I AM MOTHER (2019,AUS) - 7/10



Ili se to meni samo čini ili je tematika majčinstva u posljednje vrijeme sve zanimljivija filmašima i protekih smo godina mogli pogledati pregršt filmova u kojima je u središtu pažnje majka. Od "Mother!" Aronofskog pa do "Goodnight Mommy" Fiale i Franz pa do bezbroj filmova kojih se u ovom trenutku ne mogu sjetiti, a majka je jedan od tek nekoliko likova u ovoj kombinaciji SF-a, drame, horora i trilera koji je debitant Grant Sputore snimio prema scenariju još jednog debitanta Michaela Lloyda Greena. I ta "majka" ovdje nije ničija "prava", fizička majka, već je ona robot ili droid koji odgaja naizgled jedino ljudsko biće koje je preostalo na planeti. Kćer (Clara Rugaard) odrasta na nekom čudnom mjestu i u svijetu koji podsjeća na Nostromo iz Scottovog "Aliena". Izlaza s ovog čudnog mjesta nema, a majka kćer odgaja na način da je ona jedina preostala ljudska jedinka.

Saznajemo da je kćer prva od stotinu ili tisuću ljudskih embrija, koje majka čuva u svom, nazovimo to, domu i po svemu sudeći plan joj je u budućnosti ponovno razviti ljudsku vrstu. Iako se izričito ne govori što se dogodilo s ljudima, da se naslutiti da su se u bližoj ili daljoj budućnosti ti roboti / droidi oteli kontroli i iz nekih razloga slistili ljude s planeta. Pretpostavlja se i da je zrak nečime kontaminiran jer je kćeri zabranjen izlaz s mjesta koje oni nastanjuju, a što se dogodilo sa svijetom, kako su ljudi nestali i zašto su roboti ljudima odlučili dati još jednu šansu, ostaje neodgovoreno. Barem u početku. Jasno da je kćer puna pitanja i da joj pomisao da je upravo ona prva od rase novih, boljih ljudi djeluje prilično nestvarno i zbunjujuće, a odrasta ona u strogo kontroliranim uvjetima i uči samo ono što joj majka strogo filtrira.

Ipak, njezin cijeli koncept poimanja svijeta oko sebe će se promijeniti kad se na vratima njihovog nostromovskog doma pojavi ozlijeđena žena (Hilary Swank). Jasno da će kćer tada shvatiti da joj majka baš i nije govorila istinu i da nije ona jedina živuća ljudska jedinka, a crv sumnje u cijelu priču žena će sve više početi usađivati u nju. Do sada ste pretpostavljam već uspjeli pogoditi da je "Ja sam majka" još jedan u nizu onih distopijskih filmova koji baš i ne zamišljaju svjetlu budućnost za ljudsku rasu, a priča ovog na kraju sasvim korektnog filma pomalo ulazi na teren Scottovog "Prometeja" ili Garlandove "Ex-Machine". U pomalo minimalističkom stilu sa samo dva ljudska lika (naravno da robotima glasove posuđuju ljudi, no u fizičkom ljudskom obliku vidimo tek kćer i ženu) Green i Sputore fino razvijaju dramu i promišljaju budućnost.

Jesu li ljudi zaslužili ovakvu sudbinu jedno je od pitanja koje se provlače kroz ovu suspensičnu, inteligentnu i ambicioznu SF dramu, koja definitivno postiže zamišljeni efekt, a to je da gledatelja natjera na promišljanje. Uz ovakve sadržaje neizbježno je ne razmišljati što nam donosi budućnost i ima li za nas ljude uopće budućnosti na ovom planetu. Kako će sve to izgledati jednom kad Zemlju potpuno uništimo i učinimo je nenastanjivom, hoće li za deset ili stotinu tisuća godina uopće u tom slučaju ostati neki podsjetnik da su ljudi ikada nastanjivali ovaj planet. Tu je i segmet umjetne inteligencije i vječne distopijske priče o robotima koji će se oteti kontroli i zbrisati nas s lica zemlje, što također svakim danom djeluje kao sve izvjesniji scenarij. Oni koji vole pametne, promišljenje futurističke priče u kojoj se na ovaj ili onaj način zamišlja budućnost, vjerujem da neće biti razočarani ovim filmom. 

Primjedbe