TWARZ (2018,POLJ) - 7/10



Jacek je jedan od onih tipova koji se nikako ne uklapaju u okruženje u kojem žive. Ne uklapa se on ni izgledom jer svojim stasom i stilom podsjeća ovaj mladić na Jamesa Hetfielda iz čupave faze tijekom 80-ih godina prošlog stoljeća, a i Metallica mu je najdraža grupa. Ponajviše zbog toga u malenom poljskom selu u kojem živi svi ga smatraju sotonistom, luđakom i čudakom, no Jacek je jedan od onih tipova koji se time previše i ne zamara. On živi svoj život, u sretnoj je vezi s djevojkom Dagmarom, radi na baušteli, a status društvenog otpadnika čak mu pomalo i odgovara jer se time ističe u masi bezličnih i istih tipova iz provincije koji nedjelje provode u crkvi i stalno kvocaju kako ništa ne valja. Živi on i dalje sa svojom velikom obitelji, razmišlja otići negdje van raditi ili nastaviti životariti u svom selu, vukjebini u kojoj se upravo gradi kip Isusa Krista koji bi trebao biti veći i od slavnog Isusovog kipa u Rio de Janeiru. Upravo Jacekova firma radi na postavljanju tog kipa, a nakon što doživi nesreću na Isusu, ovaj će se mladić početi još više isticati u svojoj maloj sredini.

Priču za ovu satiričnu crnohumornu dramu zajedno su smislili redateljica filma Malgorzata Szumowska i direktor fotografije Michal Englert i imam dojam da su unutra oni namjerno nabacali sve moguće stereotipne likove i situacije. Na taj su način zasigurno željeli dodatno potencirati situaciju u kojoj će se uskoro naći Jacek i na taj se način fino našaliti na račun ne samo poljskog društva, već i dobrog dijela ostalih zapadnjačkih društava u kojima se oni koji su drukčiji teško prihvaćaju. To će se potencirati brojnim potpuno apsurdnim situacijama u kojima će se Jacek, ali i ostali likovi naći, a svojevrsno sprdanje na račun tog današnjeg kiča i neukusa u kojima se veličina i razvoj pojedinih društava mjeri veličinom kipova, brojem fontana, brojem lampica na adventskim sajmovima i sličnom trešu provlači se kroz cijeli film.

Kako bi se dodatno potencirala ta bizarna, aspurdna, potpuno nadrealna situacija u selu, posebno nakon Jacekove nesreće autori su izveli i neke vizualne trikove. Tako je tijekom cijelog trajanja filma koji bismo mogli prevesti kao "Lice" slika izoštrena u sredini ekrana, a prema stranama kao da postaje sve mutnija. Intencija toga bila je također zafrkancija ne samo na račun nesavršenosti i ograničenja ljudskog vida, koje kristalno bistro vidi tek ono što mu je u fokusu, a ostatak ne toliko dobro, već se i na taj način željelo prikazati kako je pojedinčev pogled na svijet često potpuno mutan i zamućen. Često on bistro vidi samo ono što mu je pred nosom i samo ono na što je naučen, dok mu je kompletna slika nevidljiva i potpuno mutna. U takvoj situaciji naći će se i naš već spomenuti glavni junak Jacek, kojeg praktički svi od početka ocjenjuju samo po vanjskom izgledu i pojavi, a ta će se percepcija nakon nesreće samo još povećavati, dok nitko ni ne pokušava sagledati kompletnu sliku o njemu.

Dobar dio poljske publike film je kritizirao iz razloga jer je autorica poljsko društvo odlučilo namjerno karikirati i prikazati gotovo sve te seljane kao primitivne i zaostale tipove. Iako sama ideja "Twarza" i nije pretjerano originalna, Szumowska je definitivno snimila snažnu, provokativnu i na trenutke stvarno duhovitu gorko-slatko priču, koja s vremenom možda i gubi na žestini i prema kraju se stvarno počinje topiti u stereotipnim i već bezbroj puta viđenim situacijama, no definitnivno je ovo film s poantom i smislom. Ovo je jedan od onih filmova koji propitkuju stanje duha u društvu, koji provociraju, šteta je samo što se možda na kraju ostalo bez ideje kako bi se ova fina priča prepuna apsurda do kraja u potpunosti i zaokružila. Imao je ovaj film premijeru na festivalu u Berlinu, gdje je žiri Szumowskoj dodijelio i Srebrnog medvjeda za režiju, a u svakom slučaju "Twarz" je i vizualno i tematski poseban film. 

Primjedbe