NO DATE, NO SIGN (2017,IRN) – 7,5/10


U godini kad je vjerojatno najpoznatiji iranski filmaš Ashgar Farhadi koji je svojoj zemlji već donio dva Oscara malo skoknuo u inozemstvo, preciznije u Španjolsku, kako bi snimio triler «Todos lo saben», Iran je za najbolji film izvan engleskog govornog područja kandidirao misterioznu dramu jednog od najboljih Farhadijevih učenika. Ne mislim da je Farhadi u klasičnom smislu bio učitelj Vahidu Jalilvandu, no u stilskom i tematskom smislu to definitivno jest jer je «No Date, No Sign» i tematski vrlo sličan filmovima koje su donijele slavu Farhadiju. Jalilvandu je ovo bio tek drugi film koji je snimio, a ušao je on u svijet filma preko kazališta. Predstavio se 2015. godine hvaljenom dramom «Srijeda, 9. svibanj» za koju je dobio nekoliko nagrada u Veneciji, a i «No Date, No Sign» premijerno je prikazan na istom festivalu. I ovaj je film dobio dvije nagrade u kategoriji «Horizonti» i to za najboljeg redatelja i najboljeg glumca (tip ima tako čudno ime i prezime da ga ne znam ni prepisati), a ukupno je osvojio 13 nagrada po festivalima diljem svijeta.

I tamo gdje je Farhadi stao s preciznom i dubinskom analizom društva nudeći nam možda i najbolji pogled na situaciju u ovoj prilično zatvorenoj i demoniziranoj zemlji, Jalilvand odlično nastavlja. Nakon što ugledni liječnik, očigledno član višeg srednjeg sloja društva jedne noći sa svojim automobilom pokupi motorić na kojem se natiskala cijela četveročlana siromašna obitelj, njegov će se život promijeniti. Iako je očigledno on u puno boljoj financijskoj situaciji od ljudi u koje se zaletio, vidimo da ni on baš ne stoji najbolje jer ih moli da ne zovu policiju jer mu je isteklo osiguranje automobila. Pregleda on odmah svo četvero i nitko od njih ne djeluje ozlijeđeno, tek manje natučeno i uplašeno, kad sljedećeg jutra stigne na posao, shvati da je u kliniku u kojoj radi kao patolog stigao i dječak kojeg je pokupio autom. I to mrtav. Iz straha da se ne sazna da je sudjelovao u nesreći, on nikome ništa ne govori, ne želi se ni javiti uplakanoj obitelji, a iako se obdukcijom ispostavi da dječak nije umro zbog posljedica nesreće, već zbog botulizma kojeg je uzrokovala loša prehrana, odnosno gablec koji se sastojao od pileta mrtvog mjesec dana, liječnik je siguran da je on kriv za dječakovu smrt.

Osim što njega izjedaju krivnja i grižnja savjesti, iste emocije uništavaju i oca koji je svom sinu za ručak donio crkotinu koju je jeftino kupio, ne očekujući da će taj objed malog koštati glave. Unatoč tome što sve pokazuje da sudar nema veze sa smrću klinca, liječnik odjednom kao da dobiva savjest i pokušat će istjerati istinu do kraja, makar ga to koštalo i posla i odlaska u zatvor. I liječnik i otac odlučit će situaciju istjerati do kraja, svaki na svoj način, a niti jednom od njih to neće donijeti ništa dobro, no usput ćemo na jednoj mikrorazini i jednoj intimnoj priči vidjeti na koji način funkcionira iransko društvo. Pokazao se «No Date, No Sign» kao jedan od onih potresnih, uvjerljivih i šokantnih filmova koji će se razviti u posve neočekivanom smjeru, a ono što mu je dodatni plus, to je sasvim solidan i protočan tempo kojim se razvija priča. Obično sam sa sporim, gmižućim tempom kod iranskih filmova često imao problema i često mi je to smetalo da filmove iz ove srednjoazijske zemlje ocijenim i bolje no što sam možda trebao, no kod Jalilvandovog filma tih problema nema. Jako dobar film koji je s razlogom pokupio tolike nagrade i ovog autora definitivno ću nastaviti pratiti i u budućnosti.

IMDB LINK

Primjedbe