TRANSIT (2018,NJE) - 6,5/10



U tijeku je nacistička okupacija Francuske, a mladi serviser radio i TV opreme, Židov Georg (sve zapaženiji njemački glumac Franz Rogowski) nekako uspijeva iz Pariza pobjeći u još neokupirani Marseille. On je ondje stigao bez ikakvih papira jer Marseille je postao samo tranzitni grad za one koji pokušavaju pobjeći negdje dalje. No, Georg kod sebe ima dokumente pisca s kojim je krenuo na put i koji je u međuvremenu umro te je sada u situaciji da si korištenjem njegovih papira može osigurati siguran bijeg u mirne krajeve kao što je Meksiko. Ipak, problemi će nastati jer će on u tom gradu prepunom izbjeglica i u kojem se na svakom uglu osjeti strah, upoznati djevojku po imenu Marie (Paula Beer), za koju će se uskoro ispostaviti da je žena pisca s kojim je on putovao. Marie ne zna da joj je muž mrtav i čeka ga da se pojavi u Marseilleu, a Georg joj nema hrabrosti reći da je on preminuo, već se upušta u vezu s njom i to u trenucima kad su nacisti sve bliže.

Najzanimljivije kod ovog filma je što je njegov autor, ugledni njemački filmaš Christian Petzold (očito omiljeni autor kod njemačke filmske kritike jer su mu za već pet filmova dodijelili nagradu za film godine) nacističku okupaciju Francuske smjestio u sadašnjost. Znači, radnja ovog filma ne događa se 1940., 1941. ili 1942. godine kad je autorica romana Anna Seghers po kojem je snimljen film to zamislila, već je Petzold radnju prebacio u sadašnjost. Tako da ni malo ne treba čuditi što su ugođaj i okruženje ovog filma prilično neobični, čudni, da ne kažem bizarni. Djeluje sve to jako misteriozno, taj čudni miks sadašnjosti i mračne prošlosti koji se pomalo stapaju, a posve je jasno da je Petzoldova intencija bila pomalo alegorijski prikazati priču o progonu Židova preko sadašnjeg trenutka i situacije. Kao da je želio Petzold prikazati da su i prije gotvo 80 godina u Europi postojale rijeke izbjeglica, koje su glavom bez obzira bježale kako bi spasile živote i kao da je želio prikazati da je upravo njegov narod bio odgovaran za taj progon.

Druga važna tema kojom se Petzold bavi u ovom filmu je zamjena identiteta i ljudi s potpuno izgubljenim identitetima. Sličnom tematikom bavio se i u posljednjem filmu (meni ipak nešto bolji "Phoenix"), a očito su ti identiteti nešto što ozbiljno muči i proganja ovog njemačkog filmaša. Pitanja koja on ovim filmovima simbolički postavlja zasigurno su i što su uopće danas identiteti i koliko su se ti identiteti promijenili u posljednjih sedamdesetak godina. Činjenica je da sam od ovog filma s kojim se Petzold predstavio 2018. godine na festivalu u Berlinu ipak očekivao i nešto više, no u svakom slučaju je riječ o prilično zanimljivom filmu s jako zanimljivim konceptom, kojim je ovaj njemački filmaš potvrdio da je autor sa svježim idejama i koji voli promišljati o svijetu i situaciji u kojoj se on danas nalazi. 

Primjedbe