4 LUNI, 3 SAPTAMANI SI 2 ZILE (2007,RUM) - 9/10



Kako je doista izgledao život u istočnoeuropskim komunističkim režimima postupno smo počeli saznavati tek nakon raspada Varšavskog pakta i kad su sve te zemlje prešle na kapitalističko - demokratski sustav. I dok su iz nekih zemalja kao što su Poljska ili Čehoslovačka i za vrijeme socijalističkog sistema znali stizati filmovi koji su pokušali prikazivati stvarnost, no obično bi se loše proveli, rumunjski film živnuo je tek 90-ih, da bi desetljeće poslije rumunjski film doživio neviđeni uzlet. Gotovo da nije bilo svjetskog festivala na kojem neki rumunjski film ne bi odnio nagradu, a svim tim filmovima u pravilu je zajedničko bilo da su tematizirali razdoblje Čaušeskuovog režima. U završnu fazu tog razdoblja, odnosno u 80-e godine prošlog stoljeća, smještena je i radnja vjerojatno najpoznatijeg i najnagrađivanijeg filma rumunjskog novog vala, filma koji je doslovno prokrčio put ostalim rumunjskim filmovima i koji je osvojio četredesetak nagrada, među njima i Zlatnu palmu u Cannesu, izabran je za europski film godine, a bio je nominiran i za Zlatni globus u konkurenciji najboljeg filma izvan engleskog govornog područja.

"4 mjeseca, 3 tjedna i 2 dana" zapravo je minimalistička drama, no ovaj film vjerojatno najprominentnijeg predstavnika rumunjskog novog vala Cristiana Mungiua (poslije je snimio i zapažene "Priče iz zlatnog doba", "Maturu" i "Iza brda"), strašniji je i šokantniji od bilo kojeg horora. Ono što užasava i šokira u ovom filmu je realnost i činjenica da sve djeluje toliko stvarno, a to i ne čudi jer je ova priča o dvije studentice koje će se naći u izrazito nezavidnoj situaciji inspirirana stvarnim događajima. Kako je rumunjski veliki vođa još sredinom 60-ih uveo dekret kojim je zabranio pobačaj kako bi povećao natalitet u svojoj zemlji, logična posljedica je bio sve veći i veći broj ilegalnih abortusa, koji su se izvodili na raznim neprikladnim mjestima i u potpuno nehigijenskim uvjetima. Iako ne postoje službeni podaci, koliko je Rumunjki u ovih nešto više od dva desetljeća smrtno stradalo uslijed nestručno izvedenih pobačaja, no procjenjuje se da ih je bilo više desetaka tisuća, a svim onima koji bi bili uhvaćeni u takvim radnjama prijetile su dugogodišnje zatvorske kazne. Razni stvarni i priučeni ginekolozi, kako to već biva, iskorištavali su takvo stanje i ilegalne abortuse skupo naplaćivali, a u situaciji da pomoć jednog takvog, ilegalnog aborcionista, mora potražiti, naći će se i studentica Gabica (Laura Vasiliu).

Preko tko zna kojih kanala, ona će uz pomoć svoje najbolje prijateljice i cimerice, studentice strojarstva Otilije (Anamaria Marinca) uspjeti doći do kontakta doktora Bebea (Vlad Ivanov). No, cijela situacija od dolaska do ginekologa pa do njegovog konačnog angažmana pokazat će se i više nego zahtjevan i kompliciran zadatak u kojem će se prijateljstvo dviju cimerica naći na ozbiljnoj kušnji. A usput ćemo vidjeti i sav jad i bijedu kasnog komunističkog režima na Čaušeskuov način, jednu potpuno propalu i ekonomski devastiranu državu, koja samo čeka kad će sve puknuti i kad će bijesni građani bahatog diktatra linčovati na ulici. Kako je Mungiu odrastao tijekom Čaušeskuvog režima, tako mu je cjelokupna situacija bila i više nego poznata, a samu situaciju iz filma snimio je prema stvarnom događaju i sudbini jedne poznanice.

Film je snimljen sa skromnim budžetom od 600 tisuća eura, a kako bi dodatno naglasio emocionalno stanje svojih likova, Mungiu je film snimio kroz duge kadrove, izbjegavao je close-upove, a glazbene podloge uopće nema. Pristup je bio potpuno minimalistički, posebno jer je većina scena snimana u skučenim, klaustrofobičnim interijerima, dok je vani koristio minimalne detalje kako bi evocirao mračne 80-e. Tako doktor Dede na svoj zadatak dolazi u prepoznatljivoj rumunjskoj crvenoj Daciji, a hoteli u kojima se zbiva radnja i u kojem će doktor i izvesti abortus izgledaju kao tipični hoteli kasnog socijalizma. Šokantna realnost i uvjerljivost bili su glavni aduti gotovo svih filmova rumunjskog novog vala, no ovdje je Mungiu to uspio dodatno potencirati, gotovo do krajnjih granica tako da "4 mjeseca, 3 tjedna i 2 dana" skoro pa djeluje kao neki morbidni dokumentarac. Odmah nakon premijere u Cannesu, film se pokazao kao veliki uspjeh i do danas ima status jednog od najboljih europskih filmova 21. stoljeća, ali i pravog horora iz razdoblja socijal-realizma. 

Primjedbe