NETWORK (1976,SAD) - 10/10



Koliko je neki film doista dobar ili uspješan, obično je najbolji pokazatelj vrijeme. Čest je slučaj bio da bi pojedinih godina čak i Oscare za najbolje filmove godine dobivali neki filmovi kojih se danas uopće ne sjećamo i koje je vrijeme potpuno pospremilo u zaborav (sjeća li se itko, recimo, filma "Vozeći gđicu Daisy?"). Neki pak filmovi s godinama kao da postaju sve bolji, sve utjecajniji, publika i struka vječno im se vraćaju i danas djeluju još aktualnije nego onda kada su snimljeni. Jedan od najboljih primjera toga je i "Mreža", cinična satira Sidneyja Lumeta o poludjelom voditelju vijesti, kojeg njegova mreža nastavlja eksploatirati i pušta ga da priča potpune besmislice jer im to donosi profit.

Howard Beale (Peter Finch posthumno je dobio Oscara za glavnu ulogu jer je preminuo od srčanog udara samo nekoliko mjeseci nakon završetka snimanja filma) dugogodišnji je voditelj večernjih vijesti na fikcionalnoj TV mreži UBS. Nakon što mu je preminula supruga, Beale počinje piti i mentalno se ne može nositi sa svojim gubitkom, a na sve se nadoveže i činjenica da se zbog loše gledanosti za dva tjedna gasi njegova emisija. Dijelom iz protesta, a dijelom jer je već mentalno potpuno otišao kvragu, Beale u sljedećoj emisiji objavi kako će se ubiti tijekom sljedećeg emitiranja uživo, a iako je izgledno da će čovjek dobiti otkaz, situacija se promijeni kad se pokaže da gledanost emisije raste. Paralelno s gledanošću jasno raste i profit televizijske mreže i direktorica programa Diana Christensen (Faye Dunaway, koja je za ovu ulogu konačno dobila Oscara za najbolju žensku ulogu) odluči zadržati Bealea, bez obzira što je svima jasno da je njegovo psihičko stanje sve gore i gore. Zbog toga će se sukobiti i s urednikom informativnog programa Maxom Schumacherom (William Holden), koji će dati otkaz pošto ne želi sudjelovati u ovoj eksploataciji svog bolesnog prijatelja i prostituiranju programa.

No, kako vrijeme prolazi, Bealove sulude eskapade u elitnom televizijskom terminu postaju sve gledanije i UBS s njegovom emisijom pretekla je kompletnu konkurenciju, a uskoro će program Diana krenuti obogaćivati sa sličnim eksploatacijskim sadržajima, koji će također biti sve gledaniji i ljudi kao da će biti hipnotizirani ispred svojih televizora. Scenarij za "Mrežu", koja je američom piscu, dramatičaru i scenaristu Paddyju Chayefskom donijela i trećeg Oscara, i danas se smatra jednim od najboljih scenarija u povijesti američkog filma. Chayefsky je ujedno i jedini scenarist koji je sam osvojio čak tri Oscara za scenarij, no "Network" je njegovo ultimativno remek-djelo. Neskrivena satira cjelokupnog ne samo američkog, već i kompletnog zapadnog društva koje je postalo potpuno ovisni o televiziji, ali i o samoj televiziji, koja se počela pretvarati u čudovište koje ždere samog sebe, zanemarujući ikakve kriterije i etiku, težeći samo što bržem i većem profitu. Od snimanja "Mreže" prošlo je već više od četiri desetljeća, no ovaj film ne samo da je danas aktualan kao onog trenutka kad je prikazan po prvi puta, već je danas još i aktualniji.

Primjedbe