LOS SILENCIOS (2018,BRA) - 6,5/10



Još jedan tipični naturalistički primjerak latinoameričkog filma stiže nam iz Brazila, odnosno bolje rečeno iz tromeđe Kolumbije, Brazila i Perua. Ondje se, u močvarnim pograničnim područjima nalazi maleni, skriveni otočić La Isla de La Fantasia, mjesto koje ne može biti suprotnije od svog naziva, a ondje su se uglavnom nastanile izbjeglice iz ratom i gerilskim okršajima obuhvaćenim dijelovima Kolumbije. Na tom otočiću pojavit će se Amparo te njena 12-godišnja kćer Nuria te 9-godišnji sin Fabio, koji su pobjegli iz kaosa Kolumbije u ovu oazu mira. Ondje već dulje vrijeme živi Amparina stara tetka, a ubrzo saznajemo kako je ova žena u Kolumbiji ostala bez muža Adama (Enrique Diaz, mislim da je on jedini profesionalni član ovog ansambla sastavljenog od naturščika i stvarnih ljudi koji žive u tim zabačenim predjelima, a sjećamo ga se kao Ibrahima iz serije "O Mecanismo") i kćeri. Adam je bio aktivni sudionik borbi između regularne kolumbijske vojske i marksističke revolucionarne skupine FARC, a on i dijete stradali su u havariji u industrijskom postrojenju u kojem je on radio. No, kako im tijela još nisu pronađena, Amparo ne može očekivati odštetu od osiguranja koja je isplaćena svim ostalim obiteljima, čiji su posmrtni ostaci pronađeni.

I dok se ova obitelj polako privikava na život u novim uvjetima, u gotovo magičnom mjestu koje se nalazi praktički na vodi i koje ne pripada niti jednoj od država, Adam će se odjednom ondje pojaviti. No, je li to stvarno on ili je to samo njegov duh, koji se pojavio u ovom mističnom predjelu Amazonije u koji se upravo spremaju doći i investitori te lokalcima nude sitniš za njihove kuće kako bi ondje, u ovoj poreznoj oazi, sagradili kasina i sve ostalo što ide uz kockarnice, ostaje velika nepoznanica. Moglo bi se za drugi dugometražni film brazilske filmašice Beatriz Seigner (Bollywood Dream) reći da je misteriozna studija problematike izbjeglica s područja Južne Amerike (poglavito Kolumbije, u kojoj je tek nedavno, nakon desetljeća okršaja, konačno potpisan mirovni ugovor između vlade i FARC-ovaca, koji su se skrivali po džunglama i ratovali za svoje ciljeve), a ujedno i egzistencijalna drama koja je premijerno prikazana na redateljskoj večeri festivala u Cannesu. Potom je "Los Silencios" prikazan na brojim svjetskim festivala i to s dosta uspjeha. Film ili Seigner nagrade su osvajali po festivalima kao što su Brasilia, Stockholm, Havana, Kerala, Lima, čak i u Indiji.

Film je to s iznimnom, pomalo gorko - slatkom poetikom u kojem se stalno stvaraju tenzije između života, smrti i sveg onog što se nalazi između, a na samom kraju očekuje nas i jedan nevjerojatan preokret, koji preokreće cijelu priču i baca je u područje tipičnog latinoameričkog magičnog realizma. Do tada se priča "Los Silencios" drži u tipičnim naturalističkim vodama socijalnog realizma i sve tu djeluje kao da uopće i nije glumljeno, već da se gotovo radi o dokumentarnom filmu, toliko je sve to ovdje uvjerljivo i stvarno. Od svih likova, koji izgledaju (a zapravo i jesu) kao stvarni stanovnici ili ovog mjesta ili iz obližnjih krajeva pa do cjelokupnog okruženja. I vizualno ovaj film djeluje impresivno, s nevjerojatnim krajolicima, snimanim uglavnom mirnom, statičnom i staloženom kamerom tek uz rijetke promjene cjelokupnog tona i ritma kako se priča razvija i približava svome kraju. 

Primjedbe