THE FIRST (2018,SAD) – 7/10





Pojavila se ova serija na Netflixu gotovo istovremeno kad je u kina stigao posljednji film oskarovca Damiana Chazallea koji i samim nazivom nevjerojatno podsjeća na «The First». Bio je to film «The First Man» o liku i djelu prvog čovjeka koji je hodao po površini Mjeseca Neila Armstronga, a u oba slučaja najveće su kritike upućene na činjenicu da ni «The First» ni «The First Man» nisu svemirske pustolovine kao «Apollo 13» ili «Interstellar» i da je publika na temelju najava ili trailera doživjela pogrešan dojam. Oba ova sadržaja zapravo su psihološke, obiteljske drame o ljudima koji su se trudili pomicali granice, istraživati neistraženo, riskirati živote, samo kako bi uspjeli u onome što nikome prije nije. No, dok svi znamo da je Armstrong stvarna osoba i da je on doista prvi čovjek koji je zapiknuo američku zastavu na površinu Zemljinog satelita (osim ako Stanley Kubrick stvarno cijelu tu svemirsku predstavu nije režirao što je prava istina prema jednoj od brojnih teorija zavjera), dok je glavni junak ove serije smještene 10, 15 godina u budućnost po imenu Tom Hagerty jasno fikcionalan lik.

U ovoj seriji koju je kreirao autor megauspješne serije «Kuća od karata» Beau Willimon pratimo pripreme posade koja se sprema biti prva koja će doći na Mars. I odmah ću reći, u prvoj, a vjerojatno i jedinoj sezoni pošto su slabe reakcije publike zasigurno zapečatili sudbinu «Prvog», nitko ni ne hoda po Marsu kao što je Armstrong skakutao po Mjesecu. Možda se taj «povijesni» događaj planirao odgoditi za jednu od sljedećih sezona, no sama šetnja po susjednim planetima zapravo i nije u središtu ove serije iako se prema traileru možda da naslutiti nešto drugo. Priča ova serije prati posadu predvođenu Hagertyjem, kojeg je utjelovio uvjerljivi Sean Penn, koja se priprema za prvi korak u kolonizaciji naše galaksije. Ta priča nije usmjerena samo na članove posade i tvrtku koja je valjda poslala najbolju ponudu na javni natječaj koji je raspisala NASA, već prati i njihove odnose sa članovima obitelji koji ostaju na zemlji.

Tako je Hagerty zapravo u posljednji čas upao u ovu ekipu nakon što je ranije otpušten zbog nesređene situacije kod kuće. Nakon što mu je žena umrla, njihova kćer tinejdžerka upala je u ozbiljne probleme s drogom, čak se i predozirala, završila na rehabilitacijama, a sada se ponovno odlučila vratiti kući. Dok se kapetan Tom (Ground control to Major Tom rekao bi Bowie) priprema za putovanje, on mora ponovno izgraditi odnos s kćeri. Problemi se gomilaju i na privatnom i na svemirskom planu, ima on razne moralne dileme, a najfascinantnije i najzanimljivije u ovoj seriji je što je doista na impresivan način prikazano to unutrašnje stanje ljudi koji planiraju ovakav pothvat. Što ih to gura da riskiraju živote i krenu na put u nepoznato koji bi trebao trajati čak dvije i pol godine? Današnji astronauti definitivno bi se mogli usporediti sa srednjovjekovnim istraživačima poput Magellana, Vasca da Game ili Kolumba, koji su hrabro ostavili sve iza sebe i zaputili se u nepoznato, ni ne znajući hoće li se ikada vratiti kućama i obiteljima. Tako i društvo iz ove, ponavljam, fikcionalne priče, ima strašne moralne dvojbe, svi oni imaju obitelji, ljude koji donekle i mogu shvatiti što ih to vuče i gura naprijed, no nekako je djetetu od 7 ili 10 godina prilično teško objasniti da tata ili mama idu na put dug nekoliko godina s kojih se možda nikada neće vratiti.

Postavlja ova serija dosta moralnih i filozofskih pitanja kao što je ono je li u redu da država tolike novce «baca» na neizvjesne projekte poput ovog dok bi se te milijarde dolara mogle iskoristiti na nešto drugo i opipljivije? Vrijede li uopće izgubljeni životi i opasnosti koje ih čekaju svega toga? Serija je ovo koja prikazuje da su astronauti ljudi od krvi i mesa, sa svojim manama, nesređenim životima i obiteljskim problemima i koji uz sve ono sa čime se muči prosječan čovjek, još se mora pripremati za put u nepoznato. Stoje zamjerke da se priča u ovoj osmodjelnoj seriji razvija doista jako sporo. Napravljeno je to pomalo filozofski, na trenutke me podsjetilo na filmove Terrenca Mallicka kao što je «Drvo života», na trenutke na Nolanov «Interstellar», koji su sigurno bili inspiracija. Okupljena su ovdje i neka ugledna redateljska imena za režiju pojedinih epizoda pa je tako uvodne dvije epizode režirala legendarna Poljakinja Agnieszka Holland, koja je ranije režirala i nekoliko epizoda genijalne «Žice», kao i talentirana francuska Turkinja Deniz Gamze Ergüven. «The First» definitivno nije serija koja bi se trebala u startu otpisati samo zato jer ima lošu ocjenu na IMDB-u, no u svakom slučaju neće to biti ni serija za sve. Ovo će, pretpostavljam, prije biti za one koji ozbiljniji, dramski sadržaj cijene više od svemirskih avantura i fantazija.   

Primjedbe