VOX LUX (2018,SAD) - 7/10


Brady Corbet još jedan je u nizu glumaca koji su se prebacili u scenariste / režisere, a nakon što je još kao 11-godišnjak debitirao na televiziji, do 26. rođendana naslagao je čovjek već gotovo 40 uloga. U međuvremenu je Corbet napisao scenarij za misterioznu dramu temeljenu na istoimenoj kratkoj priči Jean-Paula Sartrea "Childhood of the Leader", a u filmu se pratilo djetinjstvo fikcionalnog budućeg fašističkog lidera u vremenu odmah nakon Prvog svjetskog rata. Za ovaj krajnje neobični, uznemirujući, vizualno neobični i stilski zanimljivi film Corbet je u Veneciji dobio nagradu za najboljeg redatelja, dok je film dobio nagradu za najbolji film jednog debitanta. Već s prvim filmom Corbet je pokazao da ima potencijala i da se u njemu skriva bolji redatelj od glumca i s nestrpljenjem se čekalo što će ovaj filmaš rođen u Arizoni 1988. godine odabrati kao svoj sljedeći projekt.

U međuvremenu se Corbet u potpunosti ostavio glume (barem za sada) te se na festivalu u Veneciji 2018. godine predstavio s još jednim prilično neobičnim, ambicioznim, estetiziranim art filmom u kojem prati karijeru fikcionalne pop zvijezde Celeste Montgomery. Corbet je "Vox Lux" podijelio u dva čina, uz kratki i šokantni prolog te kičasti i trešasti epilog, karijeru Celeste pratimo u dvije različite faze njene karijere. U prvom dijelu, koji se odvija od 1999. do 2001. godine, Celeste je djevojčica od kojih 14, 15 godina, koja će preživjeti pucnjavu u školi, odnosno teroristički napad poremećenog klinca. Nakon što je o svojim iskustvima uz pomoć starije sestre Ellie (Stacy Martin) napisala i izvela pjesmu, preko noći je postala instant pop zvijezda i upala je u mašineriju moderne glazbene industrije. Njezinu sudbinu potom u drugom činu pratimo kad ona 2017. godine, kao već svjetski poznata zvijezda upravo treba započeti povratničku turneju i to u svom rodnom gradu. Događa se to neposredno nakon još jednog terorističkog napada (i to na Braču!, majstori rokaju po ekipi na plaži uz Tajčinu "Hajde da ludujemo!"), a teroristi su nedužne civile pobili koristeći maske kakve na nastupima koristi Celeste.

Ulogu celeste u prvom dijelu filma odglumila je mlađahna Raffey Cassidy (sjećaju je se oni koji su gledali "Ubojstvo svetog jelena"), dok je odraslu Celeste utjelovila Natalie Portman. Od poznatih lica tu se pojavljuje i Jude Law, kao njezin menadžer, dok nas Willem Dafoe svojim umirujućim glasom kao narator vodi kroz ovaj prilično uznemirujući i šokantan, pomalo pretenciozan i neujednačen, no definitivno zanimljiv i dobro promišljen pogled iznutra na život jedne zvijezde, kojim Corbet dijelom i kritizira kulturu današnje selebritizacije. Dok se u prethodnom filmu usredotičio samo na ono što je budućeg fašističkog lidera oblikovalo u djetinjstvu i bavio se pitanjima zašto je on u budućnosti postao takva osoba, sada je otišao i korak dalje. Jer uz sva ta pitanja kojima se bavi u prvoj polovici filma, sada imamo priliku i vidjeti u što se nesigurna i zbunjena klinka od 14 ili 15 godina pretvorila.

Corbet se bazirao na dvije ključne točke u karijeri svoje fikcionalne junakinje koja zapravo personificira onaj najgori američki konfekcijski treš pop muzike od kakve se normalnim ljudima povraća. Kako s takvom vrstom glazbe baš i nisam na ti, tako i nemam pojma s kojom bi stvarnom pop zvijezdom usporedio Celeste. Možda s Britney Spears, koja se također, ako se dobro sjećam, predstavila kao pomalo sramežljiva tinejdžerica da bi kasnije u karijeri postala prava mala od skandala, ohola i bahata zvijezda uništena ovisnostima i osobnim demonima. Tako je i Celeste svjesna da je muzika (ako se to uopće može nazvati muzikom) koju ona izvodi najgore smeće i koja je vjerojatno i sama svjesna da je najobičnija prijevara, no sve dok se to prodaje, show must go on.

No, kako sama Celeste ovdje kaže, što lošije i gluplje pjesme izvodi, one se bolje prodaju i bolje ih publika prihvaća, a definitivno je ovo jedan od filmova nakon kojeg ostaje pregršt upitnika i koji nudi dosta za promišljanje. Kako su ključne točke u Celestinom životu vezane uz teroristički napad, možda se na taj način željelo poručiti da je muzika koju ona pjeva čisti teror? Ili je cijela ta današnja glazbena industrija u kojoj valjda dva američka huljića pišu pjesme za sve te pop zvijezde i zvijezdice najobičniji teror? Corbet je još jednom pokazao da je definitivno redatelj sa stilom koji se ne boji riskirati i ponudio nam je prilično mračan i subverzivan pogled na život pop zvijezde kakav do sada i nismo imali priliku gledati.

Primjedbe