IN THE MOUTH OF MADNESS (1994,SAD) - 8/10



John Carpenter jedan je od najvećih majstora horora svih vremena i unatoč tome što je on snimao i filmove koji žanrovski nisu bili horori, ponajviše ga se veže upravo uz žanr strave i užasa. Sve svoje najpoznatije filmove kao što su "Napad na policijsku stanicu", "Noć vještica", "Bijeg iz New Yorka" "Stvor" ili "Oni žive" Carpenter je snimio tijekom 70-ih i 80-ih godina prošlog stoljeća, no i 90-ih je stari majstor i dalje bio itekako aktivan. Možda u toj dekadi njegovi filmovi i nisu bili toliko uspješni kao oni raniji i definitivno se tu kod njega osjeti pad u kvaliteti, horor kojeg se smatra i trećim dijelom njegove apokaliptične trilogije nakon "Stvora" i "Princa tame" možda je nešto i najbolje što je snimio tijekom devedesetih. Scenarij za horor "In the Mouth of Madness" napisao je danas uspješni producent Michael De Luca, a osim što ga je režirao, Carpenter je već po tradiciji i sam skladao filmsku glazbu.

"U raljama ludila" je i svojevrsni hommage legendarnom američkom piscu horora H. P. Lovecraftu te se u ovom filmu može iščitati i pregršt referenci na Lovecraftove priče i teme koje je obrađivao. I sam naziv filma je jako sličan s Lovecraftovim romanom "At the Mountains of Madness", a i nazivi romana fikcionalnog pisca horora iz filma Suttera Canea slični su nazivima Lovecraftovih djela. Osim toga, glavnog junaka Carpenterova filma, stručnjaka za prijevare s osiguranjima Johna Trenta (Sam Neill) u uvodnoj sceni upoznajemo u ludnici te preko flešbeka saznajemo što se događalo i zašto je on završio ondje. A Trent je u ludari završio jer ga je angažirala izdavačka kuća i njezin direktor (Charlton Heston) kako bi istražio nestanak pisca horor romana Suttera Canea (Jürgen Prochnow). Cane je toliko popularan i uspješan da se njegovi romani prodaju u milijunima primjeraka, a kako je već davno probio rok za slanje novog rukopisa i nitko ne zna gdje je čovjek nestao i zašto se ne javlja, Trent je angažiran kako bi ga pronašao.

Zajedno s Caneovom urednicom Lindom Styles on će se zaputiti do gradića u New Hampshireu na kojem bi se trebalo nalaziti lokacija fikcionalnog mjesta Hobb's Enda u kojem se i odvija radnja brojnih Caneovih romana. Iako je Trent u početku skeptičan oko ne samo onoga što bi ondje mogao pronaći, već i ne vjeruje da Caneova djela doista mogu imati psihički utjecaj na čitatelje, na svojoj će koži vrlo brzo saznati da su pisac i njegova djela još opasniji no što je mogao zamisliti. Shvatit će Trent da je stigao na mračnu stranu u kojoj granice između stvarnosti i fikcije nestaju, baš kao što postaje teško razlučiti tko je tu lud, a tko je normalan. Osim što je ovaj film homagge Lovecraftu, "In the Mouth of Madness" je također i hommage piscima horora kao što su Stephen King i Nigel Kneale, a ovim je filmom Carpenter potvrdio zašto je jedan od majstora horora.

Praktički od prve pa sve do posljednje scene, uspio je postići zastrašujući, neugodni i nelagodni ugođaj, a gotovo pa je uspio i postići dojam kakav čovjek ima kada čita neki horor roman. Ovo je jedan od onih filmova koji gledatelja odmah usišu unutra i ne puštaju ga do samog kraja, a "In the Mouth of Madness" je film koji ni trenutka ne gubi na tempu. I ništa od toga Carpenter ne postiže jeftinim trikovima kakvima se služe mnogi daleko manje talentirani hororaši, a kao odličan izbor za glavnu ulogu pokazao se poznati novozelandski glumac Sam Neill. Nažalost po Carpentera, prošao je ovaj film dosta slabo na kino blagajnama i označio je donekle njegov početak kraja pošto je stari majstor nadahnuće donekle pokazao u "Vampirima", da bi u 2000-ima snimio tek dva prilično slabašna filma. 

Primjedbe