PITY (2018,GRČ) - 6,5/10



"Pity" je priča o čovjeku koji se osjeća sretnim samo onda kad je nesretan, čovjeku koji je postao ovisan o tuzi i koji ima toliku potrebu za sažalijevanjem, žaljenjem i suosjećanjem da će napraviti sve da to i dobije od drugih ljudi. Kratki je to opis ove bizarne grčke drame koja se tematski i stilski potpuno uklapa u estetiku grčkog čudnog vala koja je premijeru imala na Sundance film festivalu, a potom je prikazana još na mnogim svjetskim festivalima, gdje je osvojila i poneku nagradu. Autor ovog filma, Babis Makridis očiti je sljednik puno poznatijih sunarodnjaka kao što su Jorgos Lantimos i Alexandros Avranas, koji su i začetnici ovog bizarnog filmskog pokreta, a estetski i tematski, "Pity" je blizak i filmovima Michaela Hanekea. No, razlog zbog kojeg se ovaj film ponajviše uklapa u stil grčkog čudnog vala zove se Eftemis Filipou, scenarist koji je napisao praktički sve najpoznatije Lantimosove filmove kao što su "Očnjak", "Alpe", "Jastog" i "Ubojstvo svetog jelena", a sada je očito našao novog pulena.

Film je to koji je jako sporog tempa i šokantnog finiša, koji od prve do posljednje sekvence djeluje nevjerojatno nelagodno, bizarno, apsurdno, čak i morbidno. Kamera je ovdje konstantno statična, kadrovi su pomalo čudni i utječu na neugodnost koja se provlači tijekom cijelog filma, što znači da su apsolutno sve odlike čudnog vala tu. I više nego čudnovalan je glavni protagonist, 45-godišnji bezimeni odvjetnik čija je žena završila u komi nakon prometne nesreće. No, vrlo brzo on se navikao na stanje u kojem ga svi sažalijevaju, pitaju ga kako je, je li se ženino stanje popravilo, a on bez ikakvog ustručavanja može plakati do mile volje. Izgleda da mu takvo stanje savršeno odgovara, no situacija se promijeni nakon što mu se žena počne oporavljati. I ono što bi svakom normalnom biću bila prigoda da skače u zrak od sreće, za ovog bolesnog odvjetnika pretvori se u propast. Više ga nitko ne sažalijeva, nitko ne suosjeća s njim, a to ga počne sve više i više dovoditi do ludila te će krenuti izazivati situacije i stanja u kojima može izazvati tuđe suosjećanje.

Vjerojatno je svima jasno da je ovo jedan od onih potpuno bizarnih, pomalo izopačenih, nadrealnih filmova u kojima se situacija dovodi do apsurda i preko njega. Nevjerojatnu je ulogu odigrao ne pretjerano poznati grčki glumac Yannis Drakopoulos, koji je utjelovio odvjetnika, tipa koji postaje groteskna karikatura. Mogao bi se ovaj film promatrati i kao svojevrsna satira društva koje je potpuno izgubilo empatiju i u kojem suosjećanja gotovo više i nema. Tako i odvjetnik funkcionira jedino kad u ljudima uspije osjetiti stvaran osjećaj i postaje majstor u prepoznavanju hinjenih i glumljenih situacija i stanja. Bizaran film koji ima svoje pluseve i minuseve, no meni je u najvećoj većini filmova tog grčkog čudnog vala oduvijek ponajviše smetala činjenica da se puno previše vremena obično potroši na stvaranje neugodnog i zbunjujućeg ugođaja, dok su klimaks i završno rješenje obično ekspresni. Upravo takva je situacija i ovdje, gdje je minus i što se nakon nekog vremena da naslutiti kako bi ovaj čudan film koji definitivno neće biti za svakoga mogao završiti. 

Primjedbe