THE NIGHT PORTER (1974,ITA) - 7,5/10






Početkom 70-ih godina filmski svijet šokirala je prilično eksplicitna Bertoluccijeva erotska drama "Posljednji tango u Parizu" u kojoj se mlada Parižanka (Maria Schneider) upušta u pomalo perverznu romansu s puno starijim Amerikancem (Marlon Brando). I danas se ovaj film smatra prilično kontroverznim, a ništa manje kontroverzan i provokativan, bolestan i nastran, morbidan i šokantan nije ni "Noćni portir", film koji je 1974. također snimljen u talijanskoj produkciji i na engleskom jeziku i koji je napisala i režirala talijanska filmašica Liliana Cavani. U ovom filmu je radnja smještena u Beč 1957. godine i u njemu glavne uloge igraju britanski glumci Dirk Bogarde i Charlotte Rampling te se "The Night Porter" ili "Il portiere di notte" u talijanskom originalu i danas smatra jednim od vrhunaca nečega što se naziva "Nazisploitation" filma. Jer Bogarde je u ovom filmu nekadašnji SS-ovac i jedan od zapovjednika koncentracijskog logora Max, a on je za vrijeme II svjetskog rata razvio bolesnu vezu s djevojkom po imenu Lucia (Rampling), koja je bila jedna od zatvorenica logora.

Max je sada noćni portir u bečkom hotelu i on s još nekolicinom bivših nacista već godinama vješto zataškava svoju prošlost iako su im istražitelji za petama. Pred Maxom je suđenje u kojem ga se tereti za zločine počinjene za vrijeme II svjetskog rata, no on je prilično bezbrižan jer su praktički svi dokumenti uništeni, a živih svjedoka više nema. Sve dok se u njegovom hotelu ne pojavi Lucia, sada udana za američkog dirigenta. Kada se ponovno susretnu, iskra stare ljubavi ili bolje rečeno bolesne strasti ponovno plane i ovo dvoje ljudi ponovno započinje nastranu i sadomazohističku vezu koja je započela u logoru. 

Odmah nakon što je prikazan, ovaj je film izazvao strašne kontroverze i prijepore te su ga mnogi odbacili kao najobičniju eksploataciju i provokaciju, no svejedno "Noćni portir" danas u određenim krugovima uživa kultni status. Tako je recimo vjerojatno najpoznatiji filmski kritičar svih vremena Roger Ebert film otpisao kao odvratan i gnjusan pokušaj da se dopre do ljudi eksploatacijom sjećanja na mučenje i masovni progon. Mnogi su ovaj film pak hvalili, ponajviše zbog moćnih i uvjerljivih izvedbi Rampling i Bogarde, kao i zbog sjajne fotografije, ali i cjelokupne stilske izvedbe koja se savršeno uklapa u taj pomalo nadrealni stil tipičan za talijansku kinematografiju 70-ih godina prošlog stoljeća.

Primjedbe