešto živcira u današnjem filmu, izuzevši naravno filmove o superjunacima koje zbog vlastitog mentalnog zdravlja jednostavno ne mogu i ne želim gledati, to su rimejci, ributovi i ostali oblici recikliranja jednog te istog sadržaja kojeg smo vidjeli već tisuću puta. Stvarno ne znam kakvu ideju ima netko kad ide snimati remake recimo "Leptira", misli li taj doista da će snimiti bolji film od originala sa Steveom McQueenom i Dustinom Hoffmanom? I onda snimi film koji je stvarno gotovo potpuno identičan, što zapravo i ne treba čuditi, jer Papillonova priča je takva kakva je i nema se tu sad puno toga za izmišljati. No, talijanski filmaš Luca Guadagnino ipak je dovoljno mudar, inteligentan i inventivan redatelj i pretpostavljao sam da neće upasti u zamku u koju upadaju mnogi kad iz tko zna kojih razloga idu snimati rimejkove, pogotovo rimejkove kultnih filmova koje mnogi s razlogom smatraju remek-djelima.

U tu kategoriju kultnih filmova definitivno spada i "Suspiria" legendarnog talijanskog filmaša Daria Argenta iz 1977. godine, horor fantazija koju mnogi smatraju i njegovim najvećim remek-djelom i jednim od najboljih horora svih vremena. I definitivno je Argentova "Suspiria" poseban film, možda previše kičast za moj ukus, no rijetko tko je uspio snimiti vizualno tako impresivan horor i vjerojatno nikad nitko ni prije, a ni poslije nije snimio film u kojem su tako važnu ulogu imale boje. Naravno, ne smije se zaboraviti ni sjajnu glazbu koju je za "Suspiriju" snimio talijanski prog-rock band "Goblin" i score za ovaj film i dalje mi je jedan od najdražih i najboljih ikada koji se mogu čuti u bilo kojem filmu.

Znajući sve to, jasno da bi bilo potpuno nemoguće i nepotrebno ići kopirati Argentov stil i snimati film koji će izgledati jednako, no Guadagnino i scenarist filma David Kajganich (s kojim je ranije surađivao i na filmu "A Bigger Splash") donijeli su jedinu moguću odluku - snimit će potpuno novi film. Originalna Argentova priča u ovom slučaju poslužila im je samo kao inspiracija i temelj za razvoj sasvim drukčije priče i potpuno novog, svježeg filma koji bi se najbolje mogao opisati kao čisti hommage filmu otprije 30 godine. Radnju je i Guadagnino smjestio u Njemačku, no za razliku od originalnog filma gdje se Tanz baletna akademija nalazila u Freiburgu, u ovom se slučaju Tanz akademija modernog plesa nalazi u Zapadnom Berlinu 1977. godine.


I sada se glavna junakinja zove Susie Harper (Dakota Johnson) i ona je mlada Amerikanka iz ruralnih dijelova Ohia, koja je opsjednuta plesnom točkom koju je osmislila voditeljica akademije Madam Blanc (Tilda Swinton). Njezin dolazak u Berlin poklapa se s nestankom još jedne američke studentice plesa Patricie Hingle (Chloe Grace Moretz), a Susie se vrlo brzo izbori za glavnu ulogu koja se priprema u plesnoj točci. Već u samom uvodu filma saznajemo kako je prije nestanka Patricia svom psihoterapeutu, ostarjelom doktoru Josefu Klempereru (opet Tilda Swinton koja je potpuno neprepoznatljiva pod maskom) ispriča kako plesnu akademiju zapravo kontrolira leglo vještica. Kako bi potvrdila svoje tvrdnje, Patricia ostavlja doktoru i svoj dnevnik u kojem je detaljno opisala vještičje trojstvo koje postoji od davnina i vreba kršćane te se sastaji od tri majke - Mater Tenebrarum, Mater Lachrymarum i Mother Suspiriorum. Stari profesor nakon Patricijinog nestanka postane sumnjičav i počne istraživati ovu akademiju u kojoj mlađahna Susie svakog dana u svakom pogledu sve više napreduje i za koju je posve očito da se ondje nešto čudno, dijabolično događa.

Jednako koliko je originalna "Suspiria" bila čisti art-film, u jednakoj, možda još i većoj mjeri art je i Guadagninova verzija koja se između ostalog bavi i temama kao što su majčinstvo, iskonsko zlo i dinamika u matrijarhalnim zajednicama. Za razliku od šarenog, kičastog, vizualno možda i prenaglašenog Argentovog originala, Guadagninova "Suspiria" je hladna. Njena radnja je smještena u Berlin prekriven snijegom u kasnu jesen i početak zime te je  vizualno čisti antipod originalu. Ovdje (barem ne do same završnice) nema šarenila i naglašenih boja, već je film cijelo vrijeme mračan, hladan i bez prisustva primarnih boja. Suptilno se u priči spominju i teme kao što su teroristički napadi tada aktualnog RAF-a, komunističke revolucionarne organizacije koja je godinama sijala strah Zapadnom Njemačkom, Hladnog rata jer dr. Klemperer živi u Istočnom Berlinu i svakog dana putuje u zapadni, kao i nacističkog naslijeđa i posljedica tog razdoblja.

Za filmsku glazbu i ovdje je bila zaslužna jedna poznata faca, odnosno pjevač Radioheada Thom Yorke, kojem je ovo bio i prvi izlet u filmsko-skladateljske vode (njegov kolega iz benda Johnny Greenwood već ima i nominaciju za Oscara za filmsku glazbu). Za plesnu koreografiju pobrinuo se Belgijanac Damien Jalet i mora se priznati da je Guadagnino također snimio film koji vizualno izgleda impresivno baš kao i originalno djelo, a kao i gotovo svi njegovi filmovi koje sam gledao odlikuje se sporim tempom, prepun je simbolike i sjajnim glumačkim izvedbama. 


Primjedbe