TARA MOARTA / THE DEAD NATION (2017,RUM) - 7/10





Radu Jude jedan je od onih filmaša koji vole "čeprkati" po povijesti svoje zemlje i snimati filmove inspirirane epizodama koje se dobar dio njegovih sunarodnjaka trudi zaboraviti i potisnuti iz kolektivne svijesti. Pomalo me živcira kad negdje pročitam komentare ili opaske zašto ovaj ili onaj snima filmove o ovoj ili onoj temi, zašto ga mi plaćamo da bi on snimao fillmove kojima će cijelom svijetu predstavljati naše prljave i mračne tajne, zašto ne snima filmove o braniteljima, o našim herojima, o uspjesima naših bajnih i vrlih država. Nekakvo univerzalno mišljenje je da bi film, posebno dokumentarni, trebao biti medij koji će pomicati granice slobode, koji će govoriti o temama kojima se baš i ne govori, a posebno mi je smješno kad vidim da oni koji, kad su u pitanju naša područja, najviše preziru i pljuju partizanske filmove, sada svjesno ili nesvjesno zahtjevaju da se i danas snimaju isti propagandistički filmovi.

Takvima vjerojatno nikada neće biti jasno da kad se autorima oduzima sloboda odlučivanja i mogućnost da snimaju filmove o tematici o koju sami žele istražiti, već im se nameću velike, državničke, društveno važne teme, tada postaje jasno da društvo lagano klizi prema totalitarizmu, a recimo ne znam koga bi danas zanimali filmovi o državnim herojima koje financira sama država? Jer posve je jasno da bi takvi filmovi tada bili, baš kao što su bili i partizanski nekoć, potpuno ideološki obojeni i naravno da određenu tematiku i ne bi mogli obraditi na najbolji mogući način. Uostalom, koji je smisao snimanja filmova koji određenim temama ne prilaze na kontroverzan i provokativan način, već im je jedini cilj veličanja nečijeg lika i djela? Zar nemamo i previše takvih filmova i "filmova" po državnim televizijama?

Radu je definitivno jedan od onih koji voli "prcati" takve, koji u velikoj većini njegove filmove neće ni gledati, ali će biti najglasniji kad nešto treba popljuvati i proglasiti protudržavno i antidržavno, a njegov dokumentarac "Tara moarta" ili "The Dead Nation" jedan je od onih filmova od kojih je valjda domaćim nacionalistima poispadalo i ono malo kose što imaju. "Mrtvi narod" ušao je u krug od 15 filmova kandidata za europski dokumentarac godine, prikazan je na brojnim uglednim festivalima kao što su Locarno ili London, a riječ je o dokumentarnom eseju u kojem je priču izveo na poseban način. Ovaj dokumentarac sastavljen je od fotografija snimljenih u rumunjskom gradiću potkraj 30-ih i 40-ih godina prošlog stoljeća, koje sam Jude kao narator prati uglavnom čitanjem odlomaka iz dnevnika židovskog liječnika iz tog vremena.

I upravo ta u većini slučajeva diskrepancija između onog što vidimo i čujemo potpuno je šokirajuća jer prizori s fotografija uglavnom ne prikazuju ono što se događalo u tom vremenu, a to je pogrom Židova koji je bio u rangu onog koji su proveli nacisti. Uoči rata u Rumunjskoj je živjelo oko milijun Židova, koje se krenulo brutalno proganjati još i prije no što su tamošnji fašisti postali saveznici Hitlera i Mussolinija. Do u detalja je ovdje opisano kako je izgledao taj sumrak civilizacije na rumunjski način, a događaji su to koji se u Rumunjskoj baš i ne spominju. Kad je politička povijest Rumunjske vjerojatno svima prvi na pamet pada surovi komunistički tiranin Čaušesku, no vidimo ovdje da je on samo nastavio tradiciju koljača sa sasvim suprotne strane ideološkog spektra. Kako se rat približavao, tako su masakri i protjerivanja Židova u Rumunjskoj postajali strašniji i grozniji, a načina na koji su izvršavane egzekucije doista se ne bi postidili ni njemački nacisti. I fino Jude prikazuje kako je tih strašnih godina kolektivno ludilo zahvatilo gotovo čitav narod, ali i kako su oni koji su početkom 40-ih trgove nazivali po Mussoliniju ili Hitleru, već za nekoliko godina bili najglasniji kad je trebalo klicati Staljinu.

Primjedbe