RUBEN BRANDT, COLLECTOR (2018,MAĐ) - 8/10



O autoru ovog izuzetnog animiranog krimića, čovjeku po imenu Milorad Krstić malo se toga na internetu može naći. Čovjek se rodio 1952. u Sloveniji, završio je pravni fakultet u Novom Sadu, a od 1990. godine u Budimpešti radi kao slikar i multimedijalni umjetnik. Prije više od dva desetljeća na festivalu u Berlinu je osvojio Srebrnog medvjeda za svoj prvi, kratki animirani film "My Baby Left Me", a onda se pojavio s pravim animiranim krimićem u kojem je glavni junak psihijatar kojeg proganjaju likovi s umjetničkih djela koja najviše voli. "Ruben Brandt, Collector" jedan je od onih potpuno neobičnih animiranih filmova u kojem likovi i cijeli svijet izgledaju neobično, groteskno, potpuno nadrealno, kao da su ispali iz mašte Pabla Picassa. Jedan lik tako ima dva lica, jedno na normanoj strani glave, drugi na stražnjoj. Drugi nosi dva para sunčanih naočala kojima pokriva dva para očiju. Treći je doslovno dvodimenzionalan, što mu je omogućilo da bude najbolji kradljivac umjetnina pošto se može provući ispod svih vrata.

Sve je ovdje i više nego čudno, a opet nekako šarmantno, svježe. Snovi, noćne more i java neprestano se miješaju i teško je zapravo dokučiti što je tu stvarnost, a šta fantazija glavnog lika. Ruben Brandt je psihoterapeut i ljubitelj umjetnina, koji se specijalizirao za pomaganje, nazovimo to, umjetničkih duša i potpunih čudaka. No, i sam psihoterapeut je ozbiljno bolestan jer ga svake noći proganjaju noćne more i košmari u kojima mu glave žele doći likovi i stvorenja iz slavnih umjetničkih djela. Tako crni mačak s Manetove "Olympie" jednom prilikom iskoči iz krila svoje gazdarice i svoje oštre zube zarije u njegovo lice pa se on probudi. Muči ga i Duveneckov dječak koji zviždi, Botticelijeva Venera ga davi sa svojom bujnom kosom koja izgleda kao krakovi hobotnice, a Velazquezova Infanta Margarita pretvara se u zubato čudovište koje ga napada.

I sva ta umjetnička djela izgledaju onako kako bi ih naslikao Picasso, Joan Miro ili neki drugi moderni avangardni autor, a društvo koje Brandt liječi, odluči pomoći svom psihoterapeutu. Slučajno ili ne, svi oni su vrsni kradljivci umjetnina, kojima će se ubrzo pridružiti i zavodljiva kleptomanka Mimi te će oni doći na ideju krađe svih slika koje opsjedaju Brandta. Serija će početi u Firenzi i nastavit će se preko Chicaga, Pariza i ostalih gradova, a u stilu krimića iz 60-ih, za njima će krenuti privatni detektiv iz Amerike, Kowalski. Prepun je ovaj stilizirani, umjetnički animirani film i referenci iz svijeta likovne umjetnosti ili filma, a i glazba je totalno neobična, baš kao i kompletan film. Dobro je netko primijetio da je ovaj film "prava vizualna orgija", začinjena zanimljivom noirovskom pričom u kojoj bi oni koji vole suvremenu umjetnost i svježe, nove i neobične ideje doista mogli uživati.

Primjedbe