BADLANDS (1973,SAD) - 9/10



Terrencea Malicka mnogi smatraju jednim od najutjecajnijih američkih filmaša i jednom od najprominentnijih figura Novog Hollywooda tijekom 70-ih godina, a nekako s njegovim drugim filmom "Days of Heaven" 1978. godine završava i to zlatno razdoblje u kojima su filmaši imali potpunu kreativnu slobodu i kad je američki film doživio svoj vrhunac. Nakon "Days of Heaven" Malick je na dvadeset godina nestao, da bi se tek 1998. godine vratio s "Tankom crvenom linijom", stiliziranom ratnom dramom u kojoj se također može iščitati njegov filozofski, esejistički, meditativni, pjesnički potpis. I u ranijim filmovima Malick je suočavao razum i inistinkte, istraživao ljudsku prirodu i odnos čovjeka i prirode, tragao za smislom života, da bi u kasnijoj fazi karijere počeo snimati čiste esejističke, filozofske filmove kao što su "The Tree of Life" ili "To the Wonder".

"Badlands" je bio film s kojim se Malick predstavio svijetu, a ovu krimi dramu danas se smatra jednim od najutjecajnijih filmova u povijesti. Već u prvom filmu Malick je jasno pokazao koje ga teme zanimaju i već s prvim filmom se predstavio kao autor s prepoznatljivim stilom i jasnim stavovima. Prije no što se počeo baviti filmom, Malick je na Harvardu diplomirao filozofiju, nakon čega je čak na Oxfordu krenuo po doktorat, no odustao je nakon što se s mentorom sukobio oko teza na temu Kierkegaarda, Heideggera i Wittgensteina. Baš kao što je njegove slavne filozofske uzore najviše zanimala tematika egzistencijalizma, tu je filozofiju Malick nastavio obrađivati i istraživati u svojim filmovima. Tako i u "Badlandsu", čija je radnja smještena u gradić u Južnoj Dakoti 1959. godine, 15-godišnja tinejdžerica Holly (jedna od prvih uloga Sissy Spacek) završi s desetak godina starijom skitnicom Kitom (Martin Sheen). Iako je njezin otac protiv veze kćeri s puno starijim tipom koji je vijetnamski veteran i trudi se izgledati kao James Dean, Holly se zaljubi u njega te oni pobjegnu od kuće i zapute se prema badlandsima Montane. Ipak, vrlo brzo će Kitova nasilna i asocijalna priroda početi izlaziti na površinu i on će krenuti u svoj ubilački pohod američkim pustošima.

Ovi otuđeni društveni otpadnici ostat će tako osuđeni jedno na drugo, a iako se "Badlands" po izlasku odmah počeo uspoređivati s tematski možda dosta sličnim filmom Malickova mentora Arthura Penna "Bonnie and Clyde", ova su dva filma na sasvim različitim polovima. Dok je "Bonnie i Clyde" pomalo romantičarski prikaz para otpadnika koji u stilu revolveraša harače nepreglednim američkim prostranstvima, Holly i Kit njihova su sušta suprotnost. Dvojac ljudi koji se nije mogao prilagoditi i snaći u društvu i civilizaciji u kojoj su se zatekli pa su odlučili stvoriti svijet za sebe. Doduše, više je to svijet po Kitu, kojeg Holly bespogovorno prati u svemu tako da je sasvim logično postaviti pitanje zašto je ona uopće s njim ako ne iz čiste inercije ili želje da joj se nešto zanimljivo događa u životu jer uskoro ćemo shvatiti da to i nije neka velika ljubav. Bar ne s Hollyjne strane. 

Primjedbe