SHORT CUTS (1993,SAD) – 10/10


 
Robert Altman bio je jedan od onih filmskih vizionara koji se uvijek trudio biti originalan i provokativan, a obično je čovjek u tome i uspijevao. Možda je najbolji primjer Altmanovog genija upravo ovaj film, humorna drama osmišljena na temelju čak devet kratkih priča slavnog američkog pisca Raymonda Carvera u kojem pratimo priče više naizgled nepovezanih likova, uglavnom parova, čije će se sudbine nakon nekog vremena spojiti i ispreplesti. Mnogi su filmove sa sličnom narativnom, ispresijecanom linijom snimali i kasnije (Andersonova «Magnolia» ili Inarrituovi «21 gram» i «Babel» možda su najpoznatiji primjeri), no rijetko je tko uspio sklopiti tako uvjerljivu, životnu i iskrenu priču s toliko puno likova kao što je uspio Altman u «Kratkim rezovima». Film je to u kojem nemamo jednog ili dva glavna protagonista, već je Altman složio priču koja se vrti oko čak 22 lika, a dobar dio njih je više ili manje povezan te se mnogi od njih i susreću tijekom nešto više od tri sata trajanja ove humorne, satirične drame.

Okupio je Altman u «Kratkim rezovima» zbilja impresvnu glumačku ekipu bez pravih zvijezda, ali s bezbroj poznatih glumaca kao što su Matthew Modine, Julianne Moore, Fred Ward, Anne Archer, Jennifer Jason Leigh, Robert Downey Jr, Madeleine Stowe, Chris Penn, Jack Lemmon, Frances McDormand, Lori Singer, Andie MacDowell, Buck Henry, Lily Tomlin, ali i glazbenika kao što su Annie Roos, Huey Lewis, Lyle Lovett ili Tom Waits. Radnja cijelog filma smještena je u Los Angeles u razmaku od samo nekoliko dana i gotovo sve priče u sebi sadrže motive kao što su smrt ili nevjera, a uloga sreće i slučajnosti proteže se također kroz sudbine svih tih likova. Tako će se životi nekih od njih susreti tek zahvaljujući slučajnosti, a kolika je tanka nit između sreće i nesreće na svojoj će koži osjetiti praktički svi likovi ovog antologijskog filma, koji je Altmanu donio i nominaciju za Oscara za najboljeg redatelja.

Narativno sličan film Altman je snimio i dvadesetak godina ranije (Nashville) i već tada je bilo posve očito da ovaj autor ne voli likove koji svoju sudbinu imaju pod kontrolom i drže je čvrsto u svojim rukama. Slučajni događaji koji ljude izbacuju iz rutine ono što je privlači i zanima Altmana i posve je očigledno da su ta kaotičnost i često potpuna nepredvidivost života ono što njega najviše zanima. Oni likovi koji naizgled imaju idilične i pravocrtne živote kod Altmana vrlo vjerojatno neće imati takve sudbine dugo, a upravo takav slučaj je i u «Kratkim rezovima». Baš kao i u stvarnosti, ljudi s manama koji se trude i pokušavaju dati sve od sebe da bi ostali na pravom putu i uspjeli, ali ne mora nužno značiti da će se tako i dogoditi i da će njihov napor biti  nagrađen. Ponekad se dogodi baš suprotno. A ponekad se u životima ništa ne događa godinama i on teče i teče utabanom stazom da bi slučajni susret ili incident potpunio promijenio njegov smjer. Ponekad nabolje, a ponekad nagore.

Jedino zajedničko svim tim likovima koje malo, pomalo upoznajemo kroz film su tuga, usamljenost i strah koje bolje ili lošije skrivaju, a svi oni će se susresti s nekim potpuno nepredviđenim događajima koji će imati nesagledive posljedice na njihove živote. Tako će tri prijatelja na ribičkom izletu u potoku pronaći leš nepoznate djevojke. Što napraviti u takvoj situaciji? Prijaviti slučaj policiji i uništiti si vikend ili se praviti da se ništa nije dogodilo jer žena je ionako mrtva i neće nigdje otići i za dva dana kad druženje uz smuđa, kečigu a bogami i šarana završi. Jedan od likova u ovom film je i čistač bazena kojeg užasno smeta što mu žena od kuće radi na sexy-telefonu i po cijeli dan, i pred njihovom djecom, ona razgovara s raznim perverznjacima i priča o svim mogućim perverzijama, ali nikada tako ne razgovara s njim. Sve su to ljudi s manama čiji su životi više ili manje zanimljivi, a ovu kompleksnu i nevjerojatno poetičnu kompilaciju priča Altman je snimio s toliko stila i šarma tako da se slobodno može reći da su «Kratki rezovi» njegovo ultimativno remek-djelo. 

Primjedbe