Koliko je neki film doista dobar ili uspješan,
obično je najbolji pokazatelj vrijeme. Čest je slučaj bio da bi pojedinih
godina čak i Oscare za najbolje filmove godine dobivali neki filmovi kojih se
danas uopće ne sjećamo i koje je vrijeme potpuno pospremilo u zaborav (sjeća li
se itko, recimo, filma "Vozeći gđicu Daisy?"). Neki pak filmovi s
godinama kao da postaju sve bolji, sve utjecajniji, publika i struka vječno im
se vraćaju i danas djeluju još aktualnije nego onda kada su snimljeni. Jedan od
najboljih primjera toga je i "Mreža", cinična satira Sidneyja Lumeta
o poludjelom voditelju vijesti, kojeg njegova mreža nastavlja eksploatirati i pušta
ga da priča potpune besmislice jer im to donosi profit.
Howard Beale (Peter Finch posthumno je dobio
Oscara za glavnu ulogu jer je preminuo od srčanog udara samo nekoliko mjeseci
nakon završetka snimanja filma) dugogodišnji je voditelj večernjih vijesti na
fikcionalnoj TV mreži UBS. Nakon što mu je preminula supruga, Beale počinje
piti i mentalno se ne može nositi sa svojim gubitkom, a na sve se nadoveže i
činjenica da se zbog loše gledanosti za dva tjedna gasi njegova emisija.
Dijelom iz protesta, a dijelom jer je već mentalno potpuno otišao kvragu, Beale
u sljedećoj emisiji objavi kako će se ubiti tijekom sljedećeg emitiranja uživo,
a iako je izgledno da će čovjek dobiti otkaz, situacija se promijeni kad se
pokaže da gledanost emisije raste. Paralelno s gledanošću jasno raste i profit
televizijske mreže i direktorica programa Diana Christensen (Faye Dunaway, koja
je za ovu ulogu konačno dobila Oscara za najbolju žensku ulogu) odluči
zadržati Bealea, bez obzira što je svima jasno da je njegovo psihičko
stanje sve gore i gore. Zbog toga će se sukobiti i s urednikom informativnog
programa Maxom Schumacherom (William Holden), koji će dati otkaz pošto ne želi
sudjelovati u ovoj eksploataciji svog bolesnog prijatelja i prostituiranju
programa.
No, kako vrijeme prolazi, Bealove sulude
eskapade u elitnom televizijskom terminu postaju sve gledanije i UBS s njegovom
emisijom pretekla je kompletnu konkurenciju, a uskoro će program Diana krenuti
obogaćivati sa sličnim eksploatacijskim sadržajima, koji će također biti sve
gledaniji i ljudi kao da će biti hipnotizirani ispred svojih televizora.
Scenarij za "Mrežu", koja je američom piscu, dramatičaru i scenaristu
Paddyju Chayefskom donijela i trećeg Oscara, i danas se smatra jednim od
najboljih scenarija u povijesti američkog filma. Chayefsky je ujedno i jedini
scenarist koji je sam osvojio čak tri Oscara za scenarij, no
"Network" je njegovo ultimativno remek-djelo. Neskrivena satira
cjelokupnog ne samo američkog, već i kompletnog zapadnog društva koje je
postalo potpuno ovisni o televiziji, ali i o samoj televiziji, koja se počela
pretvarati u čudovište koje ždere samog sebe, zanemarujući ikakve kriterije i
etiku, težeći samo što bržem i većem profitu. Od snimanja "Mreže"
prošlo je već više od četiri desetljeća, no ovaj film ne samo da je danas
aktualan kao onog trenutka kad je prikazan po prvi puta, već je danas još i
aktualniji.
Primjedbe
Objavi komentar