BORDER / GRÄNS (2018,ŠVE) - 8/10


Tina (Eva Melander) se ističe svojim izgledom, nevjerojatnom, čak i grotesknom ružnoćom kojom čak pomalo podsjeća i na neandertalca. No, kako bog negdje uzme, negdje očito i da, ima ona tako nevjerojatno razvijen njuh, što joj posebno dobro dođe na njenom poslu granične policajke. Tinin njuh toliko je razvijen da ona ne samo da može osjetiti što netko pokušava prošvercati preko granice, već može raspoznati i ljudske emocije i na taj način može pretpostaviti skriva li tko nešto. Tako jednom prilikom nanjuši tipa koji na memorijskoj kartici skriva dječju pornografiju, nakon čega čak i počne pomagati policiji u nastavku istrage ovog gnjusnog zločina. Živi Tina u izoliranoj kući u šumi s uzgajivačem pasa Rolandom, a uskoro saznajemo da ona ima i sposobnost komuniciranja sa životinjama. No, vrlo brzo njezin će se život potpuno promijeniti i to kad na granici zatekne podjednako ružnog tipa po imenu Vore (Finac Eero Milonoff), koji očito pati od istog kromosomskog poremećaja, zbog čega Tina misli da tako izgleda.

Možda i naivno sam pretpostavio da će se priča dalje razvijati u smjeru netipične romanse dvoje ljudi odbačenih od društva zbog svog grotesknog izgleda, no nisam mogao biti u većoj zabludi. Pokazala se "Granica" kao totalno iznenađenje koje će vrlo brzo skrenuti potpuno različitim pravcem od onog koji sam predviđao. A kad me neki film svojom pričom tako iznenadi, to je uvijek dodatni plus. Dakako, "Granica" dijelom i jest mračna romansa, no ova je priča daleko, daleko više od toga, nevjerojatno uzbudljivi, izrazito inteligentni miks romanse, krimića, socijalnog realizma, fantazije, čak i horora u kojoj se svi ti žanrovi mudro isprepliću u subverzivnu i provokativnu cjelinu koja ostavlja puno prostora za promišljanje.

Na cijeli ovaj film švedsko-iranskog filmaša Alija Abbasija može se gledati i kao na dubokoumnu i izvrsno promišljenu parabolu i metaforu, kojom se u fokus stavljaju brojne teme i problemi u današnjem društvu, a ujedno se na "Granicu" može gledati i kao na modernu bajku o borbi dobra i zla. Na prvi pogled ovo je jedan od onih mračnih, šokantnih i prilično uznemirujućih, krajnje neobičnih filmova, no kad se zagrebe malo ispod površine, posve je jasno da ova priča u sebi skriva i neku neobičnu ljepotu. Snimljen je ovaj film prema kratkoj priči Johna Ajvidea Lindqvista, čiji je debitantski roman "Let the Right One In" također doživio uspješnu ekranizaciju, no Abassi i njegova scenaristička suradnica Isabella Eklöf priču su dosta izmijenili i ubacili unutra još neke podzaplete.

Posredno ili neposredno dotiče se ovaj film i tema kao što su genetska modifikacija, prisilnih hospitalizacija ljudi koji su bili na ovaj ili onaj način drukčiji kroz povijest, trgovine djece, no u prvom planu definitivno su različitosti i kako na njih gledamo. Jer Tina i Vore od ostalih ljudi razlikuju se još po mnogo čemu osim grotesknog izgleda, a koliko se vanjštinom razlikuju od ostatka društva, toliko se, vidjet ćemo to vrlo brzo, razlikuju i jedno od drugog. Naravno, ne vanjštinom ili izgledom, nego po pitanju karaktera, motivacija, morala, pogleda na život i svijet i sveg ostalog. Dok Vore na ljudsku rasu gleda kao na parazite koje treba uništiti i na sve načine će se truditi da to i ostvari, Tinina osnovna motivacija je spoznaja same sebe. Tko je uopće ona i zbog čega se toliko razlikuje od ostalih pitanja su na koja će Tina tražiti odgovore.

Baš kao što i u stvarnom životu ljude nerijetko znamo otpisivati na temelju njihove vanjštine i fizičkog izgleda bez da ih pokušamo upoznati ili saznati nešto više o njima, u takvoj je situaciji i glavna junakinja ovog filma. Prilično je lako nekoga otpisati samo zbog predrasuda, a pitanje razlika i različitosti te kako na njih gledamo zapravo je i osnovna poruka ovog filma koji je bio švedski kandidat za Oscara. Nominaciju nije uspio dohvatiti, no zato je "Granica" nominirana za najbolju masku. Dobila je "Granica" nagradu i u Cannesu i to u kategoriji "drukčiji pogled", a imala je i pet nominacija za europski film godine (najbolji film, režija, scenarij, glavna glumica), no uspjela je potvrditi tek onu za vizualne efekte. Jasno da je u Švedskoj ovaj film osvojio sve najvažnije nagrade u izboru za domaći film godine, a sve te nagrade nimalo ne čude jer je riječ o iznimno originalnom, stvarno posebnom filmu.

 

Primjedbe