ANATOMY OF A MURDER (1959,SAD) - 9/10



Na ovaj film Otta Premingera uvijek sam nekako gledao kao na drugu stranu dvije godine ranijih "12 gnjevnih ljudi" Sidneya Lumeta jer u oba ova filma možda i na najbolji način prikazuje se funkcioniranje američkog sudskog sustava. Dok je u "12 gnjevnih ljudi" naglasak bio na poroti, nezavisnom tijelu koje u američkom pravosuđu ima ključnu ulogu pri donošenju presuda i koja mora donijeti jednoglasnu odluku je li netko kriv ili ne, u "Anatomiji ubojstva" naglasak je na samom sudskom procesu i borbi između obrane i tužilaštva. Ovo je možda i jedan od prvih filmova u kojima vidimo na koji način izgleda izlaganje slučaja pred porotom i kako je iznimno važno na porotu ostaviti dobar dojam. Suđenje se ovdje pretvara u pravu predstavu, svojevrsni teatar, u kojem i branitelj Paul Biegler (James Stewart) i tužitelj Claude Dancer (George C. Scott) kao mađioničari iz šešira izvlače nove svjedoke, dokazne prijedloge i rade performans za porotu.

Bieglera je angažirala mlada i koketna Laura (Lee Remick), prekrasna i zavodljiva žena čiji je suprug, poručnik u vojsci Frederick Manion (Ben Gazzara) u napadu bijesa ubio čovjeka kojeg je ona optužila za silovanje. Sat vremena kasnije poručnik se samo pojavio u krčmi tipa koji mu je silovao ženu i hladno u njega ispalio pet hitaca. Iako je naizgled sve jasno jer i sam Manion priznaje ubojstvo, a postoji i više svjedoka koji su ga vidjeli, Biegler odlučuje prihvatiti slučaj. Djelomično iz besparice, a djelomično jer vjeruje da ga može izvući od dugogodišnje zatvorske kazne. Tim više jer Manion tvrdi da se uopće ne sjeća tog trenutka pa njegov branitelj dođe na ideju kako bi obranu mogli temeljiti na nečemu što bi se moglo nazvati neodoljivi nagon, stanju koje bi moglo proći pod privremenu neodoljivost.

No, kako vrijeme protječe tako i Biegler počinje shvaćati da priča nije baš onakva kakvu su mu Manion i njegova žena predstavili, a do kraja filma ćemo saznati da praktički nitko ovdje nije čist i da su svi oni zapravo prave, kako bi se reklo, prave moralne nakaze, bez trunčice čestitosti i poštenja. Ovaj film upravo se najviše i bavi tim slabostima ljudskog faktora u pravosudnom sustavu jer ljudi su obično skloni vjerovati drugim ljudima i prilično je lako njima manipulirati, a bez obzira što se na početku zaklinju da će govoriti samo istinu, pitanje je koliko ih to doista i čini. Uz to, i Bieglerova jedina vodilja je pobjeda u sudnici te će se on, ako bude trebalo, poslužiti svim mogućim trikovima, lažima i manipulacijama kako bi dostigao svoj cilj, bez obzira što postaje sve svjesniji da bi iz zatvora mogao izvući čovjeka opasnog po društvo. 

"Anatomija ubojstva" dobrim je dijelom i inspirirana stvarnim događajem koji se zbio 1952. godine u Michiganu, a američko udruženje pravnika proglasilo ga je za četvrti najbolji pravosudni film svih vremena. Iako na prvu možda zvuči čudno da film koji traje punih 160 minuta i koji se više od polovice vremena odvija u samoj sudnici može biti tako zanimljiv, upravo način na koji Biegler gradi obranu svoje stranke vjerojatno je najuzbudljiviji dio filma. Zanimljivo je kako je ovaj film nedugo nakon prikazivanja poslužio i za nastavu na američkim pravnim fakultetima i preko njega se na relativno jednostavan i slikovit način studente uvodilo u osnovne faze obrane u američkom kaznenom pravosuđa, sve od prvog razgovora sa strankom pa do izgradnje obrane i ponašanja pred sucem i porotom. "Anatomija ubojstva" jedan je od onih briljantnih filmova "starog Hollywooda", realistična sudska drama koja se bavi pitanjem morala na pomalo ciničan način kojim se rijetko koji film tog vremena bavio.

Primjedbe