Venja (Pjotr Skvorcov) je naizgled
tipični srednjoškolac iz ruskog provincijskog grada, kojeg je otac odavno
napustio i živi on sam s majkom, a ona radi čak tri posla kako bi prehranila
sebe i sina. No, vrlo brzo shvaćamo da je Venja religijski
fanatik, kršćanski fundamentalist koji ne ide nigdje bez svetog pisma i
koji je valjda svaku rečenicu iz te knjižice naučio napamet. Kako to već biva s
religijskim fanaticima i Venja je jedan od onih koji s mudrostima iz svetih
knjiga maltretira sve oko sebe i pokušava na silu pokrštavati i one koje takve
stvari jednostavno ne zanimaju, a ono što će u početku možda djelovati kao
mladenački hir ili neki bizarni oblik bunta, ubrzo će se pokazati kao potpuna
opsesija i zaluđenost. Venja je uvjeren kako je kraj svijeta blizu i da je
pitanje trenutka kad će dobri bog zbog grešnosti i nemorala zgromiti
svijet, a potvrdu svojih tvrdnji on nalazi u interpretacijama biblijskih spisa.
Štoviše, on postaje sve uvjereniji kako posjeduje nadnaravne moći i kako bog
progovara preko njega te da je on čak sposoban iscijeljivati onako kako je to
radio Isus Krist.
Već na samom početku on izazove veliku zbrku u
školi kad se pobuni da je nemoralno i grješno da djevojke tijekom nastave na
bazenu plivaju u dvodjelnim bade kostimima jer time izazivaju i na grijeh
navode svoje muške kolege. U posebne sukobe on upada s profesoricom
biologije Elenom (Viktorija Isakova), jedinom koja se odluči suprotstaviti ovom
mladom fanatiku, koji joj jednostavno onemogućuje održavanje nastave i predavanje
bilo čega što nema veze s Biblijom. Tako kad je na rasporedu sat spolnog odgoja
on se iz protesta skida gol pred cijelim razredom i onemogućuje da profesorica
učenike upozna s metodama kontracepcije, a dok je na programu učenje o nastanku
svijeta i o Darwinovim teorijama, on dođe na sat odjeven u gorilu. Da situacija
bude apsurdnija, ovaj mladi manipulator sa svojim iritantnim i nametljivim
ponašanjem u kojem između ostalog tvrdi da se ugrožavaju njegove vjerske
slobode, polako uspijeva pridobiti i ravnateljicu škole, koja mu stalno ide na
ruku, a školski svećenik, čije se mišljenje uvijek uvažava, također je stalno
na njegovoj strani. Nastavnica Elena, koja je uzgred podrijetlom Židovka, što mladi Venja obilno iskorištava kako bi poentirao da je njezin cilj uništavanje
kršćanskih vrijednosti, ostaje tako jedina koja će mu se pokušati
suprotstaviti, no sve mahnitiji Venja smislit će način kako je eliminirati.
Izazvala je ova drama prepuna simbolike velike
kontroverze u Rusiji, a redatelja Kirila Srebrenikova dovela u ogromne probleme
s kojima se bori i danas. Jasno da je čovjek odmah optužen kao mrzitelj svega
ruskog i kršćanskog, mučki provokator koji podriva poredak i kvari omladinu.
Osim što je stao na žulj ruskoj pravoslavnoj crkvi, Srebrenikov se zamjerio i
nekim puno opasnijim tipovima jer simbolika mističnog vođe koji demagogijom,
silom i strahom pokušava okupiti ljude i više je nego očita. To je definitivno
bila i intencija autora koji je "(M)učenika" snimio prema kazališnom
komadu njemačkog dramatičara Mariusa von Mayenburga. Zato i ne čudi da film
djeluje pomalo teatralno, ali svejedno je cijela ova priča i više nego
uznemirujuća jer, nažalost, previše podsjeća na stvarnost i stvarne situacije u
društvu.
Iako sam u pravilu osoba kojoj je potpuno svejedno
je li netko vjernik ili ateist, užasno me smetaju i nevjerojatno iritiraju
fundamentalisti iz oba tabora koji se nametljivo drugima trude nametati svoja
mišljenja, a Venja je jedan od iritantnijih tipova koje smo mogli vidjeti na
velikom ili malom platnu posljednjih godina. Doduše, prillično mi je čudno da
je danas, barem na ovim prostorima, a vidimo da ni u Rusiji nije nešto drukčije
po tom pitanju, postoji sve više ljudi koji u religijskom fundamentalizmu
pronalaze izlaz i trude se svoj stil života i svoje vrijednosti ako treba na
silu nametati i ostatku društva. Takve tendencije u društvu su i više nego
opasne i upozoravajuće, a svojim filmom i Srebrenikov je pokušavao na njih
upozoriti i ukazati. Premijerno je "(M)učenik" prikazan u programu
"Drukčiji pogled" festivala u Cannesu, gdje je dobio i nagradu
Francois Chalais, kojom se nagrađuje film posvećen humanističkim vrijednostima.
Kompozitor Ilija Demucki dobio je i nagradu europske filmske akademije za
glazbu, kojom je također savršeno uspio dočarati mračnu fascinaciju, kao i
netoleranciju koju religijski fanatici poput Venje znaju kreirati.
Primjedbe
Objavi komentar