LORO (2018,ITA) - 7,5/10



Talijani su se (barem za sada) riješili Silvija Berlusconija, no to ne znači da su dobili išta bolje vlastodršce. Štoviše, sav ovaj populistički mulj i talog koji je u posljednjih desetak godina iz kanalizacije izronio na površinu, ponajviše može zahvaliti upravo Berlusconiju, medijskom magnatu, vlasniku AC Milana i sumnjivom poduzetniku koji je ukupno devet godina bio talijanski premijer, što ga čini poslijeratnim talijanskim premijerom s najdužim stažom na toj funkciji. Iako je u međuvremenu Silvek osuđen na četiri godine zatvora (za tri od četiri godine odmah je zaslužio pomilovanje, nije valjda uzalud toliko dugo bio premijer pa da nije u sudove postavio ekipu koja će brinuti o njemu) zbog poreznih prijevara, no to ga nije predugo zadržalo izvan politike jer se kandidirao na posljednjim izborima za europski parlament i, naravno, dobio podršku glasača. To i nije nikoga začudilo jer ipak smo navikli da ljudi vole tipove koji se predstavljaju kao jaki vođe, a zapravo nisu ništa drugo nego autoritarni populisti i kleptomani, ovisnici o moći, koji u posljednje vrijeme sve bolje i bolje prolaze, no hoće to tako u kriznim vremenima.

Berlusconijevog lika i djela prihvatio se ovdje vjerojatno najpotentniji talijanski redatelj današnjice, Paolo Sorrentino. Ovaj Napolitanac ujedno je i posljednji filmaš koji je Italiji donio Oscara za film izvan engleskog govornog područja i to s filmom "La grande belezza", fellinijevskom pričom o 65-godišnjem novinaru Jepu Gambardelli, koji kontemplira o svom životu. I bio je taj film sjajan vizualni bombončić u kojem je Sorrentino potvrdio da je doista najbolji nositelj duha nenadmašnog Fellinija u talijanskoj kinematografiji, a "Loro" se stilski i vizualno nekako potpuno nastavlja na ovaj film. Ponovno je Sorrentino (koji je u međuvremenu snimio i uspješnu seriju "Mladi papa") udružio snage sa sjajnim Tonijem Servillom, koji je nakon Jepa Gambardelle utjelovio i Berlusconija.

Snimio je Sorrentino "Loro" za talijansko tržište u dva nastavka, odnosno u dva cjelovečernja filma od gotovo dva sata, no za svjetsko tržište on je oba filma složio u jedan koji traje dobrih dva i pol sata. Upravo tu verziju sam i uspio pogledati jer mislim da bi mi četiri sata Berlusconija bilo nekako previše, bez obzira što se dobar dio radnje odnosi na njegove famozne dekadentne bunga - bunga zabave i imamo tu brojne oskudno odjevene ili čak potpuno gole ljepotice. I prije samog Silvija u "Loru" (Oni) upoznajemo skupinu talijanskih poduzetnika i(li) političara koji su bliski Berlusconiju ili bi mu htjeli biti blizu. A kako se najbolje približiti pohotnom 70-godišnjaku, nego organizacijom zabava u skrovitoj vili na Sardiniji, koja se nalazi odmah u susjedstvu bivšeg premijera i njegove raskošne vile. Vremenski radnja ovog filma pokriva razdoblje između 2006. i 2009. godine, kada Berlusconi planira povratak na vlast, a jedan od onih koji bi mu se volio "prišmajhlati" je mladi poduzeznik iz Taranta Sergio Morra (sve bolji Riccardo Scamarcio).

U uvodnim scenama shvaćamo kako je Sergio tipični moderni poduzetnik s visokim ambicijama koji prostitutkama i kokainom podmićuje lokalne političare u zamjenu za usluge i izmjene prostornih planova i što već rade takvi tipovi. No, njegove ambicije su puno veće, ali svjestan je da ukoliko želi biti bliže koritu, mora postati blizak s Berlusconijem, pravim modernim kraljem sunca, čovjekom koji odlučuje o svemu i čovjek bez kojeg se ne može napredovati. I dok u prvom dijelu filma pratimo te raskošne bunga - bunga zabave i Sergijove pokušaje da se dodvori Berlusconiju, u drugoj polovici Silvio, baš poput Jepa Gambardelle počinje kontemplirati o svome životu. O svojoj prošlosti i sadašnjosti, ali i budućnosti jer vidimo da njegove političke i vladarske ambicije nisu presahnule.

Jasno da ovo nije klasična biografija, već bi se "Loro" najbolje mogao opisati kao fantazija o stvarnom čovjeku koja neodoljivo podsjeća na stvarni život istog tog čovjeka. Bez obzira što u uvodnoj špici Sorrentino stavlja disclaimer da je svaka sličnost sa stvarnim osobama slučajna, jasno da je i ta sitnica najobičnija satira i parodija na život ove političke i društvene elite. Iako je lik Berlusconija u "Loru" zapravo prava karikatura stvarnog čovjeka, no to je posve intencionalno jer je očita namjera pokazati kako smo došli u doba kad je moguće da takve karikature budu na najvažnijim pozicijama u društvu. Nažalost, to je već postala praksa i nije Berlusconi jedini takav opskurni egotriper kojem je jedino bitno da namiri sebe i svoje. I da bude u centru pažnje, da se cijeli svijet okreće oko njega, da on bude taj kojeg svi traže usluge i mole da im pomogne, gotovo kao don Vito Corleone u "Kumu".

Snimio je Sorrentino film koji je sjajna društvena kritika, ali i film kojim je potvrdio da je jedan od najboljih režisera današnjice. Izgleda ovaj film dobrim dijelom toliko groteskno, apsurdno i pretjerano, no jasna je bila autorova intencija da se svu tu pokvarenost, izopačenost, nemoral dodatno potencira. Sjajno je Sorrentino razradio i unutarnju psihološku dramu u samom Berlusconiju, kojeg će uskoro ostaviti i njegova dugogodišnja supruga Veronica Lario (jedino njih dvoje imaju imena stvarnih ljudi, dok su svi ostali vjerojatno "random" Talijani koji su bili u tom kružoku). Pita se Sorrentino što to pokreće Berlusconija da i s punih 70 godina on ne odustaje iako ima sve. Što je to u toj vlasti da se ljudima toliko omili, kao da ih potpuno zaslijepi i opčini i ne mogu više razmišljati ni o čemu drugome osim o planovima kao je ponovno dograbiti? 

Primjedbe