THE PHOTOGRAPHER OF MAUTHAUSEN (2018,ŠPA) - 6,5/10



Još jedan u nizu filmova koji nas vode u neki od zloglasnih nacističkih koncentracijskih kampova, a španjolska filmašica Mar Targarona odlučila je ispričati istinitu priču smještenu u kamp Mauthausen u Austriji. U tom je logoru završilo i čak sedam tisuća Španjolaca, uglavnom republikanaca koji su se nakon španjolskog građanskog rata i poraza od Francovih nacionalista / rojalista pridružili francuskoj Legiji stranaca, da bi ih početkom rata zarobili nacisti. Jedan od tih sedam tisuća Španjolaca bio je i fotograf Francisco Boix (mladi španjolski glumac Mario Casas, vjerojatno ga se sjećaju oni koji su gledali "Contratiempo", za ovu ulogu je izgubio dosta kila), koji je zahvaljujući svojoj fotografskoj vještini i umijeću razvijanja fotografija postao pomoćnik upravitelja kampa Rickena, tipa opsjednutog fotografijom. Kako je vrijeme prolazilo i kako je postajalo sve jasnije da će nacisti izgubiti rat, Boix se dosjetio da bi mogao sačuvati negative fotografija kao dokaze zvjerstava koja su nacisti činili.

I iako je sama priča ovog filma definitivno zanimljiva i nudila je mogućnost da se oko nje izgradi fantastična priča, Targarona je već na samom početku pokazala kako je upala u zamku u koju su upali mnogi koji se odlučuju na snimanje filmova slične tematike. Već u uvodnoj sceni vidimo čuvare kako se iživljavaju na izgladnjelim zatvorenicima bez ruku i nogu i žena se doista potrudila kako bi okupila ekipu statista koja će doista fizički podsjećati na stvarne zatvorenike. Nerijetko prelazi ovaj film granice groteske i scene iživljavanja nerijetko prelaze granice dobrog ukusa i u tim trenucima kao da se zaboravlja na glavnu priču ovog filma. Još jednom su svi redom nacisti prikazani kao inkarnacija čistog zla, sadisti koji iz čistog užitka ubijaju i sakate ljude i pomalo mi već ide na živce što mnogi filmaši i dalje imaju tu potrebu da nam pokažu kakvi su nacisti bili zlikovci. Kao da to otprije ne znamo i kao da nešto slično već stotinu puta nismo vidjeli.

Trilerski dijelovi u kojima Boix i ostatak ekipe pokušavaju prošvercati negative iz logora daleko su uzbudljiviji, zanimljivijiji i dojmljiviji, no taman kad se čovjek uživi u priču, opet se vraćamo na užase, trupla u formalinu, ubijanja iz čiste dosade i slično. Po tome me ovaj španjolski film pomalo podsjetio i na nedavni ruski film "Sobibor" slične tematike koji sam nedavno gledao i koji  uopće i nije nudio neku suvisliju priču od čistog eksploatacijskog, čak i propagandnog iživljavanja nad zatvorenicima. Po tom pitanju ovdje je ipak velika razlika jer "Fotograf iz Mauthausena" u sebi doista i skriva nevjerojatnu i dojmljivu priču o tipu zahvaljujući kojem su mnogi ti nacistički smradovi kasnije i osuđeni u Nürnbergu. Zato je i veća šteta što je Targarona propustila to do kraja iskoristiti i snimiti dojmljiviji film. Kad je u pitanju fotografija, djeluje ovaj film stvarno impresivno i Targarona i njezin direktor fotografije uspjeli su postići da "Fotograf iz Mauthausena" izgleda kao da je na pola puta između crno-bijelog i filma u boji, a jednu od epizodnih uloga utjelovio je i hrvatski glumac Luka Peroš. 

Primjedbe