Pojavila se
ova serija na Netflixu gotovo istovremeno kad je u kina stigao posljednji film
oskarovca Damiana Chazallea koji i samim nazivom nevjerojatno podsjeća na «The
First». Bio je to film «The First Man» o liku i djelu prvog čovjeka koji je
hodao po površini Mjeseca Neila Armstronga, a u oba slučaja najveće su kritike upućene
na činjenicu da ni «The First» ni «The First Man» nisu svemirske pustolovine
kao «Apollo 13» ili «Interstellar» i da je publika na temelju najava ili
trailera doživjela pogrešan dojam. Oba ova sadržaja zapravo su psihološke,
obiteljske drame o ljudima koji su se trudili pomicali granice, istraživati
neistraženo, riskirati živote, samo kako bi uspjeli u onome što nikome prije
nije. No, dok svi znamo da je Armstrong stvarna osoba i da je on doista prvi
čovjek koji je zapiknuo američku zastavu na površinu Zemljinog satelita (osim
ako Stanley Kubrick stvarno cijelu tu svemirsku predstavu nije režirao što je
prava istina prema jednoj od brojnih teorija zavjera), dok je glavni junak ove
serije smještene 10, 15 godina u budućnost po imenu Tom Hagerty jasno
fikcionalan lik.
U ovoj seriji
koju je kreirao autor megauspješne serije «Kuća od karata» Beau Willimon
pratimo pripreme posade koja se sprema biti prva koja će doći na Mars. I odmah
ću reći, u prvoj, a vjerojatno i jedinoj sezoni pošto su slabe reakcije publike
zasigurno zapečatili sudbinu «Prvog», nitko ni ne hoda po Marsu kao što je
Armstrong skakutao po Mjesecu. Možda se taj «povijesni» događaj planirao
odgoditi za jednu od sljedećih sezona, no sama šetnja po susjednim planetima
zapravo i nije u središtu ove serije iako se prema traileru možda da naslutiti
nešto drugo. Priča ova serije prati posadu predvođenu Hagertyjem, kojeg je
utjelovio uvjerljivi Sean Penn, koja se priprema za prvi korak u kolonizaciji
naše galaksije. Ta priča nije usmjerena samo na članove posade i tvrtku koja je
valjda poslala najbolju ponudu na javni natječaj koji je raspisala NASA, već
prati i njihove odnose sa članovima obitelji koji ostaju na zemlji.
Tako je
Hagerty zapravo u posljednji čas upao u ovu ekipu nakon što je ranije otpušten
zbog nesređene situacije kod kuće. Nakon što mu je žena umrla, njihova kćer
tinejdžerka upala je u ozbiljne probleme s drogom, čak se i predozirala, završila
na rehabilitacijama, a sada se ponovno odlučila vratiti kući. Dok se kapetan
Tom (Ground control to Major Tom rekao bi Bowie) priprema za putovanje, on mora ponovno
izgraditi odnos s kćeri. Problemi se gomilaju i na privatnom i na svemirskom
planu, ima on razne moralne dileme, a najfascinantnije i najzanimljivije u ovoj
seriji je što je doista na impresivan način prikazano to unutrašnje stanje
ljudi koji planiraju ovakav pothvat. Što ih to gura da riskiraju živote i krenu
na put u nepoznato koji bi trebao trajati čak dvije i pol godine? Današnji
astronauti definitivno bi se mogli usporediti sa srednjovjekovnim istraživačima
poput Magellana, Vasca da Game ili Kolumba, koji su hrabro ostavili sve iza
sebe i zaputili se u nepoznato, ni ne znajući hoće li se ikada vratiti kućama i
obiteljima. Tako i društvo iz ove, ponavljam, fikcionalne priče, ima strašne
moralne dvojbe, svi oni imaju obitelji, ljude koji donekle i mogu shvatiti što
ih to vuče i gura naprijed, no nekako je djetetu od 7 ili 10 godina prilično
teško objasniti da tata ili mama idu na put dug nekoliko godina s kojih se
možda nikada neće vratiti.
Postavlja ova
serija dosta moralnih i filozofskih pitanja kao što je ono je li u redu da
država tolike novce «baca» na neizvjesne projekte poput ovog dok bi se te
milijarde dolara mogle iskoristiti na nešto drugo i opipljivije? Vrijede li
uopće izgubljeni životi i opasnosti koje ih čekaju svega toga? Serija je ovo
koja prikazuje da su astronauti ljudi od krvi i mesa, sa svojim manama,
nesređenim životima i obiteljskim problemima i koji uz sve ono sa čime se muči
prosječan čovjek, još se mora pripremati za put u nepoznato. Stoje zamjerke da
se priča u ovoj osmodjelnoj seriji razvija doista jako sporo. Napravljeno je to pomalo filozofski, na trenutke me podsjetilo na filmove Terrenca Mallicka
kao što je «Drvo života», na trenutke na Nolanov «Interstellar», koji su sigurno bili
inspiracija. Okupljena su ovdje i neka ugledna redateljska imena za režiju
pojedinih epizoda pa je tako uvodne dvije epizode režirala legendarna
Poljakinja Agnieszka Holland, koja je ranije režirala i nekoliko epizoda
genijalne «Žice», kao i talentirana francuska Turkinja Deniz Gamze Ergüven. «The
First» definitivno nije serija koja bi se trebala u startu otpisati samo zato
jer ima lošu ocjenu na IMDB-u, no u svakom slučaju neće to biti ni serija za
sve. Ovo će, pretpostavljam, prije biti za one koji ozbiljniji, dramski sadržaj
cijene više od svemirskih avantura i fantazija.
Primjedbe
Objavi komentar