EL ANGEL EXTERMINADOR (1962,MEX) – 8/10



Nakon što je 1961. godine snimio film «Viridana», provokativnu dramu / komediju kojom se zafrkavao na račun katoličke crkve, slavni španjolski nadrealist Luis Bunuel još jednom je napustio domovinu i ponovno se skrasio u Meksiku. No, da se Španjolske i motiva iz njezinog života nije uspio riješiti, Bunuel je pokazao već sa svojim sljedećim filmom snimljenim u meksičkoj produkciji, ali s jasnim aluzijama na španjolsko društvo.  «El Angel Exterminador» je oštroumna satira i alegorija kojom se Bunuel čak i izruguje na račun aristokracije i buržoazije (tematika buržoazije i zafrkancije na njezin račun ovog je genijalca očito proganjala dulje vrijeme jer je i desetak godine kasnije u Francuskoj snimio jedan od svojih najpoznatijih filmova «Diskretni šarm buržoazije»), a iako likovi i okruženje više djeluju kao da su smješteni negdje na početak 20. stoljeća, a ne u vrijeme kad je film snimljen, mnogi su prepoznali očite aluzije na Francov režim.

Radnja cijelog filma odvija se u velikoj i raskošnoj vili u kojoj su se ugledni članovi društva okupili na večeri nakon premijere kazališne predstave. Nakon ispraznih razgovora i licemjernih međusobnih laskanja, kad se planiraju razići, shvaćaju oni da su ostali zarobljeni u toj kućerini i da ne mogu van iz nje. Da situacija bude gora, u nemogućnosti su komunicirati s vanjskim svijetom, a kako vrijeme prolazi tako se to lažno prijateljstvo među njima počinje raspadati i svi oni malo, pomalo počinju pokazivati svoje pravo lice. Kako vrijeme prolazi i oni ne mogu nigdje van, polako se među pojedinim članovima ovog društva počinje razvijati pravo neprijateljstvo, dolazi do sukoba, cijeli društveni poredak se raspada i oni se počnu pretvarati u životinje. Iako Bunuel nikada nije želio pojasniti što je točno mislio reći s ovim filmom i koja je bila poanta, ostavljajući svakom gledatelju ponaosob da si ovu društvenu satiru protumači na vlastiti način, mnogi su u ovoj apsurdnoj situaciji prepoznali jasne i neskrivene reference na Francov režim u Španjolskoj.

Tako je vjerojatno najpoznatiji filmski kritičar svih vremena Roger Ebert istaknuo da društvo koje se okupilo na večeri predstavlja vladajuću klasu u Francovoj Španjolskoj. Oni su za sebe složili veliki banket i švedski stol u najraskošnijoj vili i časte se na račun pobjede nad španjolskim radnicima i republikancima tijekom tamošnjeg građanskog rata, a ta gozba traje i traje, ne nazire joj se kraj, kao da je zaglavila u slijepoj ulici i pitanje je hoće li ikada završiti. No, kako svemu nekada mora doći kraj, tako mora doći i toj gozbi, a kako oni sve dulje i dulje ostaju bez doticaja s vanjskim svijetom, postaju sve bahatiji i oholiji te na površinu počinje izlaziti njihova prava priroda i pokazuju svoja prava lica. Što su dulje u takvoj poziciji izolacije i zatvorenosti, polako oni počinju biti i sve više neprijateljski raspoloženi jedni prema drugima i neće trebati proći puno da se međusobno počnu boriti jedan protiv drugoga za plijen poput hijena.

Naravno da ovo nije jedino i isključivo viđenje ovog možda i najočitijeg primjera Bunuelovog nadrealizma, a zanimljivo je kako je sam Bunuel kasnije istaknuo da ovaj film smatra potpunim promašajem i da ga ide ponovno snimati, napravio bi ga još ekstremnijim i provokativnijim. Iako se u «El Angel Exterminador» neizravno kritiziraju španjolski konzervativci i buržoazija, film je godinama bio zabranjen u Sovjetskom savezu pošto se ideja da nitko od likova ne smije napustiti zabavu (leave the party rekli bismo na engleskom) smatrala uvredljivom i da podriva i tamošnji režim. Tako je film završio na crnoj listi i ekstremnih desničara i ekstremnih ljevičara širom svijeta, a u tome što je uvijek uspijevao isprovocirati zatucane tipove i neslobodne režime, samo je jedna od veličina ovog španjolskog majstora koji će biti vječna inspiracija mnogima. 

Primjedbe