VELVET BUZZSAW (2019,SAD) - 6,5/10



Nakon uspješnog "Nightcrawlera" ponovno su se udružili scenarist i redatelj Dan Gilroy te glumci Jake Gyllenhaal i Rene Russo kako bi snimili crnohumorni horor kojim satirizira svijet moderne umjetnosti. Između "Nightcrawlera" i "Velvet Buzzsaw" Gilroy je snimio ne pretjerano zanimljivu dramu "Roman J. Israel, Esq" s Denzelom Washingtonom u glavnoj ulozi, a kao uzor za ovaj film Gilroy je istaknuo filmove s brojnim glumačkim ansamblom kao što je npr. Altmanov "Igrač". No, nažalost daleko je ovo od legendarnog "The Playera", iako je Gilroyjeva ideja prilično zanimljiva i snimljen je ovaj film s puno stila. Ipak, nešto mi je ovdje ostalo nedorečeno i nije u potpunosti uspio zaokružiti priču o prokletim umjetninama koje donose zlu kob svima koji dođu u doticaj s njima.

Već u uvodnoj sceni, na izložbi upoznajemo gotovo sve glavne likove. Od umjetničkog kritičara Morfa Vandewalta (Gyllenhaal), tipa na temelju čijih kritika određeni umjetnik uspijeva ili ne, agentice Josephine (Zaw Ashton), galeristice i menadžerice umjetnika Rhondre Haze (Rene Russo), kuratorice Gretchen (Toni Collette) do ekscentričnog umjetnika u kreativnoj krizi Piersa (John Malkovich) i Rhondrinog rivala i galerista Jona Dondona (Tom Sturridge). Svi oni se nađu na izložbi u Miamiju i saznajemo da se svi oni jako dobro poznaju. I ne samo to, koliko god svi oni glumili da su dobri jedno prema drugome, svatko od njih spreman je zabiti nož u leđa onom drugom kad mu se ukaže prilika.

Prilika će se vrlo brzo ukazati Josephini, kad ona po povratku u Los Angeles pronađe u zgradi u kojoj živi preminulog susjeda, samotnjaka po imenu Vetril Dease o kojem nitko ne zna ništa, a za kojeg se ispostavi da je bio talentirani i potpuno nepoznati umjetnik. U njegovom stanu nađe ona hrpetinu Deaseovih mračnih slika, a posthumno ovaj umjetnik postane vruća roba na tržištu umjetnina. Vrlo brzo njegove slike postanu iznimno tražene, organiziraju se izložbe, pišu knjige o njemu, no ispostavi se da je riječ o tipu mračne prošlosti i svi oni koji dođu u doticaj s njegovim slikama neće dobro završiti. Istovremeno, što se više ružnih i strašnih stvari povezanih s Deasovom umjetnosti događa, to je pomama za njegovim slikama veća, a kad ljudi shvate da su njegove slike proklete i imaju natprirodne moći, već će biti kasno.

Intencija da se satirizira društvo suvremene umjetnosti ovdje je posve očita, no Gilroy je ovdje situaciju odlučio začiniti i s elementima horora i fantazije. Ta dva aspekta, satirični i hororični nekako i nije najuspješnije uspio uklopiti u jednu konzistentnu cjelinu i po meni je to možda i najveći problem ovog iznimno ambicioznog filma. Dobra strana svakako je jako zanimljiva glumačka postava i to u prilično neobičnim ulogama, a na ovaj film može se gledati i kao na drugu medalju "Nightcrawlera". Jer koliko je Gilroy u tom filmu bio ciničan prema modernom društvu, medijima i potrebom da se uvijek i u svemu bude prvi, ovdje je jednako ciničan na to napuhano, pompozno, bizarno društvo visoke umjetnosti u kojem je ponekad teško raspoznati što su vreće sa smećem, a što su nekakve umjetničke instalacije (upravo u toj situaciji će se naći jedan od likova). I sama ideja ukletih slika koje će krenuti za svima onima koji u njima vide neku vrijednost i koji će na njima pokušati zaraditi, također se može promatrati kao svojevrsna parabola, kao uostalom i cijeli film. 

Primjedbe