MARY QUEEN OF SCOTS (2018,GBR) - 7/10



Svake godine Britanci snime nekoliko filmova u kojima su glavni protagonisti neki od njihovih vladara kroz povijest. Gotovo da nema kralja ili kraljice čiji stvarni ili fikcionalni detalji iz života nisu zaživjeli na filmu, a nerijetko se događalo da su takve kostimirane drame bile kandidati za ili osvajači glavnih filmskih nagrada kao što je Oscar. U ovoj oskarovskoj sezoni pažnju je pokupila netipična kostimirana povijesna više satira nego drama "Miljenica" Jorgosa Lantimosa o kraljici Ani, koja je nominirana u čak deset kategorija, no dviju nominacija za najvažniju filmsku nagradu dokopala se i jedna druga povijesna drama o britanskim monarsima. "Mary Queen of Scots" ipak je nominirana u bitno manje prestižnijim kategorijama od "Miljenice" i to za make-up / frizure, odnosno kostimografiju, a dok se za "Miljenicu" definitivno može reći da ovoj tematici prilazi na do sada neviđen i svjež način, "Mary Queen of Scots" ovu možda već i preiscrpljenu temu obrađuje na gotovo standardan način.

Bio je ovaj film ujedno i filmski debi ugledne britanske kazališne redateljice Josie Rourke pa zato i ne treba čuditi što ova povijesna drama djeluje pomalo teatralno, a u središtu pažnje ovog je filma odnos između dviju poznatih sestrični. Engleska kraljica Elizabeta I vjerojatno je dobro poznata svim ljubiteljima filmovima (ta je uloga Cate Blanchett donijela i Oscara ako se ne varam) i njezin je život obrađivan naširoko i nadugačko, no ovaj je puta u središtu pažnje njezina rivalka, Mary Stuart, kraljica susjedne Škotske. Vrijeme radnje je sredina 16. stoljeća, a razdoblje je to vjerskih ratova na Otoku. Dok je Elizabeta protestantica, njena sestrična Mary (pranećakinja Elizabetinog jebežljivog tatka Henrika VIII) je katolkinja, koja je već kao tinejdžerka udana za francuskog kralja Franju II. No, nesretni Franjo vladao je tek godinu dana prije no što je drapio, nakon čega se Mary vraća u Škotsku.

Tako u uvodnoj sceni vidimo Maricu kako se vraća iz Francuske u Škotsku (i to čamcem?!?) te preuzima škotsku krunu koju joj je čuvao njezin polubrat, bastard-son prijašnjeg škotskog kralja Jamesa. Kako je Mary katolkinja dobar dio škotskog protestantskog plemstva joj okreće leđa, a njena rivalka iz Engleske, koja se nije udala i nema djecu pa strahuje da će joj Mary preuzeti i englesko prijestolje, na nagovor svojih savjetnika odluči zakuhati građanski rat u susjednom, škotskom kraljevstvu. U središtu pažnje ovaj puta su odnosi između dviju vladarica, žena koje se nikada nisu vidjele i žena koje su se silom prilika našle isključivo u muškom društvu i u muškom svijetu. Svi njihovi savjetnici su muškarci koji ih huškaju jednu na drugu, spletkare, kuju urote, manipuliraju, a na početku izgleda da ove dvije žene ne mogu biti različitije.

I dok se doima da je Mary tolerantna koja dopušta da u njenoj zemlji ravnopravno egzistiraju i katolici i protestanti, u Elizabetinoj kraljevini mjesta ima samo za protestante. Dok je Mary (Saoirse Ronan) prava ljepotica, Elizabeta (Margot Robbie koja u ovom filmu izgleda skoro kao Johnny Depp u nekim od filmovima Tima Burtona) je neugledna, ružna, izbrazdanog lica od velikih boginja. Mary je liberalna, slobodoumna, odlučna, lukava, odvažna, ali i mušičava i svojeglava (što će je i dovesti u probleme), Elizabeta djeluje isključivo, paranoično, uplašeno i nesigurno. Naravno da će se nakon nekog vremena pokazati da su njih dvije zapravo puno sličnije nego što se čini na početku, a čini se da bi njih dvije jako dobro surađivale i egzistirale zajedno samo da su imale priliku skupa sjesti za stol i da im glave svakakvim glupostima i spletkama nisu punili razni muljatori koji su često radili isključivo iz svog interesa.

Oni koji poznaju povijest vjerojatno dobro znaju kako je ovo rivalstvo završilo, a iako se izvedbi kad su u pitanju gluma ili režija nema što prigovoriti (uz Ronnan i Robbie u epizodnim ulogama pojavaljuju se tu još mnoga poznata lica kao što su Guy Pearce, David Tennant, Jack Lowden ili Ian Hart), ipak, za razliku od "Miljenice", ovaj film zapravo i nije ponudio ništa pretjerano novog o dobro poznatoj temi. Osim pomalo feminističkog pristupa u kojem se suptilno protura razmišljanje da bi svijet bio puno bolje mjesto da su više prilika za vladanje imale miroljubive žene otvorene za razgovor, a ne ratoborni muškarci koji su probleme samo rješavali mačevima i kuburama. Nažalost, nikada nećemo saznati da li bi doista i bilo tako, no nije nemoguće. Veliki plus ovog filma su i sjajne lokacije i odlična scenografija, no na to smo već i nekako navikli u sličnim filmovima, a iako "Mary kraljice Škotske" nije neki revolucionarni sadržaj, oni koji vole povijesne filmove ne bi trebali biti razočarani.

Primjedbe