KAOS (1984,ITA) – 8/10



Luigi Pirandello jedan je od najvećih talijanskih pisaca prve polovice 20. stoljeća i za svoje je romane, drame, kratke priče, pjesme i novele 1934. godine dobio i Nobelovu nagradu za književnost, a u svojim djelima često je opisivao i rodnu Siciliju. Što je najbolje od svega, Pirandello se rodio u malenom selu koje se nazivalo Cavusu, a u mjestu je oduvijek vladala legenda da je taj naziv izveden iz grčke riječi Kaos. Ta legenda o nazivu sela poslužila je i kao inspiracija vjerojatno najpoznatijoj talijanskoj filmskoj braći, Paolu i Vittoriu Tavianiju, autorima čija su najpoznatija djela kao što su «Ja sam bog, otac» ili «Noć svetog Lovre» smještena u ruralne, odnosno pasivne krajeve Italije. Scenarij za ovaj film Tavianiji su napisali upravo prema kratkim pričama Luigija Pirandella i sastoji se ovaj film od četiri kratke priče koje bi najjednostavnije bilo opisati kao legende i mitove talijanskog juga odnosno Sicilije iz druge polovice 19. stoljeća.

I legende su to koje se mogu pronaći gotovo u svim krajevima Europe, a sve one povezala su braća Taviani s razdobljem kad je počela masovna emigracija iz Italije prema Americi. Upravo je talijanski jug, posebno Sicilija bio kraj iz kojeg se masovno iseljavalo, a bilo je to potpuno ruralno područje u kojem su ljudi i polovicom 19. stoljeća živjeli gotovo jednako kao i stoljećima ranije. Braća Taviani najpoznatiji su po svom naturalističkom prikazu života u ruralnim i pasivnim dijelovima svoje zemlje, a ovdje su dodali i notu magičnog realizma. Tako u prvoj priči imamo majku koja nikako ne uspijeva prežaliti odlazak svog najstarijeg sina u Ameriku, u drugoj imamo priču o vukodlacima, u trećoj komičnu štoriju o veleposjedniku koji je poželio imati najveću posudu za maslinovo ulje na svijetu, a u četvrtoj crnohumornu povijesticu o problemima oko sprovoda zbog kojeg su umalo zaratili veleposjednici i siromašni seljaci. Za kraj, tu je i epilog, a sve to nadgleda vrana kojoj je skupina vagabunda odmah na početku filma oko vrata stavilo zvonce i ona najavljuje svaku priču. Tavianiji su jako dobro bili svjesni važnosti lokacije i scenografije za svoje filmove, a te lokacije u «Kaosu» i više su nego impresivne. Mjesta na kojima su snimali doista oduzimaju dah, a uz nevjerojatnu fotografiju te glazbu Nicole Piovanija ovaj film definitivno se može svrstati u jedan od vizualno najimpresivnijih ostvarenja svih vremena. 

Primjedbe