Autor posljednjeg njemačkog dobitnika Oscara "Života drugih",
Florian Henckel von Donnersmack snimio je još jedan impresivan film kojim
tematizira povijest svoje zemlje i još jednom je Njemačkoj donio i nominaciju
za Oscara za najbolji film izvan engleskog govornog područja. Za Oscara je
nominiran bio i direktor fotografije, ugledni američki snimatelj Caleb
Deschanel, kojem je nakon "The Right Stuff", "The Natural",
"Fly Away Home", "Patriota" i "Pasije" ovo bila
već šesta nominacija za najugledniju filmsku nagradu. I vizualno ovaj film čija
se radnja proteže od 1937. pa sve do sredine 60-ih godina, od istoka do zapada
Njemačke i prati sudinu slikara Kurta Barnerta (Tom Schilling), izgleda
impresivno, a Henckel je još jednom potvrdio da je izvanredan režiser i prava
je šteta što filmove ne snima i češće. Jer od Oscarom nagrađenog "Das
Leben der Anderen" pa do "Werk ohne Autor" prošlo je punih 12
godina, a u međuvremenu je čovjek imao tek jedan prilično neuspješan izlet u
Hollywood, gdje je režirao tek blijedog "Turista" s Johnnyjem Deppom
i Angelinom Jolie.
Osam godina čekanja na njegov novi film posve se isplatilo pošto je
"Werk ohne Autor" impresivna, potresna saga inspirirana životom
njemačkog slikara Gerharda Richtera koja unatoč trajanju od puna tri sata ni
trenutka ne gubi na tempu ili dinamici. Iako je sam Richter za film istaknuo da
i nema puno veze s njegovim stvarnim životom, Henckelu je očito tek činjenica
da je on bio jedan od najpoznatijih slikara koji su iz istočne prebjegli u
zapadnu Njemačku bila dovoljna motivacija za slaganje prave epske drame čija
radnja počinje uoči početka II svjetskog rata u Dresdenu. Preko rata i potpunog
uništenja Dresdena do uspostave komunističkog DDR-a pod patronatom SSSR-a te
polaska umjetničke akademije na istoku, ljubavi pa do bijega na zapad početkom
60-ih i ponovnog učenja umjetnosti, pratimo život čovjeka po imenu Kurt Barnert.
Na početku ga upoznajemo kao dječaka, kojeg tetka koja će ubrzo nakon što
će joj biti dijagnosticirana shizofrenija završiti na sterilizaciji, potom i na
"eutaniziranju", upoznaje sa svijetom umjetnosti. Upravo će tetka Elisabeth (Saskia Rosendahl) malenog
Kurta osim upoznavanja sa svijetom umjetnosti, naučiti koliko je bitno biti svoj, ne
odvraćati pogled i sanjati. Iako u ovoj epskoj drami koja po svojim
pretenzijama i opsežnosti podsjeća na filmove kakve je nekoć snimao recimo
Talijan Luchino Visconti (zanimljivo da i Visconti i Henckel dolaze iz
aristokratskih, plemićkih obitelji), Henckel obrađuje brojne teme kao što su već
spomenuta eugenika i terminalizacija mentalno oboljelih i fizički
hendikepiranih u nacističkoj Njemačkoj. Ili kako su oni koji su bili
visokorangirani nacisti postali i ugledni građani u novom sistemu, no u prvom
planu ovdje su opet ljubav, kao i pitanje osobnih i umjetničkih sloboda.
Već u uvodnoj sceni kad teta Elisabeth malenog Kurta vodi na izložbu
1937. godine vidimo kako galerist okupljenima objašnjava kako su umjetnici koji
ne rade djela kojima se veliča aktualni društveni poredak najobičnije
štetočine. Svi oni koji se drznu u svoje stvaralaštvo ubaciti nešto modernosti
i odstupati od kanona socijalnog realizma su tekuti, provokatori koji žive na
račun poreznih obveznika, a rugaju se poretku i sustavu. Svi oni koji odstupaju
od toga su dekadentni probisvijeti, baš kao i Picasso recimo, a kad petnaestak
godina poslije Kurt upiše akademiju, vidjet ćemo da se po tom pitanju ništa nije
promijenilo u komunističkom DDR-u. I tamo je na cijeni tek umjetnost u službi
sustava, sve ostalo je pogrešno i pokvareno, individualizam je zlo, tako da je
Kurt sada osuđen na slikanje murala koji veličaju socijalistički sistem.
Nakon što nekoliko mjeseci uoči izgradnje zida Kurt uspije prebjeći na
zapad, tada će se naći u problemu jer će sve ono što je do sada naučio postati
potpuno bezvrijedno. Shvatit će da je na zapadnom, slobodnom svijetu na cijeni
individualna, moderna umjetnost u kojoj je ključno da autor preko svojih djela
predstavi sebe i vlastitu viziju svijeta te će Kurt morati duboko uroniti u
svoje biće i svoju prošlost kako bi uspio pronaći ono što ga najbolje opisuje,
a što je oduvijek morao zakopati negdje u sebi i što u neslobodnom sustavu nije
smio dopustiti da se razigra, iako je uvijek tu negdje bilo. Pitanje umjetnosti
i umjetničkih sloboda i danas je i više nego aktualno pa često i danas možemo
čuti primjedbe i pitanja zašto ovaj ili onaj slika ovakve slike, a ne onakve,
zašto ovaj radi ovakve predstave ili zašto nitko ne snima ovakve filmove. Kroz
ovu slojevitu priču koja je ujedno i povijesna drama, tragedija jedne obitelji
i romansa, čak i triler, Henckel na sjajan način prikazuje kako je izgledao život u
neslobodnim društvima i to na primjeru čovjeka koji se u takvom društvu odlučio
baviti zanimanjem koje zapravo traži najviše slobode.
Postoji li uopće umjetnost u neslobodnim sistemima i kako izgleda
umjetnost čija je jedina zadaća biti u službi totalitarnog aparata, perfektno
prikazuje ovaj film, kojim si je Henckel vjerojatno učvrstio status
najpotentnijeg njemačkog filmaša srednje generacije. S budžetom od 20 milijuna
dolara, bio je "Werk ohne Autor" i jedan od najskupljih njemačkih
filmova posljednjih godina, a to se jako dobro vidi praktički u svakoj sceni,
posebno u trenucima za vrijeme i nakon savezničkog bombardiranja Dresdena, koji
je doslovno bio sravnjen sa zemljom. Kao što sam istaknuo na početku,
fotografija je izvanredna, a Henckel je još jednom potvrdio da je autor s
jasnom vizijom i nevjerojatnim talentom. Šteta je samo što ga nemamo i češće
prilike gledati.
Primjedbe
Objavi komentar