CAN YOU EVER FORGIVE ME? (2018,SAD) - 7/10


Dogurala je ova crnohumorna krimi drama snimljena prema stvarnim osobama i stvarnim događajima do tri nominacije za Oscara (Melissa McCarthy za najbolju glavnu glumicu, Richard E. Grant za najboljeg sporednog glumca te Nicole Holofcener i Jeff Whitty za adaptirani scenarij), a u njoj pratimo neslavnu epizodu iz života američke književnice Lee Israel (McCarthy). Teško da ovu spisateljicu itko pamti po njezinim literarnim uspjesima, iako je svojedobno, kako sama i naglašava u filmu, imala i jednu uspješnicu na listi New York Timesovih bestselera. Sada je, odnosno 1991. godine, kad je smještena radnja ovog filma, ona u potpunoj stvarateljskoj blokadi, ništa pametnog već godinama nije napisala te je osim u financijskim, ona i u ozbiljnim problemima s alkoholom.

Lee je žena u pedesetim godinama prilično teškog karaktera, ogorčena, jedan od onih mizantropskih tipova koji više od društva ljudi uživa u društvu svoje prastare i bolesne mačke. Naravno da joj njezin karakter, ali i pojava otežavaju okolnosti i njena agentica joj ne želi ili ne može osigurati predujam za sljedeću knjigu, biografiju zvijezde vodvilja i filma iz prve polovice 50-ih godina prošlog stoljeća, Fanny Brice. S obzirom da je riječ o zvijezdi koju su u međuvremenu već gotovo svi zaboravili, agentica smatra da bi za Lee bilo bolje da se posveti nekom drugom materijalu, no Fanny Brice ipak će se za Lee pokazati kao zlatna koka. Jer kopajući po arhivima, ona će pronaći pismo nekadašnje zvijezde, a kad ga uspije prodati kolekcionarima i shvati da u Americi postoji relativno velik broj ljudi koji su spremni platiti solidan novac za takve memorabilije, upalit će joj se lampica.

Paralelno s tim u ovom filmu koji je naslov dobio po autobiografskoj knjizi same Israel, a ta je knjiga pak naziv dobila prema jednoj rečenici iz pisma još jedne davno zaboravljene zvijezde, književnice i pjesnikinje Dorothy Parker, pratimo i neobično prijateljstvo Lee s britanskim ekscentrikom i alkoholičarem Jackom Hockom. I on je, baš kao i Lee, svojevrsni društveni otpadnik koji se već desetljećima klošari po New Yorku i preživljava na razne načine, a osim što ih oboje veže ljubav prema alkoholu i mržnja i ogorčenost prema ostatku svijeta, oboje su već i ljudi u ozbiljnim godinama koji gaje simpatije prema vlastitom spolu. Tako će jedna već ostarjela i usamljena lezbijka i jedan ispijeni, alkoholom i drogama uništeni homoseksualac postati kreatori jedne od najvećih prijevara u 20. stoljeću.

Unatoč tome što su oba glavna lika naizgled odbojni, čangrizavi, zajedljivi i ogorčeni tipovi, potpuno neprilagođeni društveni otpadnici koji teško funkcioniraju u društvu, i Lee i Jack iznimno su zahvalni likovi jer u svojoj iritantnosti čak postaju i simpatični. Oboje glavnih glumaca odradilo je jako dobar posao te je debeljuškasta McCarthy, koju smo do sada obično navikli gledati u više-manje poluimbecilnim komedijama, potvrdila da je ozbiljna glumica, samo kad joj se da prilika. No, s obzirom da se fizičkim izgledom baš i ne uklapa u ideal-tip holivudske dive pitanje je hoće li i koliko će još biti takvih prilika ili će se opet zagubiti u stereotipnim ulogama debeljuca u bezveznim filmovima. Richard E. Grant je pak posebna priča. Ovaj osebujni Britanac naslagao je već više od stotinu uloga u filmovima i serijama, no ovo mu je možda bila i jedna od najboljih još od debija u kultnom "Withnail and I" krajem osamdesetih. Uloga u ovom filmu čak pomalo i podsjeća na legendarnu ulogu Withnaila i očito je da ovakvi ekscentrični, teatralni tipovi najbolje odgovaraju njegovom karakteru i u ovakvim ulogama Grantov beskonačni talent najbolje dolazi do izražaja.
 

Primjedbe