CAPERNAUM (2018,LIB) - 10/10



Već drugu godinu uzastopce u kategoriji najboljeg filma izvan engleskog govornog područja nominaciju je dohvatio jedan film kojeg je kandidirao Libanon. A ako se za "Uvredu" iz 2017. moglo reći da je izvrstan film, što onda reći za "Capernaum" libanonske redateljice s prebivalištem u Francuskom Nadine Labaki osim da je apsolutno remek-djelo. Definitivno ova potresna i šokantna drama o odrastanju 12-godišnjeg dječaka Zaida (odglumio ga je izbjeglica iz Sirije po imenu Zain al Rafeea, koji je u izbjeglištvu u Libanonu praktički proveo cijeli život) spada u uzak krug najboljih filmova snimljenih u 2018. godini i jedan je to od onih filmova koji bez podilaženja publici i bez imalo patetike pogađa u srce gledatelja. Ova priča koja bi se mogla usporediti s "Oliverom Twistom" Charlesa Dickensa, o dječaku koji ostaje sam na ulicama neimenovanog grada u Libanonu prepušten sam sebi, na milost i ne milost surovom svijetu koji ga okružuje, istovremeno tjera suze na oči, ali i skriva nevjerojatnu toplinu.

Mislim da neću pogriješiti ako ovaj film usporedim s "Milijunašem s ulice" Dannyja Boylea, no za razliku od junaka tog filma, 18-godišnjeg Jamala koji ima priliku osvojiti milijun dolara na indijskoj verziji "Milijunaša" te kroz odgovore na pitanja saznajemo njegovu sudbinu, 12-godišnji junak "Capernauma" milijunčić sasvim sigurno nikada neće vidjeti. Njegovu sudbinu također upoznajemo preko povrataka u prošlost, a dječaka koji je na pet godina zatvora osuđen zbog nasilnog zločina prvi puta vidimo kad ga iz zatvora vode na sud. Ovaj puta Zain se na sudu našao jer je svoje roditelje tužio zbog zanemarivanja, a kad ga sudac upita zašto napada svoje roditelje pred sudom, mališa odgovara: "zato što su me donijeli na ovaj svijet"

Potom kreće emotivno, šokantno, strašno, tužno putovanje kroz njegov život i kroz ulice grada od trenutaka kad je odlučio pobjeći od kuće pa sve do situacije zbog koje je i završio u prljavom, prenapučenom zatvoru. Sve ono što će se dogoditi Zainu između toga, nevjerojatan je vrtuljak emocija, strašna sudbina u pomalo nadrealnom okruženju najsiromašnijih dijelova grada u kojem će ovaj iznimno inteligentni, pošteni i lojalni dječak preživjeti ono što dobar dio nas ne proživi u cijelim životima. Iako bi se "Capernaum" možda najjednostavnije opisalo kao fikcionalnu socijalnu dramu, autorica je preko Zaina na fantastičan način uspjela prikazati koliku cijenu zbog svih tih ratova i konflikata, pokvarenih sustava i glupih odluka vlada, zapravo plaćaju djeca čiji glas nemamo prilike čuti.

Radeći na konceptu za film Labaki si je postavila pitanje što bi ta napuštena, ostavljena, izgubljena djeca, koju se svakodnevno može vidjeti ne samo po gradovima kao što je Bejrut, već i u svim većim gradovima svijeta imala za reći o tome i kako bi opisali društvo koje ih potpuno ignorira? Kako bi uopće osigurala dostatna sredstva za snimanje "Capernauma", Labaki i njezin muž Khaled Mouzanar, libanonski glazbenik, ujedno i skladatelj fantastičnog scorea za ovaj film, dignuli su hipoteku na kuću u kojoj žive jer su jednostavno osjećali da ova priča mora biti ispričana. Iako je Labaki i u prošlosti snimala zanimljive filmove, s "Capernaumom" je definitivno dostigla apsolutnu zrelost i snimila je film kakvog se ne bi postidjeli ni najveći autori u povijesti filma.

Od same priče, od nevjerojatnog okruženja zbog kojeg imamo dojam da ovo uopće nije igrani, već dokumentarni film, do likova, kamere, muzike, sve je ovdje savršeno, a naprosto je nevjerojatno kako je žena uspjela tako suvereno i moćno režirati film u kojem je jedan od glavnih likova klinac od valjda godinu i pol dana. Iako je "Capernaum" fikcionalna priča, gotovo je nemoguće ne pomisliti gledajući ovaj film koliko je stvarne djece preživjelo ovakvu ili još goru sudbinu? Dobar dio likova koji se pojavljuju ovdje potpuno su autentični ljudi i neprofesionalci (poput potpuno bizarnog starca koji okolo hoda u odijelu superjunaka, samo što on nije Spiderman, već za sebe govori da je Cocroach-man, odnosno čovjek - žohar), a iako ulice grada u kojem se odvija radnja filma možda djeluje kao najgore mjesto na svijetu, očito uvijek postoji nešto još gore. Jer vidimo ovdje i pregršt izbjeglica iz ratom zahvaćenih područja, ilegalnih radnika iz Etiopije iz sličnih zemalja od kojih razni krijumčari izvlače novac za izradu lažnih dokumenata, a ukoliko ih se otkrije prijeti im zatvor pa deportacija. Mjesto je to gdje je krijumčarenje ljudima, posebno djecom, jedan od glavnih biznisa, gdje napuštena djeca svih uzrasta preživljavaju na sve moguće načine i gdje je sve toliko prljavo, zapušteno i bijedno da je jednostavno teško vjerovati da netko u tim slamovima uspijeva uopće preživjeti.

No, cijelu tu nevjerojatno tužnu, strašnu i potresnu priču smještenu u takvo stravično okruženje Labaki je uspjela snimiti na način da praktički sa svim tim ljudima, posebno sa Zainom, jednostavno moraš suosjećati jer posve je jasno da su sve te sudbine stvarne. Iako je "Capernaum" fikcionalna priča, Labaki je unutra ugradila priče stvarnih ljudi koje je za života upoznala u svojoj zemlji, u svom susjedstvu, u izbjegličkim kampovima i zatvorima za maloljetnike. Baš kao i Zain, praktički svi ostali glumci koje je odabrala imali su slične sudbine kao likovi koje su utjelovili, a ta iskrenost i autentičnost jednostavno se osjete jer to je nešto što se jako teško može odglumiti. Osim već spomenute nominacije za Oscara, "Capernaum" je bio nominiran i za Zlatni globus, za Baftu, u Cannesu je ukupno osvojio tri nagrade, među kojima i nagradu žirija, a završetak filma ondje bio popraćen s petnaestominutnim aplauzom. Ovaj film to definitivno i zaslužuje jer riječ je o remek-djelu kakvo se rijetko može vidjeti. 

Primjedbe