REPULSION (1965,GBR) - 8/10





Odmah nakon velikog uspjega svog dugometražnog prvijenca "Nož u vodi", Roman Polanski je početkom 60-ih iz rodne Poljske preselio u Francusku, gdje je već i ranije snimio dva kratkometražna filma. No, vrlo brzo je ovaj Poljak shvatio da je tadašnja filmska scena u Francuskoj prilično zatvorena i da će kao stranac teško osigurati podršku za svoj sljedeći projekt. To mu je postalo još jasnije nakon što je njegov segment izbačen iz finalne verzije francuskog omnibusa iz 1964. godine te je odlučio svoj sljedeći film koji je napisao sa svojim budućim stalnim suradnikom Gerardom Bachom snimiti u Velikoj Britaniji. Naravno da ni u Velikoj Britaniji nisu pred Polanskog prostrli crveni tepih čim se pojavio, jer su scenarij za "Repulsion" odnosno "Gađenje" odbili financirati veći filmski studiji kao što su Paramount ili British Lion. Na kraju su Polanski i njegov producent uspjeli dogovoriti suradnju s malim distributerom koji se do tada uglavnom bavio produkcijom soft-pornića.

Budžet od 65 tisuća funti nije bio bogzna kakav, no to nije omelo Polanskog da snimi nevjerojatnu kombinaciju psihološke drame i horora u kojoj je jednu od prvih glavnih uloga odigrala diva francuskog filma Catherine Deneuve. Upravo ulogom seksualno frustrirane mlade Belgijanke po imenu Carol, koja s gađenjem gleda na bilo kakvu seksualnu aktivnost ili čak pomisao na seks, Deneueve je dobrim dijelom i zaslužila nadimak "ledene dive". Carol je djevojka koja radi kao pedikerka i živi u stanu u Londonu sa starijom sestrom Helen, a jednako koliko je lijepa, Carol je povučena i ima neku vrstu fobije od susreta s muškarcima. Naravno da nije teško za pogoditi da senzualnu plavokosu ljepoticu kao što je Deneuve u ovom filmu, muškarci opsjedaju, a posebno je uporan mladić po imenu Colin, koji se ni ne znajući namjerio ne samo na seksualno frustriranu, već i psihički potpuno nestabilnu djevojku.

Kako vrijeme prolazi Carol sve više upada u svojevrsnu crnu rupu, njezini strahovi i fobije se pojačavaju, a stvarnost i noćne more počinju se potpuno miješati i ispreplitati. Na to će dodatno utjecati i činjenica da će je Helen na neko vrijeme ostaviti samu u stanu i otići na odmor sa svojim partnerom, a te će okolnosti utjecati da se Carol još više izolira od ostatka svijeta i izgubi vezu sa stvarnošću te u konačnici više nesvjesno, nego svjesno počini neke užasne stvari.

Kako je film dobrim dijelom snimljen u stanu u kojem će Carol doživjeti potpuni slom, činjenica da je Polanski imao tako skroman budžet nije se pokazala odlučujućom. Crno-bijela fotografija tada vjerojatno najtraženijeg britanskog direktora Gilberta Taylora (Dr. Strangelove, Hard Day's Night, kasnije je snimio Omen i prve Ratove zvijezda) dodatno je potencirala klaustrofobični i uznemirujući ugođaj skučenosti. Jednako kao i sporo građenje ove pomalo nadrealističke priče na koju su podjednako utjecali rani nadrealisti poput Bunuela il Cocteaua, horora 50-ih godina, ali i njemački ekspresionizam 20-ih i 30-ih godina. Iako se "Repulsion" danas rijetko spominje kad se rade liste najpoznatijih ili najboljih filmova Romana Polanskog, ova je nadrealistička psihološka drama / horor jedan od onih filmova koji se ni u kojem slučaju ne smiju zaobići i koji sjajno pokazuje koliko je ovaj Poljak originalan, inovativan i raznovrstan autor.
 

Primjedbe