CENTAUR (2017,KIR) – 7/10



Kentaur je u grčkoj mitologiji ostao zapamćen kao stvorenje koje je bilo napola čovjek, a napola konj. Imao je kentaur ljudsku glavu, ruke i trup, a donji dio tijela, odnosno noge kao u konja. Legende o kentauru proširile su se potom i srednjovjekovnom Europom, očito i Azijom kad su stigle i do Kirgistana, odakle dolazi i ova autentična «world cinema» drama. Kirgistan je jedna od onih srednjoazijskih država nastalih raspadom Sovjetskog saveza o kojoj ne znam gotovo ništa, što je u pravilu sasvim dobro kad idem gledati filmove iz takvih zemalja. Što manje predznanja u ovakvim slučajevima znači obično i što ugodnije iznenađenje, a takav je slučaj bio i s ovim filmom, dramom smještenom u kirgistansku provinciju čiji je glavni lik pedesetineštogodišnjak kojeg cijelo selo posprdno naziva Kentaurom. Tip je to koji se oženio tek sa 50 godina za gluhonijemu ženu koju mu je doveo njegov bogati rođak i ima on malenog sina, koji je dosta šutljiv.

Kentaur je svoj nadimak zaslužio još davnih dana, kad je cijelo vrijeme sve davio pričama o slavnoj prošlosti Kirgiza, o stepskim i nomadskim jahačima koji su bili nezaustavljivi i strah i trepet cijelog potkontinenta. Svima je s godinama ovaj prostodušni i dobrodušni čovjek dojadio sa svojim pričama i gotovo nitko više ne želi imati veze s njim jer ga smatraju čudakom i propalicom, tipom koji se nije uspio snaći u životu. Za razliku od Kentaura, njegov rođak Nurberdi se u životu jako dobro snašao i najbogatiji je čovjek u selu. Kako bi potvrdio svoj status, on uzgaja čistokrvne trkaće arapske konje, a problemi nastanu kad mu netko jedne noći ukrade konja kojeg je platio 50 tisuća dolara. Ispostavi se da mu je konja ukrao upravo Kentaur. No, on to nije učinio kako bi se obogatio, već kako bi oslobodio konja, slične situacije s konjima će se nastaviti događati u selu, a Kentaur će se naći u problemima kakve nije mogao ni zamisliti.

Bio je ovaj film i kirgistanski kandidat za Oscara, a osvojio je i dvije nagrade na festivalu u Berlinu, gdje je imao i premijeru. Film je to koji na jako zanimljiv način spaja tradiciju i modernost, koja se na nevjerojatan način sukobljavaju u ovom mjestu. Dok je Kentaur čovjek koji nikada nije uspio i vjerojatno nikada neće uspjeti mentalno ući u 21. stoljeće, svijet oko njega mijenja se nevjerojatnom brzinom. Priče o slavnoj prošlosti, junaštvu i osvajačkim pohodima njihovim predaka danas nikoga i ne zanimaju, a ni ne razmišljajući i ne misleći zapravo ništa loše, ovaj će se čovjek dovesti u ozbiljne probleme. Vidimo ovdje koliko je samo malo potrebno da tip kojeg gotovo nitko i ne primjećuje vrlo brzo i vrlo lako može postati potpuno omražen, ali i kako ne razmišljanje o vlastitim postupanjima može dovesti do ozbiljnih posljedica. 

Primjedbe