LORDS OF CHAOS (2018,GBR) - 6/10



U posvemašnjoj pošasti snimanja filmova o likovima i djelima poznatih i manje poznatih glazbenika, očito je red stigao i na one najopskurnije i najekstremnije, a ekipa iz ove biografske drame s elementima horora to definitivno jest. Daleko od toga da bih za norveški black metal mogao reći da je muzika po mom guštu i da ću si za opuštanje pustiti neki od bendova kao što su "Gorgoroth", "Darkthrone" ili "Mayhem", no vjerujem da je priča o ovim ekstremnim metalcima možda poznata i onima koji ne slušaju takav tip muzike. Dosta sam o prvom valu norveškog black metala, kako se danas naziva razdoblje druge polovice 80-ih i prve polovice 90-ih godina prošlog stoljeća saznao i preko dva izvrsna dokumentarca (Metal: A Headbanger's Journey i Until the Light Takes Us), tako da mi je priča o tipovima kao što su Dead, Euronymus, Faust ili Varg Vikernes bila dobro poznata. Po tom pitanju film koji je snimio nekadašnji bubnjar švedskog metal benda "Bathory", koji se kasnije proslavio kao režiser video spotova, ali i filmova Jonas Akerlund, zapravo i ne donosi ništa novo i vjerujem da bi ova priča zanimljivija i šokantnija mogla biti onima koji o njoj ne znaju ništa ili jako malo.

Akerlund je scenarij za ovaj film napisao skupa s uglednim švedski dramatičarem i scenaristom Dennisom Magnussonom (odličan norveški film "Kralj đavoljeg otoka") i to prema istoimenoj knjizi američkog novinara Michaela Moynihana i norveškog pisca Didrika Soderlinda iz 1998. godine. Sam podnaslov te knjige "Krvavi uspon sotonističkog metal podzemlja" vjerojatno dobro govori o kakvim se to tipovima radi, a osim što je knjiga izazvala velike kontroverze jer su se mnogi pitali zašto se na važnosti daje potpunim nihilističkim, ubilačkim manijacima, ponudila je i nevjerojatan uvid u svijet tih opskurnih likova, koji su u ljeto 1993. godine dospjeli na naslovnice svih medija diljem svijeta. Iako se u knjizi obrađuju i drugi metal glazbenici povezani sa sotonizmom, ipak je najviše pažnje dano upravo ekipi iz Norveške, koja je ono što je pjevala, odlučila doista i živjeti.

Priča se prati iz perspektive tipa umjetničkog imena Euronymus (Rory Culkin, mlađi brat "samog u kući" Macaulayja), gitarista i osnivača prvog norveškog black metal benda "Mayhem". Okupio je Euronymus ekipu sviraca sa sličnim simpatičnim imenima kao što su Necrobutcher, Manheim, Maniac ili Hellhammer, a bend se proslavio kad im se priključio mladi Šveđanin koji se je nazivao Dead (Smrt). "Mayhem" se isticao svojim ekstremnim nastupima koji su obuhvaćali svinjske glave na kolcima, dok se Dead redovito samoozlijeđivao, uglavnom prizori kao svakog vikenda na zabavi u Malom Pašijanu. Kad je Euronyumus u Oslu otvorio trgovinu pločama i diskografsku kuću, koja se, logično, zvala "Helvete (Pakao), taj simpatični kružok počeo se širiti, sličan stil sviranja i režanja preuzeli su i drugi bendovi, a situacija se počinjala potpuno otimati kontroli. Krenule su paleži crkava diljem Norveške, ti su se tipovi gotovo natjecali tko će napraviti veće zlo i tko će više doista i živjeti sotonizam da bi sve eskaliralo potpunim nasiljem.

Igrani film se po knjizi "Gospodari kaosa" trebao početi snimati još prije desetak godina, a trebao ga je režirati japanski modernist Sion Sono (Cold Fish), kojem je to trebao biti i prvi film na engleskom jeziku. Nažalost, taj film nikada nije snimljen, a uvjeren sam da bi Sono po ovom materijalu snimio daleko, daleko bolji film od onoga što je napravio Akerlund. Iako je priča tu izvedena od početaka do kraja, čak je i sasvim korektno prikazan društveno - politički kontekst tog razdoblja, najveći problem u "Lords of Chaos" mi je neuvjerljivost likova.

Niti jedan od tih tipova, a posebno se to odnosi na izvjesnog Emoryja Cohena koji je utjelovio Varga Vikernesa, nisu uspjeli prenijeti taj nihilistički, mrziteljski duh stvarne ekipe. Jasno da za to dobar dio krivice snose i redatelj i scenarij, koji su ili slabo odradili casting ili nisu od glumaca koje su izabrali uspjeli izvući ono što je recimo Rami Malek izvrsno izveo u ulozi Freddyja Mercuryja. Iako me film "Bohemian Rhapsody" nije pretjerano oduševio, Malek je kao Mercury bio i više nego uvjerljiv i gledatelj je mogao povjerovati u njegov nastup, dok ovdje to nije bio slučaj. Pomalo me razočaralo i što je ovaj biopic djelovao gotovo istovjetno kao i bilo koji sličan film (osim što je daleko, daleko nasilniji, mračniji i krvaviji) i uglavnom su se autori trudili prepričavati događaje, dok jako malo imamo same motivacije glavnih likova i nismo saznali ono što mene u ovakvim slučajevima obično i najviše zanima, odnosno zašto su ti tipovi radili to što su radili i što ih je do toga dovelo. Taj dio je potpuno ofrlje izveden i premda u cijelom filmu i Euronymus i Dead ističu da ne podnose pozere, cijeli mi ovaj film zapravo djeluje pomalo pozerski i šteta što se nije uspjelo barem mrvicu zagrebati ispod površine. 

Primjedbe