MALI (2018,HRV) - 8/10


Antonio Nuić definitivno spada u uzak krug najzanimljivijih i najraznovrsnijih hrvatskih filmaša, koji se javnosti predstavio još 2004. godine omnibusom "Sex, piće i krvoproliće". Sastojao se ovaj film o tri kratke priče smještene u Zagreb uoči derbija Dinama i Hajduka, koji su uz Nuića režirali Zvonimir Jurić (Crnci, Kosac) te Boris T. Matić (producent mnogih poznatih hrvatskih filmova, između ostalih i "Malog"). Nuić nam je tada predstavio skupinu prijatelja sa zagrebačkog asfalta u ranim 20 godinama, a Frenki, Raks, Boki i Kečo danas su ljudi nadomak 40-ih godina života i u "Malom" pratimo što se s njihovim životima do danas dogodilo. Iako se likovi iz filma otprije 15 godina sada vraćaju na scenu, predznanje o njima nije nužno za shvaćanje odnosa u "Malom". Dok je "Sex, piće i krvoproliće" bio simpatična humorna drama o naizgled bezbrižnom društvu mladih ljudi, "Mali" je žestoka krimi drama. I možda najbolji hrvatski film koji sam gledao unazad nekoliko godina!

Frenki (Franjo Dijak) nedavno je izašao iz zatvora nakon odsluženja četverogodišnje zatvorske kazne zbog dilanja droge, a sada se sa svekrom i svekrvom bori za skrbništvo nad svojim sinom, Malim (kojeg glumi Dijakov sin u stvarnosti i glumački debitant, Vito). Frenkijeva supruga je na umoru, a kako je on bez posla i s podebljom kaznenom evidencijom, posve je izvjesno da će Mali nakon mamine smrti pripasti djedu i baki. Tim više jer Frenkija ženini roditelji pred sudom planiraju prikazati kao posve nesposobnog roditelja, tipa koji nije kadar odgajati sina. Također, posve je jasno da Mali želi ostati s ocem i da voli njegove prilično nekonvencionalne odgojne metode, a iako u uvodnoj sceni vidimo kako Frenki pred školskim odborom tvrdi da se promijenio, ubrzo saznajemo da to baš i nije tako.

Jer i nakon izlaska iz zatvora Frenki ne samo da je nastavio dilati drogu, već je unaprijedio svoje poslovanje, a upravo se bliži njegov 40. rođendan te je tim povodom odlučio okupiti staru ekipu, Raksa (Rakan Rushaidat), Bokija (Bojan Navojec) i Keču (Hrvoje Kečkeš). I dok su njih trojica naizgled i uspjeli odrasti i svi imaju nekakve poslove, Frenki je i dalje svojevrsni balast koji ih vuče prema dolje. No, daleko od toga da njima to smeti jer Frenki uvijek kod sebe ima droge, uvijek kad je on blizu se partija, zabavlja pa se na taj način i Raks, Boki i Kečo donekle vraćaju u mlade, bezbrižne dane, dane bez brige i pameti, dane kad su mogli raditi baš sve što su htjeli. No, nitko od njih zapravo i nije svjestan da je Frenki pripremio malo drukčiju proslavu rođendanu, koja će se potpuno oteti kontroli i promijeniti njihove živote.

Iako je Mali zapravo centralna figura ne govori on mnogo, no zato jako dobro promatra što čine njegov stari i prijatelji. On je stalno među njima, upija njihova ponašanja, a iako je riječ o očigledno bistrom i vrijednom klincu, lako je za pretpostaviti kakva mu je budućnost uz "role modela" kao što je Frenki. Pripremili su Nuić i ekipa film prepun iznenađenja, koji jednako koliko je i žestoki krimić, toliko je i socijalna drama o jednoj izgubljenoj generaciji klinaca sa zagrebačkog asfalta koji nisu uspjeli ni shvatiti, a već su zagazili u četrdesetu godinu. Vjerujem da će se mnogi 35 ili 40 godišnjaci vrlo lako poistovjetiti s ovom ekipom, možda i prepoznati među njima, a nekako sam stekao dojam da ova ekipa i nije morala previše glumiti koliko je cijela dinamika među njima djelovala prirodno.

Jer i redatelj i cijela glumačka postava skupa su još od studentskih dana i zajedno su radili na mnogim filmovima, a da je sve proteklo u nekako domaćoj atmosferi možda najbolje govore i njihovi stvarni nadimci, koje nose njihovi likovi u filmu. Iako je riječ o pomalo minimalističkom filmu sa skromnim budžetom i za hrvatske uvjete, koji se snimao na tek nekoliko lokacija u Zagrebu i negdje u bližoj okolici, "Mali" definitivno spada u kategoriju velikih hrvatskih filmova. Iako to nije žanrovski film u klasičnom smislu riječi, već socijalna krimi drama koju ću usporediti s filmovima kao što su "Dheepan" ili "Prorok" Francuza Jacquesa Audiarda, "Mali" se pokazao kao pravo osvježenje na hrvatskom filmskom nebu. Zato i ne čudi da je na festivalu u Puli dobio nagradu za najbolji hrvatski film u 2018. godini, a i hrvatski filmski kritičari izabrali su "Malog" za najbolji film. U svakom slučaju "Mali" je moderan i aktualan film koji je nadmašio sva moja očekivanja i film koji bi sve one koji govore da je domaći film za onu stvar mogao natjerati da još jednom dobro promisle jer "Mali" baš ni u čemu ne zaostaje za sličnim ostvarenjima europske i svjetske produkcije.
 

Primjedbe