DELICATESSEN (1991,FRA) - 7,5/10


Francuskog filmaša Jean-Pierrea Jeuneta svi se vjerojatno sjećaju po modernističkoj romantičnoj komediji "Amelie", no desetak godina prije ovog poznatog filma Jeunet je skrenuo pažnju na sebe postapokaliptičnom crnom komedijom "Delicatessen", nakon koje su ga mnogi počeli uspoređivati s legendarnim američko - britanskim filmašem Terryjem Gilliamom. Jeunet je "Delicatessen" snimio zajedno sa strip-crtačem Marcom Carom, s kojim je još od 70-ih godina surađivao na animiniranim filmovima, a ovo im je bilo prvo zajedničko drugometražno igrano djelo. Suradnju je ovaj dvojac nastavio i na sljedećem filmu, fantaziji "The City of Lost Children, a kad se Jeunet prihvatio režije jednog od nastavaka "Aliena", njihovi su se putevi razišli.

Radnja "Delicatessena" smještena je u bizarni, gilliamovski, postapokaliptični svijet i to u zgradu u čijem se prizemlju nalazi mesnica, a njezin vlasnik, groteskni mesar, stanare svoje zgrade hrani ljudskim mesom. Vrijeme je posvemašnje gladi, zalihe hrane su na izmaku, a vlasnik mesnice i upravitelj zgrade redovito u novinama znakovitog naziva "Teška vremena" objavljuje oglase u kojima traži pomoćnike u mesnici i na održavanju zgrade. Kad se nesretnici i jave na taj oglas, oni vrlo brzo završe u kobasicama i krvavicama koje on potom prodaje ostalim stanarima. Jedan od nesretnika koji će se na početku filma javiti na ovaj oglas je Louison, nezaposleni cirkuski klaun, čiji će život barem nakratko spasiti romansa s mesarovom kćeri, Julie. Osim toga, Lousion će se pokazati kao vrlo kvalitetan radnik, no pitanje je koliko dugo će mu to uspjeti spasiti život pošto je nestašica hrane sve veća, mesar je sve nestrpljiviji, a jedini koji bi mu mogli spasiti život su članovi revolucionarne organizacije Troglodita, vegetarijanaca koji žive u podzemlju.

Već s prvim filmom Jeunet je pokazao da je riječ o autoru prepoznatljivog stila i neobičnih ideja, a skupa s filmašima kao što su Luc Besson, Jean - Jacques Beineix ili Leos Carax moglo bi ga se svrstati u filmski pokret koji se pojavio tijekom 80-ih godina prošlog stoljeća i nazivalo ga se "Cinema du look". Riječ je o autorima koji su stil stavljali ispred sadržaja, a u fokusu su im obično bili mladi, otuđeni i marginalizirani ljudi. Svaki od ovih autora izgradio je svoj prepoznatljivi stil, a za Jeuneta bi se s "Amelie" moglo reći da je otišao i korak dalje. Izgradio je ovaj autor, koji se u međuvremenu možda malo i zagubio, gotovo pa posebni žanr i u svojim filmovima on redovito kombinira stvarnost, fantaziju i znanstvenu fantastiku kako bi stvorio neke čudne, bizarne, nadrealne svijetove, a "Delicatessen" pruža možda i najbolji uvid u ludi svijet Jean - Pierrea Jeuneta.

 

Primjedbe