Francuskog
filmaša Jean-Pierrea Jeuneta svi se vjerojatno sjećaju po modernističkoj
romantičnoj komediji "Amelie", no desetak godina prije ovog poznatog
filma Jeunet je skrenuo pažnju na sebe postapokaliptičnom crnom komedijom
"Delicatessen", nakon koje su ga mnogi počeli uspoređivati s
legendarnim američko - britanskim filmašem Terryjem Gilliamom. Jeunet je
"Delicatessen" snimio zajedno sa strip-crtačem Marcom Carom, s kojim
je još od 70-ih godina surađivao na animiniranim filmovima, a ovo im je bilo
prvo zajedničko drugometražno igrano djelo. Suradnju je ovaj dvojac nastavio i
na sljedećem filmu, fantaziji "The City of Lost Children, a kad se Jeunet
prihvatio režije jednog od nastavaka "Aliena", njihovi su se putevi
razišli.
Radnja "Delicatessena"
smještena je u bizarni, gilliamovski, postapokaliptični svijet i to u zgradu u
čijem se prizemlju nalazi mesnica, a njezin vlasnik, groteskni mesar, stanare
svoje zgrade hrani ljudskim mesom. Vrijeme je posvemašnje gladi, zalihe hrane
su na izmaku, a vlasnik mesnice i upravitelj zgrade redovito u novinama
znakovitog naziva "Teška vremena" objavljuje oglase u kojima traži
pomoćnike u mesnici i na održavanju zgrade. Kad se nesretnici i jave na taj
oglas, oni vrlo brzo završe u kobasicama i krvavicama koje on potom prodaje
ostalim stanarima. Jedan od nesretnika koji će se na početku filma javiti na
ovaj oglas je Louison, nezaposleni cirkuski klaun, čiji će život barem nakratko
spasiti romansa s mesarovom kćeri, Julie. Osim toga, Lousion će se pokazati kao
vrlo kvalitetan radnik, no pitanje je koliko dugo će mu to uspjeti spasiti
život pošto je nestašica hrane sve veća, mesar je sve nestrpljiviji, a jedini
koji bi mu mogli spasiti život su članovi revolucionarne organizacije
Troglodita, vegetarijanaca koji žive u podzemlju.
Već s prvim filmom Jeunet je pokazao da je riječ o autoru prepoznatljivog stila i neobičnih ideja, a skupa s filmašima kao što su Luc Besson, Jean - Jacques Beineix ili Leos Carax moglo bi ga se svrstati u filmski pokret koji se pojavio tijekom 80-ih godina prošlog stoljeća i nazivalo ga se "Cinema du look". Riječ je o autorima koji su stil stavljali ispred sadržaja, a u fokusu su im obično bili mladi, otuđeni i marginalizirani ljudi. Svaki od ovih autora izgradio je svoj prepoznatljivi stil, a za Jeuneta bi se s "Amelie" moglo reći da je otišao i korak dalje. Izgradio je ovaj autor, koji se u međuvremenu možda malo i zagubio, gotovo pa posebni žanr i u svojim filmovima on redovito kombinira stvarnost, fantaziju i znanstvenu fantastiku kako bi stvorio neke čudne, bizarne, nadrealne svijetove, a "Delicatessen" pruža možda i najbolji uvid u ludi svijet Jean - Pierrea Jeuneta.
Primjedbe
Objavi komentar