DOLOR Y GLORIA (2019,ŠPA) - 8/10



Nakon prethodna dva filma, osrednje "Juliete" iz 2016. i možda i najslabijeg filma u karijeri "I'm So Excited!" iz 2013. godine, već sam se pomalo zabrinuo što se događa s možda i najboljim španjolskim redateljem svih vremena uz legendarnog Luisa Bunuela, Pedrom Almodovarom. Svoju daleko najkreativniju fazu Almodovar je imao 90-ih i u prvom desetljeću ovog stoljeća (u što računam i uvrnutu "Kožu u kojoj živim" iz 2011. godine) i počeo sam se pribojavati da je to bilo to što smo imali za vidjeti relevantno i važno od velikog Španjolca. Srećom, stari Pedro me razuvjerio te se u Cannesu 2019. godine predstavio s možda i najintimnijim i najosobnijim filmom u karijeri "Dolor y gloria" (Bol i slava), dramom koja definitivno ne spada u sam vrh njegovog stvaralaštva, no u svakom slučaju bih je svrstao u gornji dom. Glavni junak ovog filma je režiser u šezdesetim godinama života po imenu Salvador Mallo (Antonio Banderas), koji se zbog niza bolesti ostavio snimanja filmova, a tek tada je shvatio koliko je usamljen i depresivan.

Živi on sam u luksuznom stanu u finoj madridskoj četvrti, a uz nesnosne bolove u leđima bori se on i s nesanicom, tinitisom, ma bolesniji je čovjek od Jeremije iz Alana Forda. Na sve to nadovezala se i kreativna kriza, a s godinama se Salvador pretvorio u potpunog čudaka, samonametnutog izopćenika koji se ne druži ni sa kime i koji je prekinuo praktički sve kontakte s vanjskim svijetom. S obzirom da je praktički cijelo vrijeme sam u kući, a baš i ne može spavati, prisjeća se on svog djetinjstva i odrastanja, kad je kao dječak s obitelji u potrazi za boljim životom emigrirao u Paternu. Prisjeća se prvih čežnji, sukoba s roditeljima koji su željeli da bude svećenik, odlaska u Madrid kao tinejdžer i prvih ljubavi početkom 80-ih. Paralelno s tim, u sadašnjosti, Salvador će se navući na heroin koji će mu biti najbolji "lijek" protiv bolova i nesanice, a španjolska kinoteka upravo je restaurirala jedan od njegovih najuspješnijih filmova iz 80-ih godina te se od njega očekuje da prisustvuje premijeri. No, problem je što je on prije više od 30 godina prekinuo svaki kontakt s glavnim glumcem Albertom Crespom (Asier Etxeandia) iz njegovog filma jer nije bio zadovoljan kako je ovaj utjelovio glavnog lika u filmu. Sada se Salvador odlučuje konačno pomiriti sa Crespom, no ispostavit će se da je on podjednako, ako ne i više sjeban tip, kojem je karijera također potpuno zamrla, a nada se da bi je mogao oživjeti Salvadorovim neobjavljenim memoarima koji bi preradio u monodramu.

Moglo bi se reći da je "Dolor y gloria" tipični "almodovarovski" film, koji je autor začinio s pregršt autobiografskih detalja i nije teško pogoditi da je lik Salvadora osmislio po samome sebi. Puno toga što se Salvadoru događalo u mladosti, uistinu se događalo i Almodovaru, a veliki Španjolac nije ni prvi, a vjerojatno ni posljednji filmaš koji je pod stare dane (ove godine napunit će Almodovar 70 godina) zaronio u vlastito djetinjstvo, mladost i formativne godine kako bi istražio zbog čega je i na koji način postao čovjek kojeg danas poznajemo. Koje su ga to odluke i životni potezi oblikovali, koji su to detalji i sitnice utjecali da se njegov život razvije u tom smjeru i bi li njegov život bio drukčiji da je i on postupao na drukčiji način i u nekim prijelomnim situacijama donio neke druge odluke, ono je sa čime se Salvador / Pedro bori. Pomalo u uzoru na Fellinija i njegovo remek-djelo "Osam i pol" i Almodovar je osmislio lik redatelja u kreativnoj krizi od kojeg svi i dalje puno očekuju, a on ni sam ne zna ima li više što za ponuditi i bori se sa samim sobom.

Iako ni ovaj puta Almodovar nije uspio osvojiti Zlatnu palmu u Cannesu, nagradu za najboljeg glumca ondje je odnio poznati španjolski glumac Antonio Banderas. Možda bi bilo preteško reći da je Banderasu ovo bila najbolja uloga u karijeri, no i nije to toliko daleko od istine. Ioako je on praktički sve najbolje uloge u životu ostvario upravo kod Almodovara (sjetimo se samo Matadora i Veži me iz 80-ih, filmova koji su ga i proslavili, a posebno Kože u kojoj živim), a bez obzira što je ostvario Antonio i uspješnu holivudsku karijeru, kvaliteta uloga i filmova u kojima je ondje glumio teško se, gotovo nemoguće, mogu mjeriti s onim što je napravio u svojoj domovini. Dok je u filmovima snimljenim u Španjolskoj, pod redateljima kao što je Almodovar ili pak Bigas Luna, Banderas pokazao da je jedan od najboljih glumaca svoje generacije, u Americi je vrlo brzo ukalupljen i od toga se zapravo nikada i nije uspio odmaknuti. Banderas je doista briljantan u ulozi Salvadora / Almodovara, a kvalitetnu glumačku ekipu zaokružuju i Penelope Cruz kao njegova majka te Argentinac Leonardo Sbaraglia kao tip s kojim je prije gotovo četrdeset godina glavni protagonist bio u vezi i čiji odlazak nikada nije uspio prežaliti.

Primjedbe