HUNGER (2008,IRS) - 10/10





Nema baš puno autora koji se mogu pohvaliti da su odmah kao debitantske filmove snimili prava remek-djela, a iako je Britanac Steve McQueen još od početka 90-ih nizao hvaljene kratke filmove, malo je tko mogao pretpostaviti da će njegov dugometražni prvijenac biti ovako briljantan. Iako je nakon "Gladi" McQueen snimio još nekoliko zbilja izvrsnih filmova (Shame, a njegovih 12 godina ropstva je nagrađeno Oscarom za najbolji film te posljednji Widows), za mene je ova povijesna drama smještena u čuveni zatvor Maze u Sjevernoj Irskoj i dalje njegov najbolji film. Gotovo svaka scena u "Gladi" praktički je pravo malo remek-djelo, a način na koji je McQueen kontrastirao užasavajuću, uznemirujuću i nadasve šokantnu tematiku s nekako umirujućim, pjesničkim i lirskim stilom i više je nego fascinantan.

Ovu fragmentarnu priču o štrajku glađu pripadnika Irske republikanske armije u britanskom zatvoru nakon što su im oduzeta politička prava, McQueen je osmislio po stvarnim ljudima i stvarnim događajima za vrijeme građanskog rata u Sjevernoj Irskoj. To se razdoblje od 1968. do 1998. godine, kad je konačno potpisan mirovni sporazum između republikanaca i rojalista, odnosno katolika i protestanata danas naziva "Troubles" (problemi), a rijetko tko je prije i poslije uspio na ovako vizualan i uvjerljiv način prikazati razinu tog potpunog ludila na koje su se ljudi s vremenom čak i naviknuli. Bez imalo politiziranja i nepotrebnog moraliziranja o besmislu rata, McQueen je na šokantan način uspio prikazati kakva su to bila vremena. Koliki su fanatizam, mržnja, bijes, ali i ponos vladali među zaraćenim stranama i koliko su nepopustljivost i nemogućnost komunikacije situaciju doveli do nemoguće situacije.

Nakon što su zatvorenicima, odnosno članovima IRA-e, krajem 70-ih godina prošlog stoljeća oduzeta politička prava, oni su iz protesta prvo krenuli s akcijom nepranja, kojom su željeli isprovocirati britansku vlast da im prava vrati. No, to ne samo da im nije uspjelo, već su samo dodatno isprovocirali još više nasilja i odmazde zatvorskih čuvara prema njima. Tome je pridonio i stalni strah čuvara od napada pripadnika IRA-e na slobodi pa već u uvodnoj sceni vidimo kako izgleda svakodnevni ritual jednog od čuvara. Svakog jutra prije polaska na posao, dok njegova žena s grčem na licu gleda kroz prozor, on prvo provjerava je li mu ispod auta postavljena eksplozivna naprava i svaki put kad okrene ključ u kontakt bravici svjestan je da mu je to možda posljednji trenutak u životu.

Najgori mogući stres, vječiti strah za svoj život i živote članove obitelji osjećaji su kojih se nitko ne može riješiti, a svi kao da su već pomalo oguglali na to svirepo nasilje koje ih već godinama okružuje. Stres je konstanta za sve, a situacija se dodatno pogorša kad se zatvoreni republikanci odluče na najekstremniji korak u želji za ostvarivanje svojih prava, štrajk glađu. I to ne kreću u štrajk zajedno već je plan da štrajkaju jedan po jedan. Kad netko od njih umre od izgladnjenosti, sa štrajkom će nastaviti netko drugi, a prvi koji kreće s ovim šokantnim protestom je republikanac po imeu Bobby Sands, koji je i osmislio štrajk. Ono što će se dogoditi ovom čovjeku gotovo je nemoguće opisati riječima, a uloga Sandsa vjerojatno je i danas jedna od najboljih u karijeri Michaela Fassbendera. Za ulogu Sandsa morao se Fassbender pretvoriti doslovno u kostura, a način na koji je ovaj ekstremni čin buntovništva McQueen prikazao ledi krv u žilama.

No, jednako kao što je tematika bolna, šokantna i uznemirujuća, a prikaz neljudskih uvjeta u zatvoru zapanjujuć i dokumentaristički uvjerljiv,  McQueen je film odlučio snimiti na pomalo fragmentaran način i bez miješanja u to tko je u pravu, a tko u krivu, već se usredotočio isključivo na ljudsku patnju. On na ljudsko tijelo i čovjeka gleda kao na ultimativno, posljednje oružje u borbi za prava za koja misli da su mu oduzeta, a posebno je impresivna filozofska 17-minutna scena snimljena u jednom kadru kada svećenik pokušava odgovoriti Sandsa od štrajka. Ta je statična scena ujedno i poseban antipod u odnosu na ostatak filma, u kojem se jako malo govori, a često vrludajuća, ali iznimno čista i oštra kamera gledatelju stvara dojam kao da se i sam doista nalazi u ovom užasavajućem zatvoru.

McQueenov backround art-filmaša i intencija da ne snimi klasični i tipični, toliko puta viđeni film o dobro poznatoj tematici, pokazali su se kao nevjerojatno osvježenje u svijetu filma. "Glad" je zapravo potpuno netipični art-film u kojem se McQueen koncentrira na vizualnost, a osobitu pažnju pridaje nekim detaljima. Kao da u njima pokušava pronaći nešto lijepo, nešto vrijedno života u vremenima nedostojnih čovjeka, vremenima potpune destrukcije i kaosa. Osvojio se s ovim filmom McQueen pregršt nagrada i najavio da je riječ o autoru na kojeg će u budućnosti trebati ozbiljno računati. Za "Glad" je dobio i nagradu za najboljeg debitanta u Cannesu, proglašen je i za britanskog debitanta godine, kao i za europsko otkriće godine, a već s prvim filmom nominiran je i za europskog redatelja godine. "Hunger" je definitivno jedan od onih filmova koji se duboko urežu u sjećanje i kojeg je apsolutno nemoguće zaboraviti, film koji provocira i nadražuje sva osjetila i jedno od najvećih remek-djela 21. stoljeća. 

Primjedbe