Ekranizacija
poznatog romana Miguela Cervantesa o bistrom vitezu od Manche, odnosno Don
Kihotu za mnoge se pokazala kao pravo prokletstvo. Najbolji primjer je slavni
Orson Welles, koji je sa snimanjem filma "Don Quixote" započeo još
1957. godine. Snimanje je s prekidima trajalo sve do 1969. godine, no Welles do
smrti 1985. godine nije uspio završiti ovaj film te je on konačno završen tek
sedam godina nakon smrti slavnog filmaša te je finalnu montažu potpisao
španjolski eksperimentalni filmaš Jesus Franco, čovjek koji je snimio čak
160 filmova, a najpoznatiji je po eksploatacijskim filmovima iz 70-ih i 80-ih
godina prošlog stoljeća. Dugo se činilo da će na ekranizaciji priče o Don
Kihotu zube polomiti i Terry Gilliam, jedini Amerikanac među montipajtonovcima,
koji je s pripremama za snimanje filma započeo još 1989. godine.
No, tada nije
uspio osigurati financiranje filma, a nakon što je punih devet godina kasnije u
tome i uspio te je Don Kihota trebao glumiti Francuz Jean Rocheforta, dok je
Johnny Depp trebao glumiti Tobyja Grisonija, marketinškog stručnjaka koji se vrati
u prošlost i postane Sancho Panza, oluja je uništila cijeli set, a Rochefort je
morao odustati od uloge zbog bolesti. Gilliam je tada morao odustati od ovog
projekta i posvetiti se drugim filmovima, no nikada nije odustao od ideje o
snimanju filma o Don Kihotu te je 2016. izgledalo da bi konačno film mogao biti
i snimljen. I dalje je Depp trebao biti Sancho Panza, umjesto već prestarog
Rocheforta na kraju je za Kihota izabran John Hurt. No, Depp je u međuvremenu
odustao od uloge, a Hurtu je dijagnosticiran rak tako da je i taj pokušaj
propao.
Na kraju,
treća se pokazala kao sreća za Gilliama jer je u ožujku 2017. godine snimanje
konačno i krenulo te je uloga Tobyja pripala Adamu Driveru, dok je za Kihota
izabran Jonathan Pryce, koji je glumio naslovnu ulogu u Gilliamovom
"Brazilu" iz 1985. godine. Ni ovaj puta Gilliam za financiranje nije
uspio osigurati podršku velikih američkih studija te je dijelom sam financirao
film, a "Čovjek koji je ubio Don Kihota" na kraju je snimljen u španjolsko
- britansko - francusko - belgijsko - portugalskoj produkciji i ukupno je
koštao 18 milijuna eura, a mnogi glumci su se odrekli honorara samo kako bi
nastupili u filmu koji je imao svoju povijest i prije no što je snimljen.
I činjenica
jest da se u verziji koju je Gilliam konačno i uspio snimiti osjeti da je tu
bilo puno prepravljanja scenarija i da ga je priča o samom prokletstvu filma čak i
uspjela nadmašiti, no "The Man Who Killed Don Quixote" ipak je na
kraju sasvim dobar film za kojeg se ne može promašiti tko mu je autor. Posebni svijet
koji može nastati samo u Gilliamovoj mašti i u kojem smo već više puta imali
prilike uživati i ovdje je i više nego prepoznatljiv, no nažalost, nije ovo ni
blizu filmova koje je snimao u svojoj najzrelijoj fazi tijekom 80-ih (Time
Bandits, Brazil, Münchausen) ili 90-ih (Kralj ribara, Strah i prijezir u Las
Vegasu, 12 majmuna). Nekako imam dojam da je pravi donkihotovski film koji je
snimio Gilliam bio "Kralj ribara", meni možda i njegov najdraži film,
s genijalnim Jeffom Bridgesom i Robinom Williamsom u glavnim ulogama,
senzacionalne fantazije / humorne drame u kojoj se možda više poziva na priču o
vitezovima okruglog stola i sveti gral, no može se i ondje iščitati dosta
donkihotovštine.
Glavni junak
filma koji imamo priliku vidjeti u konačnoj verziji premijerno prikazanoj u Cannesu 2018. godine i dalje se zove Toby Grisoni, marketinški
stručnjak i autor reklama koji u Španjolskoj upravo snima reklamu u kojoj se
pojavljuju Don Kihot i Sancho Panza. No, Toby je u velikoj kreativnoj krizi,
ljut je na sebe što se više ne bavi istinskim umjetničkim radom, već se "prodao"
i štanca reklame za razne sumnjive tipove, kad slučajno naleti na ilegalnu
kopiju filma o Don Kihotu koji je nekoć snimio kao student. Kad shvati da se
selo u kojem je nekad snimao svoj amaterski film u kojem su lokalci utjelovili
likove nalazi u blizini, on ih odluči potražiti, no ubrzo shvaća da je sa
svojim filmom značajno utjecao na živote tih ljudi. Posebno se to odnosi na
seosku djevojku Angelicu koja je utjelovila Dulčineju, kao i za lokalnog
postolara koji nikad više nije uspio izaći iz uloge Don Kihota. Spletom
okolnosti i u priči u kojoj se fikcija i stvarnost, odnosno san i
java, počinju potpuno ispreplitati Toby će postati Sancho Panza te će on i
Don Kihot krenuti u avanturu oslobađanja Dulčineje iz ruku pokvarenih oligarha,
odnosno tajkuna.
Priča o Don
Kihotu oduvijek je bila svojevrsna parabola, a posebno se na taj način može
shvatiti i danas i pomalo mi je žao što Gilliam svoju verziju Cervantesove
priče nije uspio realizirati ranije, kad je bio na kreativnom vrhuncu. Danas je
Gilliam ipak čovjek u kasnim 70-im godinama života i teško je za očekivati da
ipak u tim poznim godinama može biti svjež ili kreativan kao što je bio prije
20 ili 30 godina. Svejedno, njegov "Don Kihot" je i ovakav kakav jest
i više nego simpatična pustolovna komedija s elementima fantazije, koja mi je
sjela bolje od svih filmova koje je snimao u 2000-im godinama (Braća Grimm,
Tideland, Imaginarij doktora Parnassusa ili Zero Theorem). Istinskom ljubitelju
filma stvarno mora biti drago što je Gilliam ipak uspio dovršiti svoje životno
djelo, a priča o borbi s vjetrenjačama i dalje je i više nego aktualna. U svim
pogledima.
Primjedbe
Objavi komentar