ASH IS PUREST WHITE (2018,CHN) - 6,5/10


Kad neki filmaš ima tu čast da mu gotovo svaki film koji snimi premijeru ima na vjerojatno najcjenjenijim i najvažnijim festivalima kao što su Cannes ili Venecija, onda je definitivno riječ o ozbiljnom igraču. Kineski autor Zhangke Jia to definitivno i jest, a najbolja potvrda tome su Zlatni lav iz Venecije iz 2006. godine za film "Still Life", dok je 2013. godine u Cannesu dobio nagradu za najbolji scenarij za svoj do sada najbolji film "Touch of Sin". Njegovi filmovi redovito se prikazuju u glavnom, natjecateljskom programu svih tih važnih festivala, a 2018. godine u Cannesu je premijerno prikazan i njegov posljednji film "Ash Is Purest White". Svim filmovima ovog autora (barem onima koje sam imao priliku gledati) zajedničko je da kroz njih na prilično kritičan način promatra i moderno kinesko društvo, društvo koje je u posljednjih dvadesetak godina doživjelo nevjerojatne promjene, a Jia posebnu pažnju posvećuje ljudima koji se i nisu uspjeli snaći u novim okolnostima.

Takva je situacija i u "Ash Is Purest White", neobičnoj i netipičnoj, fragmentarnoj romansi u kojoj pratimo sudbinu dvoje ljubavnika u razdoblju od 16 godina. Qiao (Tao Zhao) i Bina (Fan Liao) upoznajemo 2001. godine kao relativno mladi par kojem se smiješi svjetla budućnost. Kina upravo doživljava tranziciju, a Bin je ono što bi se u Hrvatskoj nazvalo uspješni poduzetnik. On je desna ruka nekadašnjeg šefa kriminalne organizacije, koji se uspio obogatiti u tranziciji iz komunizma u kapitalizam, a u međuvremenu je tako stečeni novac uspio i oprati te je danas ugledni novovalni poduzetnik. Bin i Qiao su nerazdvojni i oni su svojevrsna kineska zlatna mladež. On je gotovo pa nedodirljiv, moćan je, no kako je očito i ta linija između uspješnog poduzetnika i kriminalnog mastermajnda toliko tanka da je nevidljiva, tako su se i na njegovog šefa namjerili neki novi banditi. Ubrzo će im se na meti naći i Bin, a nakon jednog događaja njegov i život njegove drage potpuno će se promijeniti i usmjeriti ih u potpuno drugom smjeru.

Priča o ovo dvoje ljudi kroz nekoliko fragmenata vodi nas sve do sadašnjosti, odnosno 2017. godine, kad je film i sniman, a obrnuto proporcionalno od munjevitog razvoja Kine, koja je sa svakom novom scenom sve izgrađenija i sve užurbanija, ovo dvoje ljudi kao da propada. Kako se Kina razvija i kako se mijenjaju okolnosti, tako Qiao i Bin upadaju u sve ozbiljnije probleme i njihova ljubav će se više puta naći na ozbiljnoj kušnji. Dok su na početku filma oni bili glamurozni par ljudi sa svjetlim budućnostima, moćni ljudi krcati novcem, kako vrijeme prolazi, situacija će se za njih oboje drastično početi mijenjati na gore.

Definitivno je Jia snimio još jedan vrijedan, duboko promišljen, a istovremeno i vizualno izuzetan film s kojim je obišao festivale po cijelom svijetu, no "Touch of Sin" za mene i dalje ostaje njegovo ultimativno remek-djelo. No, filmovi autora kao što su Jia za mene su posebno fascinantni jer nude jedan zanimljiv i drukčiji pogled na najmnogoljudniju zemlju svijeta koja je u kratkom roku doživjela nevjerojatne promjene. Odličan je to pogled iznutra na jedan svijet o kojem ne znamo baš previše dok slušamo i čitamo priče o nevjerojatnom gospodarskom rastu Kine i svijet koji se potpuno razlikuje od našeg svijeta. A ujedno vidimo da je i vrlo blizak jer priče autora kao što su Jia potpuno su univerzalne i mogu se vrlo lako precrtati na druge krajeve svijeta. "Ash Is Purest White" možda i nije Jiain najbolji film, no definitivno je to film koji vrijedi pogledati.

IMDB LINK

Primjedbe