NATIVE SON (2019,SAD) - 6,5/10



Bigger "Big" Thomas (Ashton Sanders - Moonlight, Straight Outa Compton) je mladić odrastao u nekoj od crnačkih četvrti Chicaga, gdje i sada živi s majkom i dva mlađa brata. Već po njegovom izgledu očito je kako je on buntovan mladić, koji ne sluša hip-hop ili kako se već zove ta muzika koju crnci obično slušaju u filmovima, već on sluša HC punk i klasiku. Jednako Big voli Beethovena i Death, a i stil mu je šaren jer uz u zeleno obojanu kosu, nosi on crnu kožnu jaknu s natpisima i zakovicama, majice s porukama, uske hlače i čizme. Definitivno izgledom i stilom odudara ovaj mladić od velike većine crnaca koje obično imamo priliku gledati u sličnim filmovima, no zato i njega more isti problemi kao i dobar dio crnaca u sličnim filmovima. Radi on slabo plaćeni posao za sitne pare (a i ne odaje dojam da je nešto vruć za posao), druži se sa sitnim kriminalcima i onima koji bi to željeli postati, nema oca i proklinje svoju sudbu kletu jer se rodio kao crnac u jadnoj četvrti Chicaga i time je u startu predodređen za neuspjeh u životu.

Ipak, Bigu će se velika šansa osmijehnuti kada preko veze uspije pronaći posao šofera bogate bijelačke obitelji. Iako se da naslutiti da Big prezire bijelce pošto su svi oni zli i jedini smisao njihovog postojanja i dalje je eksploatacija crnaca, ispostavlja se da je bogati i uspješni poduzetnik Dalton (Bill Camp) zapravo tip potpuno na mjestu. Odmah gospodin Dalton ponudi Bigu plaću od tisuću dolara tjedno, a njegova je zadaća voziti sve članove obitelji Dalton. To su slijepa gđa Dalton (Elizabeth Marvel) i mlađahna gđica Mary Dalton (Margaret Qualley, dražesna kći dražesne Andie MacDowell), buntovna i razmažena studentica, koja je odrasla sa zlatnom žlicom u zubima i bez doticaja sa stvarnim svijetom u kojem doista postoje ljudi koji moraju raditi da bi živjeli. Big uz posao dobiva i smještaj u kući Daltonovih pošto im mora biti dostupan 24/7, a ta činjenica kod njegovog društva iz hooda dovodi do toga da ga počnu provocirati da je postao kućni crnac.

Razapet između svoje afroameričke kulture u kojoj mu je valjda od malena utuvljeno u glavu da nikada neće ništa uspjeti iz jednostavnog razloga pošto je rođen krive boje kože i u krivoj četvrti, koja mu je usput i služila kao svojevrsna isprika za neuspjeh, i između činjenice da je uspio naći i više nego dobro plaćen posao i da bijelci nisu toliko zločesti prema njemu, Big upada u ogromne krize. Te krize će se dodatno pojačati jer zgođušna Mary voli provocirati i izazivati, što bi ga moglo dovesti u nove probleme, ne samo s djevojkom Bessie, a situacija će se dodatno zakomplicirati kad se jedne noći dogodi nešto jako, jako loše.

Ova je priča snimljena prema istoimenom predlošku afroameričkog pisca Richarda Wrighta iz prve polovice prošlog stoljeća imala potencijala da bude puno više od još jednog u nizu čisto pamfletskih filmova o problemima afroameričke zajednice u Americi. Dio života tijekom 20-ih i 30-ih godina prošlog stoljeća Wright je i živio u Chicagu, gdje je smjestio radnju svog možda i najpoznatijeg romana. Njegovu knjigu je adaptirala Suzan-Lori Parks i smjestila je u sadašnjost (što je lako za pretpostaviti jer 30-ih u Chicagu, a ni drugdje baš i nije bilo pankera, bili oni crni ili bijeli), a režije se prihvatio konceptualni umjetnik iz Chicaga po imenu Rashid Johnson. Ne mogu reći da mi je stvaralaštvo ovog čovjeka baš poznato, ali koliko sam se uspio informirati, bavi se Johnson umjetničkim stilom koji se naziva "post-black art", što god to značilo. I bio mu je ovo prvi dugometražni film koji je režirao i posve je očito da čovjek u film dolazi iz svijeta likovne umjetnosti i ne može se osporiti da film vizualno izgleda jako dobro i jako zanimljivo. Tim više je šteta što je propustio priliku, a ona se ponudila negdje na polovici, film maknuti iz standardnih "black man in the white world" voda, posebno jer mu je to nudio i književni predložak. Pomalo je teško opisati tu situaciju, a da ne zaspoilam radnju, no oni koji pogledaju film, vjerojatno će prepoznati taj ključni trenutak nakon kojeg se "Native Son" mogao izdići iz prosjeka, no ta se prilika, nažalost, propustila. I to je velika šteta jer ova je priča imala veliku šansu da se u njoj i na kvalitetan i pametan način iznesu problemi zajednice, ali i da sadržajno bude puno dramatičnija i zanimljivija od pukog problematiziranja, kakvo smo vidjeli već stotine puta. 

Primjedbe